رونمایی از اعلان مستندی با محوریت تغییر الفبای زندگی در دوران كرونا

رونمایی از اعلان مستندی با محوریت تغییر الفبای زندگی در دوران كرونا

به گزارش بلک بلاگ پوستر مستند ˮA_ B_ C_D ˮ در بک جلسه با تعداد افراد محدود و تحت پروتکل های بهداشتی در وزارت بهداشت در حالی رونمایی گردید که دست اندرکاران این مستند، امیدوار هستند که این بیماری از بین برود و فقط یک خاطره از آن باقی بماند.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، در این نشست که دکتر حریرچی معاون کل و دکتر جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت حضور داشتند؛ کاوه احمدی تهیه کننده این فیلم مستند با تشکر از مسئولان وزارت بهداشت که در این روزهای شلوغ، زمانی را به این مستند اختصاص دادهاند، افزود: به شما و همکارانتان در وزارت بهداشت خسته نباشید میگویم و امیدواریم که هر چه زودتر روزهای آرام تری را پیش رو داشته باشیم.
محسن خان جهانی کارگردان مستند A _B_C _D که درباره کروناست و در بخش ویژه جشنواره سینما حقیقت به صورت آنلاین به نمایش در می آید، توضیح داد: این مستند روایتی است از نخستین روزهای انتشار کرونا در ایران و تاثیرات اجتماعی این پدیده بر روی مناسبات زندگی آدم ها.
او ضمن اشاره به نام این مستند تصریح کرد: الفبای زندگی ما پس از کرونا تغییر کرده است و اسم فیلم هم اشاره ای به این مورد دارد.
این مستندساز تصریح کرد: همزمان مستند دیگری را با مبحث کرونا در حال ساخت دارم که فیلمبرداری آن تا زمانی که کرونا در ایران فروکش نکند؛ ادامه دارد.
خان جهانی در انتها از مردم و مسئولان خواست تا فیلم مستندش را در جشنواره پیش رو حقیقت به صورت آنلاین تماشا کنند.
کاوه معین فر فیلم ساز هم که در این نشست حاضر بود در سخنانی اظهار داشت: ما به نمایندگی از هنرمندان یک خسته نباشید به کادر درمان می گویم.
او در عین حال به عوامل سازنده مستند A _B _C_D برای ساخت این مستند، تبریک گفت و تصریح کرد: کرونا، یک موقعیت اجتماعی است که باید مستند بشود و در دنیا این اتفاق در حال انجام می باشد و جمع زیادی از فیلم سازان این دوره را ثبت کردند و در باره این مستند خاص معتقدم که اگر کسی سال ها بعد، بخواهد کار پژوهشی بکند، می تواند این مستند را ببیند.
این هنرمند در انتها ابراز امیدواری کرد: این بیماری از بین برود و فقط یک خاطره از آن باقی بماند.
شهرام درخشان مستندساز و رئیس جشن مستند خانه سینما هم در سخنانی کوتاه اظهار داشت: بعنوان یک فیلم ساز باید بگویم که این مستند از دو منظر قابل توجه است و پیشنهاد می کنم، این فیلم را ببینید، یکی از جهت هنری و سینمایی یک اثر قابل توجه و دیدنی است و نکته بعدی توجه کردن به فراگیری این ویروس می باشد که این روند در این مستند قابل توجه است.
او در انتها خطاب به مسئولان پیشنهاد کرد که به مستندسازی بیشتر اهمیت بدهند و افزود: تلاشهای که در هر مقطع زمانی در حال انجام می باشد، هیچ چیزی مثل فیلم مستند، در تاریخ آنرا ثبت نخواهد کرد ازاین رو به این نکته توجه ویژه داشته باشید و ساخت مستند را در دستور کار قرار بدهید.
شهرام درخشان در انتها تصریح کرد که مستندها 200 سال بعد هم بدرد خواهند خورد و ارزش پژوهشی، تاریخی دارند.



در ادامه این جلسه دکتر ایرج حریرچی اظهار داشت: کرونا و مقابله با این بیماری، موضوعی بسیار جذاب و ضروری برای مستندسازی است. کرونا رنجها، فشارها و سختیهایی برای مردم، مدافعان سلامت و مدیران حوزه سلامت و همینطور حماسهها و زیبایی هایی در راه خدمت به مردم و بیماران ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: مبحث مستندسازی خدمات عرضه شده در شرایط کرونایی به قدری مهم بود که مقام معظم رهبری هم در این حوزه تاکید نمودند و شهید آوینی را مثال زدند؛ ازاین رو ضروریست مستندهایی در این سطح ساخته شود. هر کسی از هر منظری می تواند وارد این مستندسازی شود. فیلم و مستند کردن واقعیتها بهتر از هر نوشته، سخنرانی و متنی برای آیندگان و سایر کشورها و افراد در جامعه است.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از عوامل سازنده این فیلم مستند که تجربه زیادی در حوزه مستندسازی دارند، به علت توجه به کرونا بعنوان یک مبحث اجتماعی، تشکر میکنم و امیدوارم که این اثر هنری، دارای جایگاه رفیعی در جشنواره سینما حقیقت باشد. کرونا امروز بخشی از حقیقت زندگی ما شده و هیچ واقعهای در 100 سال گذشته، جوامع بشری را تحت تأثیر قرار نداده است و اثرات اجتماعی، نحوه رفتارها و تعاملات این بیماری امکان دارد تا سالها باقی بماند.

دکتر کیانوش جهانپور هم در این جلسه اظهار داشت: مستندسازی یکی از نقاط خلا ما در اتفاقات خوب یا رنجها و مرارت ها و همینطور تلاش ها و مجاهدت ها در عرصه های مختلف همچون پاندمی کرونا است. اتفاقات خوب، مجاهدت و تلاشهای کنونی مدافعان سلامت و تمامی دست اندرکاران مدیریت کرونا باید به نسل های بعدی هم منتقل شود.

وی اضافه کرد: امیدوارم کرونا نقطه عطفی شود که ما نگاه خاص و ویژه ای به حوزه مستندسازی در کشور داشته باشیم. بارقه هایی از اینکه نگاه مستندسازی در کشور ارتقا پیدا کرده را دیدهام و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند. کرونا اگر آثار منفی در حوزه های مختلف داشت، حداقل این اثر مثبت را در حوزه فرهنگ، رسانه و سینما داشته است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر از اپیدمی طاعون در الجزایر سندی باقی مانده، اسناد فنی آن در وزارت بهداشت الجزایر یا فرانسه نیست بلکه آن سند در ارتباط با کتاب طاعون آلبرکامو است که به زبان های مختلف تا کنون بارها در کشورهای مختلف چاپ شده است.

دکتر جهانپور خاطرنشان کرد: روایت فتح گونه، حماسی، هنرمندانه و آوینی گونه از رویدادها و تلاشهایی مانند کرونا، واکسن، خودکفایی در اقلام و تجهیزات پزشکی، مقابله با تحریم ها که در کشور می شود، نیازمندی مستندسازی است.

طراحی پوستر مستند A _B _C _D توسط بنفشه جهانگیری هنرمند گرافیست انجام شده است؛ مستندی که محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.





تیزر این مستند را به پیوست خبر ببینید:
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4

1399/09/19
17:34:49
5.0 / 5
7819
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴