اكرم سادات هاشمی پور:

شاعران و نویسندگان با قلم هایشان نوجوانان را وادار به تفكر كنند

شاعران و نویسندگان با قلم هایشان نوجوانان را وادار به تفكر كنند

اكرم سادات هاشمی پور كه به زودی مجموعه شعر نوجوانش با عنوان گل برای من نچین منتشر می شود، اعتقاد دارد كه نویسندگان و شاعران باید با قلم هایشان نوجوانان را وادار به تفكر كنند.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، مجموعه شعر نوجوان «گل برای من نچین» سروده اکرم السادات هاشمی پور به زودی از طرف انتشارات سروش منتشر خواهد شد. اکرم السادات هاشمی پورکه ابتدا در حوزه شعر بزرگسال فعالیت داشت و مجموعه شعر سپید وی در این عرصه با عنوان «زمستان یک بعدازظهر» به چاپ رسید. اما خیلی زود وارد دنیای کودک و نوجوان شد. وی در این زمینه می گوید: در ابتدا با نشریات کودک و نوجوان همکاری کردم و بعد هم دو مجموعه شعر خردسال در انتشارات به نشر از من به چاپ رسید با عنوان های «خدا رو خیلی دوست دارم» و «مهمون آئینه ها» که البته کتاب «مهمون آئینه ها» در جشنواره کتاب سال رضوی مقام اول رو کسب نمود.
هاشمی پور درباب تازه ترین سروده خود «گل برای من نچین» به روابط عمومی انتشارات سروش اظهار داشت: گل برای من نچین شامل چند شعر نیمایی است که برای گروه سنی نوجوان سروده شده اند. اغلب موضوعات این اشعار دغدغه های نوجوانانه است، سوژه ها برگرفته از دنیای پیرامون نوجوانان است و بیشتر به جنبه ی احساسی و عاطفی زندگی نوجوانان پرداخته است. در برخی از اشعار هم تا حدودی به زیبایی های آفرینش توجه شده و نوجوان را ترغیب می کند که با کمی تأمل و درنگ و نگاهی متفاوت به اطرافش زیبایی های آفرینش را لمس کند و از آنها لذت ببرد.
تلاش شما در این مجموعه شعر برای رسیدن به چه مطلوبی بوده است؟
در شعرهای این مجموعه بیشتر تلاش نموده ام بدون اینکه وارد کنج خلوت و تنهایی مخاطبم بشوم به او کمک کنم اندکی از کنج انزوای خود به دنیای بیرون سرکی بکشد و اگر چیز قابل تأملی یافت او را وارد دنیای احساسات و عواطف خود کند… نوعی دعوت به عشق ورزیدن و دوست داشتن. می دانم که دنیای نگرش نوجوان خیلی خیلی گسترده تر از شعر نوجوان امروز است ای کاش شاعران و نویسندگانی که در دنیای نوجوان قلم می زنند به هیچ دریچه بسته ای توجه نکنند و با قلم هایشان به ریز ریز هر چه که در دنیای نوجوان است و می تواند نوجوان را به تأمل وادار کند بپردازند.
چقدر می توان از شعر و ظرفیت آن برای انتقال مفاهیم برای نوجوان امروز استفاده کرد؟
شعر می تواند یکی از بهترین ابزارها برای انتقال و درک مفاهیم انسانی به نوجوان باشد. نوجوان امروز که دارای درک وفهمی بسیار بالا است و نوجوانی که مطالعات فراوانی دارد و در حد زیادی اهل فکر و تأمل است بطور قطع وظیفه شاعر را بسیار سنگین تر می کند.
اما در دنیایی که انتقال مفاهیم در آن با سرعتی اعجاب انگیز انجام می گیرد، بطور قطع شعر نوجوان باید پختگی، زیبایی و شناخت کامل از نوجوان و زبان نوجوان که خیلی مشکل است را دارا باشد. من معتقدم که امروزه یکی از مهمترین رسالت های اصلی شعر نوجوان پاسخگویی به قسمتی از نیازهای عاطفی و احساسی آنهاست نیازهایی که امروزه نوجوان به سبب درک مشکلات اجتماعی و درگیری فکری که با اجتماع اطراف خود دارد به شدت از آنها فاصله گرفته است و شاعر یا نویسنده ای که برای نوجوان و دنیای نوجوان می نویسد باید نگرش نوجوان را تا حدودی به زیباییها و جذابیت های که دنیای پیرامون نوجوان دارد جذب نماید، کاری که من اهتمام می کنم در حد توان در شعرهایی که برای نوجوانان سروده ام انجام دهم.
ذائقه نوجوان و جوان امروز در شعر و موضوعات آن به چه سمتی حرکت می کند؟
ذائقه نوجوان برای پذیرش و درک مفاهیم در هر جنبه ای که فکر کنید باز است و نوجوان بر خلاف تصور عمومی بسیار ذهن بازی دارد و اصلاً نمی توان اظهار داشت که ذائقه نوجوان به چه سمت و سویی می رود یا چه جنبه ای را بیشتر می طلبد. چونکه نوجوان فهیم و آگاه و اهل مطالعه و توریست (در دنیای مجازی یا مطالعاتی) امروز اشتهایی بسیار گسترده دارد. برای خواندن، برای تأمل، برای درک هستی، به شرطی که محتوی برای او مهیا باشد. پس به هیچ وجه نباید برای نوجوان در چهارچوبی بسته حول محور خاصی صحبت کرد؛ بلکه باید از هر آنچه که نوجوان مقرر است در دنیای پیرامون خود ببیند یا تجربه کند برای نوجوان صحبت کرد. گاهی دوستان شاعر به من می گویند مثلاً موجودی مثل لاک پشت کی دغدغه نوجوان بوده یا هر چیزی که ما فکرش را بکنیم من معتقدم نوجوان را باید به دغدغه های گوناگون دعوت کرد نه اینکه نوجوان را در دایره ای محدود به دغدغه های خودش رها کرد.
در این کتاب شما به چه سمتی حرکت کردید؟
می توانم بگویم که من دوست دارم در این مجموعه صحبت از عشق کنم که در شعر نوجوان امروزه به سبب پاره ای از مسائل اجتماعی به این مساله کمتر پرداخته شده است و همین طور که در پاسخ سوال پیش گفتم همان عواطف و احساساتی است که نوجوان امروز کمی از آن فاصله گرفته است. دوست دارم ذائقه نوجوان را در این مجموعه به عشق دعوت کنم؛ عشق به جهان هستی، به آفرینشی که در دنیای زیبای نوجوان وجود دارد. عشق به لحظه ها و دقایقی که ساده از کنار نوجوان عبور می کنند و شاعر و نویسنده وظیفه دارد این سادگی را از میان نوجوان و جهان اطرافش بردارد و نوجوان را عاشق دنیای زیبای پیرامون خود کند.

1399/09/06
16:37:06
5.0 / 5
1074
تگهای خبر: جشنواره , كتاب , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴