توسط نشر نو انجام شد؛

چاپ كتابی درباره گذشته سلسله مراتب و شبكه قدرت در جهان

چاپ كتابی درباره گذشته سلسله مراتب و شبكه قدرت در جهان

به گزارش بلك بلاگ كتاب برج و میدان (جدال سلسله مراتب و شبكه بر سر قدرت جهانی) نوشته نیل فرگسن با ترجمه زهرا عالی منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، کتاب «برج و میدان (جدال سلسله مراتب و شبکه بر سر قدرت جهانی)» نوشته نیل فرگسن اخیرا با ترجمه زهرا عالی منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب سال ۲۰۱۷ توسط انتشارا آلن لِیْن انتشار یافته است.
نویسنده این کتاب معتقد می باشد انسان ها در جهانی شبکه ای به سر می برند و یا به صورت دائم چنین چیزی را می شنوند. واژه شبکه که تا قبل از آخر قرن نوزدهم به ندرت به کار می رفت، دیگر تبدیل به اسم و فعلی شده که بیش از اندازه استفاده می شود. نیل فرگسن از بدگمانی مردم نسبت به چنین مفهومی و همینطور شبکه های قدرتمند و انحصاری صحبت می کند که زمام امور دنیا را به دست دارند؛ بانکداران، صاحبان قدرت، یهودیان، فراماسون ها و ایلومیناتی. اما می گوید همه نوشته ها و اطلاعاتی که در این زمینه می خوانیم، حدودا مزخرف هستند ولی اگر این شبکه ها هم وجود نداشتند، بعید بود نظریه های توطئه تا این حد دوام بیاورند.
فرگسن می گوید مشکل نظریه پردازان توطئه این است که آنها هم مثل ناراضیان غریبه و بیرون مانده از یک محفل، درک درستی از شیوه عملکرد شبکه ندارند و آنرا بد جلوه می دهند. همینطور مایل اند فکر کنند شبکه ای از خواص و برگزیدگانْ ساختارهای رسمی قدرت را مخفیانه و بی دردسر در اختیار دارند. او معتقد می باشد سلسله مراتب و شبکه ها با هم تلاقی می کنند و تعامل دارند. فرگسن هم مانند بسیاری از تاریخ دان ها تا مدت ها در افکار و نوشته هایش غوطه ور و نسبت به مفهوم شبکه ها بی تفاوت بوده است. او این کتاب را برای جبران قصورهای خود درباره شبکه و سلسله مراتب نوشته است.
نویسنده کتاب «برج و میدان» باتوجه به این که قرن بیست و یکم را عصر شبکه ای نامگذاری کرده اند، استدلال کرده شبکه ها اصلا مفهوم جدیدی نیستند و ریشه در گذشته بشر دارند. از چاپخانه دارها و مبلّغانی که اصلاحات دینی را باعث شدند گرفته تا فراماسون هایی که انقلاب امریکا را هدایت کردند، همانا شبکه سازان بودند که نظم و سامانِ دیرینه‌ی پاپ ها و پادشاهان را بر هم زدند. عصر کنونی نه تنها نوظهور نیست بلکه دومین عصر شبکه ای است و کامپیوترهای شخصی در آن، همان نقش دستگاه چاپ را دارند.
«برج و میدان» ۹ بخش اصلی دارد که به ترتیب عبارت اند از: «مقدمه: شبکه و سلسله مراتب»، «امپراتوران و سیّاحان»، «نامه ها و لژها»، «بازگشت سلسله مراتب»، «شهسواران میزِ گرد»، «بیماری های همه گیر و بی زنان»، «صاحب جنگل باش»، «کتابخانه بابِل» و «نتیجه گیری: مواجهه با فضای سایبری». قبل از شروع این فصول هم ۳ بخش «فهرست تصویرها»، «فهرست عکس ها» و «پیش گفتار: تاریخ دان شبکه ای» درج شده اند.
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
فراماسونریْ «عصر خِرد» را به اساطیری پرقدرت، ساختار تشکیلاتیِ بین المللی، و آیین و مناسکی پرشاخ وبرگ مجهز کرد که پیشبینی می شد نوآموزان را همچون برادرانی مجازی به یکدیگر پیوند دهد. فراماسونری نیز، مانند بسیاری چیزهای دیگر که دنیای قرن هجدهم را دگرگون کردند، خاستگاه اسکاتلندی داشت. یقینا سنگ تراشان اروپایی در قرون وسطی خویش را در چارچوب لژهایی سازمان داده بودند، و (همانند سایر صنوف قرون وسطی) میان کارآموز و کارگر نیمه ماهر و استادکار تمایز قائل بودند، ولی این سازمان ها و تشکیلات تا قبل از اواخر قرن چهاردهم میلادی چندان سر و سامان پیدا نکرده بودند. در سال ۱۵۹۸، در لژهای اسکاتلند مجموعه قواعد تازه ای برقرار شد که مطابق با نامِ ویلیام شاو، «استادکار اعظمِ مقام سلطنت»، «مقررات شاو» نامید شد. اما تازه در نیمه قرن هفدهم بود که فراماسونری به چیزی بیشتر از شبکه سست پیوندی مرکب از صنوف صنعتگران ماهر بدل شد، با لژهایی در کیلوینینگ و ادینبورو که به فراماسون های «اندیشه وَر» یا «پذیرفته شده» (یعنی غیرعامل [به پیشه بنّایی]) اجازه ورود می داد.
این کتاب با ۸۰۸ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۶۸ هزار تومان انتشار یافته است.


منبع:

1399/08/19
23:38:30
5.0 / 5
1183
تگهای خبر: كتاب , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳