همایش ملی اجتهاد عقل گرا

همایش ملی اجتهاد عقل گرا

همایش ملی اجتهاد عقل گرا توسط گروه كلام پژوهشكده حكمت و دین پژوهی در قم انجام می شود.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد عرب صالحی رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه با بیان این خبر اظهار داشت: شیعه از ابتدا مفتخر به عقل گرایی بوده و در کنار کتاب و سنت از عقل بعنوان منبع مهم آموزه های دینی بهره برده است. همین طور عقل در فهم و استنباط آموزه های دینی نقش اساسی و بی بدیل داشته است دراین زمینه البته مانند همه موضوعات ممکنست گرفتار آـفت هایی هم شده باشد. جنبه افراط در عقل گرائی امروز خودرا در جریان اعتزال نو نشان داده و پژوهشگاه در سال ۹۳ همایشی در نقد این جریان برگزار و مجموعه پنج جلدی را به جامعه علمی تقدیم نموده است.
او همینطور اضافه کرد: این جریان بجای عقل متکی به وحی و منور به نور وحی، به عقل خود بنیاد غربی اتکا دارد و حتی در جاهایی که عقل توان دخالت ندارد هم، عقل را به بازی گرفته و دین و شرع را کنار زده است، جنبه تفریط مسئله امروز خودرا در جریان بی اسم و رسم نو اخباری گری نشان داده است، این جریان دامنه حضور عقل را از آنچه مستحق آن است محدودتر کرده و اجازه دخالت عقل در خیلی از اموری که توانمندی آنرا دارد نمی دهد.
رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه در آخر بیان داشت: همایش اجتهاد عقل گرا ضمن تبیین ایجابی مسئله اهتمام دارد رویکرد تفریطی به عقل را در حوزه های فقه، کلام، تفسیر و غیره را مورد نقد قرار دهد، در این راستا شوارای علمی همایش زیر نظر ریاست معزز پژوهشگاه تشکیل و جلسات آن آغاز گردیده است و دبیر علمی حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن قدردان قراملکی استاد تمام گروه کلام کلام پژوهشگاه می باشد.



1399/07/09
09:22:26
5.0 / 5
1680
تگهای خبر: كتاب , همایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱