افشین علا در دیدار با وزیر فرهنگ:

شاعر سیاسی هستم و به آن افتخار می كنم

شاعر سیاسی هستم و به آن افتخار می كنم

افشین علا در دیداری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این كه روشنفكری به معنای این نیست كه با حاكمیت و نظام مخالف باشیم اظهار داشت: من یك شاعر سیاسی هستم و به آن افتخار می كنم.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز به همراه محسن جوادی معاون امور فرهنگی و محمود شالویی مشاور زبان فارسی خود با افشین علا شاعر دیدار و گفت و گو و از خدمات ادبی- فرهنگی او همچون سروده اخیر این شاعر خطاب به حاکمان عرب قدردانی نمود.
سیدعباس صالحی در این دیدار با بیان این که حریت و شجاعت در ابراز نظر از خاصیت های اخلاقی و انسانی افشین علا است، اظهار داشت: آقای علا وجوه مختلف شخصیتی دارد که قابل توجه و ستایش است. ایشان در حوزه شعر و شاعری هم در شعر کودک و نوجوان و هم در شعر آئینی و اشعار سیاسی و اجتماعی آثار برجسته ای دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آقای علا اشعار فراوانی در حوزه کودک و نوجوان سروده اند که حتی شعری که در دیدار مقام معظم رهبری با شاعران در رمضان سال ۹۷ قرائت کردند در حوزه کودک و نوجوان بود.
او اضافه کرد: آقای علا یکی از شاعران آیینی خوب کشورمان هم هستند. همچون شعر ایشان در توصیف حضرت ام کلثوم سروده ای بسیار باارزش است و همچون اشعار این حوزه، می توان به کتاب «طعم صلوات» و کتاب «خورشید و ماه و ۱۲ ستاره» ایشان اشاره نمود که در فضای شعر آئینی کودک و نوجوان به خوبی توانسته حلاوت دین و مذهب را به شکلی شاعرانه به کودک منتقل کند.
صالحی اشاره کرد: ایشان همین طور شاعر سیاسی و اجتماعی خوب کشورمان است که در موضوعات مختلف شعر سروده اند. در صد سال اخیر کمتر شاعری را می شناسم که این گونه به صورت ترکیبی و در این سه حوزه توانسته باشد اشعار فاخری را بسراید.
او با اشاره به برخی خاصیت های شخصیتی افشین علا، افزود: حریت، شجاعت در ابراز نظر و... از دیگر خاصیت های اخلاقی و انسانی ایشان است که وی را به فردی ممتاز تبدیل نموده است. اما ایشان در کنار این حریت، دارای اصول و چارچوب دینی، اخلاقی و ارزشی است.
صالحی انقلابی بودن را از دیگر خاصیت های افشین علا برشمرد و اظهار داشت: این شاعر در طول دهه های اخیر انقلابی بودن را با سلیقه های سیاسی مزاحم ندیده و اگر آرمان ها و ارزش های انقلاب اقتضائاتی داشته با همین هدف اشعاری را سروده که از آن جمله می توان به اشعار وی درباره سردار سلیمانی در سال ۹۴ و همین طور شعری درباره شهید حججی اشاره نمود که بسیار موثر بوده است و سروده اخیر ایشان که مورد تقدیر مقام معظم رهبری قرار گرفت و به تعبیر ایشان «بسیار بموقع و به جا بود» در همین مسیر قرار دارد و همان جمله ایشان را تاکید و تکرار می کنم: «دست شما درد نکند».
در این دیدار افشین علا هم با تقدیر از توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: همیشه برایم سخت بوده از این که به صورت رسمی مورد تقدیر قرار بگیرم اما فرق است میان این که چه کسی انسان را تقدیر کند. دکتر صالحی همیشه بین اهالی فرهنگ و هنر و همین طور اهالی سیاست و دیانت فردی کاملا شناخته شده هستند و توجه ایشان بر من موجب افتخار است.
این شاعر افزود: هر وقت رهبر معظم انقلاب از من تقدیر می کنند آن قدر به وجد می آیم که آنرا ذخیره آخرت خود قرار می دهم. در مقطعی از تاریخ انقلاب اسلامی هستیم که لازم است نویسندگان، شاعران و هنرمندان در امتداد آرمان های این روزها وارد شوند و آثاری را تولید کنند. به نظرم ورود به عرصه انقلابی مانند وارد شدن به میدان مین است. برخی مخاطبان فکر می کنند اگر شاعری با اثر خود از انقلاب دفاع می کند به معنای این است که به سمت و سوی قدرت روی آورده در صورتیکه این گونه نیست.
علا در عین حال اشاره کرد: من یک شاعر سیاسی هستم و به آن افتخار می کنم. مگر می شود در روزگاری که همه کمر به نابودی این کشور بسته اند و با این همه هجمه و تخاصم، یک هنرمند و شاعر دغدغه ای برای کشورش نداشته باشد؟ هنرمندان و روشنفکران باید نگاه شان را تغییر بدهند. روشنفکری به معنای این نیست که با حاکمیت و نظام مخالف باشیم.
بر طبق این خبر، در آخر این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای لوحی از خدمات ادبی - فرهنگی و همچون سروده اخیر این شاعر خطاب به حاکمان عرب و محکومیت توافق اخیر امارات متحده با رژیم اشغالگر صهیونیستی قدردانی نمود.



1399/06/19
23:38:12
5.0 / 5
1736
تگهای خبر: خدمات , رمان , فرهنگ و ارشاد اسلامی , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳