در رونمایی یادداشت های یك فرشته و در جیب باد مطرح شد

دوره مستقیم گویی به پایان رسیده است

دوره مستقیم گویی به پایان رسیده است

به گزارش بلك بلاگ مجموعه های یادداشت های یك فرشته و در جیب باد نوشته سعیده اصلاحی در كتابفروشی چاپ و نشر بین الملل برگزار گردید.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، مراسم رونمایی و تجلیل از پدیدآورندگان مجموعه های «یادداشت های یک فرشته» و «در جیب باد» نوشته سعیده اصلاحی، با حضور او، سمیه روح اللهی، راحیل تقی پور و بغلانی مدیر بخش کودک و نوجوان انتشارات قدر ولایت (گل آبی) در کتاب فروشی چاپ و نشر بین الملل برگزار گردید.
در این مراسم ابتدا بغلانی مدیر بخش کودک و نوجوان مؤسسه‌ی فرهنگی هنری قدرولایت به رویکرد این مؤسسه در تولیدات حوزه‌ی کودک و نوجوان اشاره نمود و اظهار داشت: موسسه‌ی قدر ولایت چندین سال است که در حوزه‌ی کودک و نوجوان فعالیت دارد. با عنایت به شرایط خاص انقلاب و شرایطی که جامعه در آن قرار گرفته، سال جاری آثار انتشار یافته در این عرصه را کمتر و در عوض تخصصی تر انتخاب کردیم. سال قبل بیشتر بر روی سبک زندگی اسلامی کار کردیم. کتاب هایی که امروز رونمایی می شود در همین زمینه هستند.
وی اضافه کرد: «یادداشت های یک فرشته» برای گروه سنی کودکان تهیه و تدوین شده است. در این مجموعه تلاش شده که از زبان فرشته ها اعمال نیک و بد به کودکان آموزش داده شود وکودک در همان دوره‌ی کودکی متوجه شود که اعمال او چه آثاری می تواند داشته باشد. کتاب بعدی «در جیب باد» است که برای نوجوانان تولید شده و در واقع قالب سلسله نامه هایی که بر روی برگ های پاییزی درختی نوشته شده و آن درخت نامه ها را برای دوستان خودش ارسال می کند، یک سری اعمال نیک را در جامعه منتشر می کند. نوجوانان در زمان مطالعه‌ی این کتاب متوجه می شوند که در روابط اجتماعی خود چگونه گام بردارند. ایشان در ادامه بیان کرد که آثاری که در سال پیش رو از این موسسه منتشر خواهد شد، با تمرکز بر موضوعاتی همچون: فلسفه و تاریخ معاصر و دفاع مقدس هستند که در چارچوب رمان تولید خواهند شد.
در ادامه سعیده اصلاحی، خالق این آثار هم اظهار داشت: سال هاست به شغل شریف معلمی مشغول و با نیاز و دغدغه های بچه ها آشنا هستم. امروزه توجه خانواده ها نسبت به مسائل و آثار مذهبی کمرنگ شده است و این وظیفه‌ی ما است که با این آثار به بچه ها تلنگر زده و به سمت مذهب برگردانیم. یکی از دلایلی که انگیزه اصلی من شده برای نوشتن این مجموعه سوال خود بچه ها بود و اینکه از من می پرسیدند: فرشته های روی شونه های ما چه کاری انجام می دهند؟ علاوه بر این، سوالات گوناگونی درباره‌ی فرشته های نگارنده می پرسیدند. احساس کردم که باید این مساله را در ابعاد کودکانه، ساده کرد و توضیح داد تا متوجه شوند که اینها تخیلی نیست و توسط فرشتگان الهی کنترل و رصد می شوند. شخصیت اصلی در این مجموعه دختری است به نام ریحانه که در هر داستان اتفاقات خیلی ساده برایش می افتد و برپایه این اتفاقات کودکان متوجه می شوند که چه اعمالی انجام دهند تا مورد عنایت خداوند و فرشتگان قرار بگیرند.
وی اضافه کرد: برای نزدیک شدن به ذهن کودکان و اینکه فرشتگان نگارنده چه چیزهایی می نویسند مثالی شبیه به نوشتن خاطرات خوب و بد را آورده ام، اعمال را به خاطره تشبیه کرده ام. خاطراتی که در دفترچه های طلایی و نقره ای نوشته می شود. «یادداشت های یک فرشته» را یک فرشته می نویسد و معمولاً اعمال خوب را در دفترچه طلایی یادداشت می کند. در این اثر فرشته‌ی نقره ای رنگ که مسئول نوشتن اعمال ناشایست است، دفتری سفید دارد و این به خاطر پاکی بچه ها است و اگر سهواً اشتباهی را مرتکب شود سریع عذرخواهی می کند.
اصلاحی در پاسخ به این سؤال که آیا علت خاصی برای انتخاب رنگ ها و نمادهای فرشتگان داشتید یا نه، اظهار داشت: دلیل انتخاب رنگ طلایی به خاطر درخشش و اینکه نور درخشندگی دارد، بوده است. انتخاب رنگ نقره ای هم به این خاطر بوده است که کودکان در مواجهه اول با یک رنگ سیاه روبه رو نشوند. ضمن اینکه بدانند در آن سن اعمال بدی در دفترشان ثبت نمی شوند چون هنوز به سن تکلیف نرسیده اند. ضمن اینکه ما بر طبق احادیث ۷ساعت مهلت توبه داریم و در آن ۷ساعت اعمال ناشایست انسان ثبت نمی گردد.
وی افزود: نام اولیه مجموعه «در جیب باد»، «نامه های برگی برگی» بوده و علت انتخاب این نام هم برپایه حدیث «هیچ برگی از درخت نمی افتد مگر به اجازه خداوند» و همینطور شعر سعدی که می گوید: «برگ درختان سبز در نظر هوشیار / هر ورقش دفتری است، معرفت کردگار» انتخاب شده بود. هدف از انتخاب این نام این بوده که نوجوانان به پیرامون خود توجه نمایند و متوجه باشند که هیچ برگی بدون اجازه خداوند جابه جا نمی گردد. که با اتفاق نظر نام «در جیب باد» انتخاب گردید.
در بخش دیگری از این مراسم هم بغلانی اشاره کرد: که دوره مستقیم گویی به پایان رسیده و باید با عنایت به پیشرفت تکنولوژی به صورت غیرمستقیم آموزه های دینی را به خورد مخاطب داد. نویسنده در این آثار بر نکات خاصی از جمله: جهان بینی مبتنی بر جهان بینی اسلامی، مسائل توحیدی، مسئله‌ی رستاخیز، خداجویی و مسائل اخلاقی و فطری دست گذاشته است.
وی اضافه کرد: تصاویر این آثار همگی طراحی شده هستند و از طرح ‎ های اینترنتی استفاده ‎ ای نشده است. خانم ‎ ها سمیه روح اللهی و راحیل تقی پور تصویرگران این آثار بوده اند.
در انتهای مراسم هم نامه سوم از مجموعه‌ی در جیب باد، توسط خانم اصلاحی خوانده شد و از پدیدآورندگان این آثار تجلیل به عمل آمد.


منبع:

1399/05/15
22:15:10
5.0 / 5
2222
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱