برگزاری نمایشگاه محمد صیاد

روایت یك عكاس از انقلاب تا جنگ

روایت یك عكاس از انقلاب تا جنگ

نمایش «عكس از م. صیاد» همسو با رویكرد آرشیومحور در دو بخش با محوریت دو موضوع انقلاب و جنگ از تاریخ سوم مردادماه در مركز نبشی افتتاح می شود و تا اختتام تابستان ادامه دارد.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، هر بخش از این نمایشگاه بیش از چند­صد فریم عکس­ را شامل می­ شود و به روایت مستند و اخباری صحنه هایی از این دو واقعه می پردازد. بعد از نمایشگاه «اقلیم حیرانی» که روایت رنج آوارگان و کوچندگان کردهای عراق و پناه شان به خاک ایران در دوران اعمال فشار حکومت صدام بر آن­ ها بود، این دومین نمایش تصاویر خبری محمد صیاد در مرکز نبشی است.
هر دو بخش نمایشگاه، با دوربین صیاد ثبت و ضبط شده است. در کنار پرینت­ های عکاس در همان روزها که گاه برای روزنامه ها و گاه با متنی کوتاه برای ارائه به خبرگزاری­ ها آماده می شدند، بعضی از نگاتیوها انتخاب و به همراه برخی از «کنتاکت­شیت»­های اسکن­ شده ­ی آرشیو عکاس ـ که به صفحات دکوپاژ یک فیلم می ­ماند ـ روی کاغذ عکس چاپ شده اند.
روایت بخش اول از گرماگرم روزهای انقلاب آغاز می ­شود: عکس هایِ سرریز از جمعیت، روزهایی را به یاد می ­آورد که مردم و خیابان ­های تهران به تماشای پیروزی انقلاب رفته بودند. در این مجموعه ­ عکس، روایت انقلاب در چند پرده نشان داده می شود. قسمتی تا انتهای سال ۱۳۵۷ را به تصویر کشیده و قسمتی دیگر تا جریان های اوایل دهه­ ی شصت و اتفاقاتی که در ادامه ی جریان­ های انقلاب شکل گرفته ­اند.
محمد صیاد با بودن در بین مردم و برداشتن نماهایی مشابه با زاویه ­دید جمعیت حاضر، لحظه هایی را ثبت کرده که هم­ زمان حس بیم و امید را منتقل می کنند. بخش زیادی از پرینت ­ها و نگاتیوهای این دوران در گیرودار انقلاب و حوادث جانبی آن از میان رفته ­اند که سبب نازک بودن پرونده ی تصاویر انقلاب نسبت به دیگر پرونده­ های موضوعی عکاس شده است.
بخش دوم این نمایشگاه به دوره ی هشت ساله ی جنگ ایران و عراق اختصاص دارد. تصاویر دوران جنگ از زندگی روزمره ی مردم ایران در هنگام جنگ آغاز می ­شود و فضای جبهه و خط مقدم، ویرانی­ ها، مقاومت خرمشهر و اهواز، بمباران­ های شهری و لحظه­ های حماسی و تراژیک را در بر می گیرد. خاصیت بارز این عکس ها، بازتاب وفادارانه به واقعیت هر رویداد به دور از هر نگاه جانبدارانه و صحنه ­پردازی ­شده است؛ م. صیاد معتقد می باشد عکاس خبری باید هر بار شاترش را با شرافت تمام بزند.
محمد صیادصبور (متولد ۱۳۲۶، بندرانزلی، ایران) یا «م. صیاد» ـ آن­گونه که پشت عکس­ هایش مُهر می ­زند ـ از پیشکسوتان عکاسی خبری در ایران است. از سال ۱۳۴۸ وارد کانون خبرنگاران شد و فعالیت حرفه ای خودرا شروع کرد. در سال­ های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ با روزنامه ی آیندگان در بخش­ های سیاسی، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد و در آستانه­ ی انقلاب، همکاری خودرا با خبرگزاری آسوشیتدپرس شروع کرد که تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت.
صیاد از همان آغاز جنگ به صورت مستمر برای تهیه ی عکس و ارسال آن به جبهه ها می رفت. تصاویر مربوط به دوران انقلاب و جنگ محمد صیاد در کتاب های مختلفی به چاپ رسیده است. صیاد در سال ۱۳۵۹ به خاطر تصاویر مربوط به شکست نیروهای دلتا در عملیات طبس موفق به دریافت جایزه ­ای برای بهترین عکاس خبری خاورمیانه شد. اولین نمایشگاه انفرادی از آثار او سال قبل در مرکز نبشی با عنوان «اقلیم حیرانی» انجام شد که به عکس­ های وی از کوچ تحمیلی آوارگان کرد عراقی به ایران در دوران صدام می ­پرداخت. او هم اکنون عضو انجمن عکاسان مطبوعات ایران است و در تهران زندگی و کار می کند.
هم­ زمان با بخش دوم این نمایشگاه، از کتاب عکس­ های محمد صیاد با عنوان «عکس از م. صیاد» رونمایی می ­شود و اولین فیلم مستندی که از زندگی و آثار این عکاس خبری تهیه شده است، نمایش داده می ­شود.
بخش اول این نمایشگاه با موضوع تصاویر انقلاب از ۳ تا ۲۸ مردادماه در مرکز نبشی برگزار می ­شود. این نمایشگاه در ایام یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب و روزهای جمعه از ساعت ۴ پس از ظهر تا ۸ شب امکان بازدید دارد.

مرکز نبشی در خیابان ویلا، نبش کوچه ی خسرو، پلاک ۵۱ واقع شده است.







5.0 از 5
1399/04/31
14:03:19
2285
تگهای خبر: جایزه , روزنامه , فیلم , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴