سرپرست گروه پیایندهای اداره كل اطلاع رسانی كتابخانه ملی خبر داد؛

آرشیو ۵ میلیون نسخه نشریه از دوران قاجار تا امروز در كتابخانه ملی

آرشیو ۵ میلیون نسخه نشریه از دوران قاجار تا امروز در كتابخانه ملی

به گزارش بلك بلاگ امین الرعایا سرپرست گروه پیایندهای اداره كل اطلاع رسانی سازمان اسناد و كتابخانه ملی از آرشیو، نگهداری و حفاظت ۵ میلیون نسخه نشریه، از دوران قاجار تا امروز در كتابخانه ملی اطلاع داد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، رویا امین الرعایا سرپرست گروه پیایندهای اداره کل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان این خبر در تشریح فعالیتهای گروه پیایندهای سازمان اظهار داشت: فراهم آوری، لیست نویسی، حفاظت و اطلاع رسانی نشریات داخلی و خارجی از فعالیتهای این بخش از سازمان است و همواره کوشیده ایم تا در بحث گردآوری نشریات پیشرو باشیم.
وی با اشاره به اینکه سابقه فعالیت گروه نشریات در کتابخانه ملی از زمان تاسیس این کتابخانه بوده است، اظهار داشت: گردآوری و حفاظت نشریات در کتابخانه ملی برپایه تاریخ چاپ روزنامه در ایران یعنی از دوران قاجار تا امروز بوده و بر مبنای مستندات تاریخی فعالیتهای کتابخانه ملی ایران در حوزه جمع آوری نشریات، همزمان با تاسیس این کتابخانه در سال ۱۳۱۶ تخمین زده شده است.
امین الرعایا در توضیح جزئیات آرشیو، نگهداری و حفاظت نشریات در کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: بیشتر از ۴۰۰ عنوان اصل نشریات دوران قاجار و حدود ۷۰۰ عنوان مجموع نشریات تجدید چاپ شده که اصل نسخه در کتابخانه ملی گردآوری و نگهداری شده است. همینطور برای تکمیل آرشیو نشریات قدیمی، از راه کمیته خرید سازمان و یا دریافت نسخه رقومی از کتابخانه های دیگر کشور، اقدام نموده ایم.
وی همینطور با اشاره به وظیفه حفظ میراث مکتوب برای آیندگان که برعهده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است، افزود: براین اساس در مقوله فراهم آوری نشریات قدیمی و همینطور نشریات چاپ جدید و دیجیتال؛ وظیفه سازمان دوچندان است.
امین الرعایا با اشاره به آرشیو ۵ میلیونی نشریات در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کرد: از جهت تعداد و منحصربه فرد بودن نشریات گرد آوری شده در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از رتبه خوبی در کشور برخوردار هستیم و این نشریات به ترتیب تاریخی، مربوط به دوران قاجار تا انقلاب اسلامی می شوند.
سرپرست گروه پیایندهای اداره کل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: وظیفه ما علاوه بر فراهم آوری نشریات داخل کشور، گردآوری نشریاتی است که درباره اسلام، ایران یا توسط ایرانی ها خارج از کشور تهیه شده است.
امین الرعایا در انتها اظهار داشت: گردآوری نشریات در کتابخانه ملی ایران روزنامه ها، مجلات، وقایع روزنگار و تاریخ مستند کشور را شامل می شود که در سال های اخیر هم بعضی از موسسات مطبوعاتی با کمک آرشیو نشریات کتابخانه ملی ایران توانستند مجموعه های خویش را تکمیل کنند.

1399/03/25
14:15:31
5.0 / 5
2794
تگهای خبر: خرید , روزنامه , كتاب , مطبوعات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳