امیر اسماعیلی مطرح كرد؛

روزنامه مجازی تهدیدی كه به فرصت تبدیل شد

روزنامه مجازی تهدیدی كه به فرصت تبدیل شد

به گزارش بلك بلاگ سردبیر روزنامه بامداد نو ورود مطبوعات به دنیای مجازی را تبدیل تهدیدِ اقتصادی به فرصتِ دیده شدن دانست و اظهار داشت: اصالت روزنامه نسبت به مطبوعات مجازی مقدم است.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، امیر اسماعیلی سردبیر روزنامه بامداد نو با بیان اینکه رسانه های کاغذی در حال تجربه کردن حیاتی جدید هستند که البته خیلی سخت هم هست، اظهار داشت: روزنامه هیچ گاه نمی میرد و بنده به این گفته ایمان دارم. دنیا می داند یکی از مراجع اصلی برای آگاهی دادن، مطبوعات کاغذی است.
روزنامه همواره دارای اصالت و اعتبار و حائز اعتبار منبع بوده که به سادگی به دست نیامده است. ازاین رو روزنامه هیچ گاه از بین نخواهد رفت ولی شکل، ظاهر و فرآیند تولید آن، دائماً در حال تغییر است.
اصالت روزنامه همچنان پابرجاست
اسماعیلی از شوک عظیم و وحشتناکی که سال قبل گریبان مطبوعات را گرفت سخن گفت و بیان نمود: قیمت کاغذ بلایی عجیب و غریب بر سر مطبوعات آورد و حتی هیچ کاغذی در دسترس ما نبود. روزنامه های بسیاری این شرایط را تجربه کردند و امروز هنوز هم شرایط عادی نشده است.
به گفته این فعال مطبوعاتی کم شدن تیراژ روزنامه ها یکی از عواقب این صدمه بود که هنوز جبران نشده ولی در عین حال منجر به توجه جدی روزنامه ها به فضایی دیگر برای نشر شد و آن محملی نبود جز فضای مجازی.
در حال حاضر کمتر روزنامه ای است که در فضای مجازی یا حوزه مولتی مدیا حضور نداشته باشد. این فضا بعنوان سایه ای از روزنامه فعال است ولی همچنان اعتبار و منبع اصلی اصالت آن به روزنامه باز می گردد.
کاغذ روزنامه نگاران را خانه نشین کرد
اسماعیلی تحریم و مساله کاغذ را باعث کوچک شدن تحریریه بسیاری روزنامه ها دانست و اضافه کرد: امنیت شغلی بسیاری روزنامه نگاران به خطر افتاد؛ هرچند این امنیت پیش از این وجود نداشت ولی پس از ماجرای کاغذ بسیاری روزنامه نگاران را خانه نشین کرد.
ورود ویروس منحوس کرونا به کشور مساله فروش، روزنامه را با مخاطره جدی روبرو کرده است؛ از طرفی کم شدن آگهی های دولتی و بحث هایی که بر سر آگهی ها وجود داشت، بر این ساز و کار سایه افکند.
اسماعیلی اعتقاد دارد این ساز و کار اندکی اصلاح شده ولی همچنان به تغییر اساسی نیاز دارد اما فضا را به جایی رساند که روزنامه ها به منابع دیگر درآمدزایی فکر کردند.
وضعیت مطبوعات قابل دفاع نیست
در ادامه ابراهیم بهشتی، دبیر سیاسی روزنامه ایران وضعیت اقتصادی روزنامه ها را نامناسب توصیف کرد و اضافه کرد: خبرنگاران و مدیران این رسانه ها با این واقعیت تلخ مواجهند که علل گوناگونی دارد.
آگهی از گذشته کانال درآمدزایی برای روزنامه ها بوده که امروز این مؤلفه به وضعیت جامعه مبتنی شده است؛ ازاین رو هرچه شرایط اقتصادی جامعه رو به افول بگذارد، به همان میزان اقتصاد روزنامه ها دستخوش تغییر می گردد.
در این شرایط آگهی کاهش یافته یا حذف می شود. از طرفی وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه با میزان فروش نسبت مستقیم دارد. بهشتی اعتقاد دارد در دوره کنونی از شمار افراد روزنامه خوان کاسته شده و از نظر اقتصادی، جذب آگهی روزنامه ها با افت روبرو می باشد و این مسائل دست بدست هم داده تا وضعیت اقتصادی مطبوعات قابل دفاع نباشد.


منبع:

1399/03/22
20:23:56
5.0 / 5
2698
تگهای خبر: رسانه , روزنامه , فرهنگی , مطبوعات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲