انتقال تجربیات مرمت نسخه های خطی به كتابخانه های ملی لبنان

انتقال تجربیات مرمت نسخه های خطی به كتابخانه های ملی لبنان

بلك بلاگ: رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران در گفتگو با رئیس كتابخانه ملی لبنان ضمن تشریح فعالیت حوزه های كتابداری و اسناد، نسبت به تبادل تجربیات و همكاری كتابخانه های ملی دو كشور اعلام نمود.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ابتدای صحبت های خود با جلنار عطوی سعد رئیس کتابخانه ملی لبنان با بیان این مطلب که در روزهای کرونا ارائه خدمات به فرهیختگان عرصه فرهنگ و ادب به صورت آنلاین صورت می گیرد، اظهار داشت: در شرایط کنونی که جهان در آن به سر می برد، کارهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران متوقف نشده و دسترسی ها به صورت آنلاین برای همه پژوهشگران چه داخل و چه خارج از کشور میسر است.
وی با اشاره به این مطلب که نسخههای خطی موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سایت موجود است، اظهار داشت: لیست کتابها، اسناد، مقالات، پایانامه ها، کتاب های نفیس، روزنامه ها و مجله ها در سایت قابل دسترس است.
جلنار عطوی سعد رئیس کتابخانه ملی لبنان در ادامه این جلسه با اشاره به تاریخچه تاسیس کتابخانه ملی این کشور اظهار داشت: کتابخانه ملی لبنان در سال ۱۹۲۲ زیر نظر وزارت آموزش ملی لبنان تأسیس شد و هم اکنون نیز زیر نظر وزارت فرهنگ اداره می شود. در واقع کتابخانه ملی لبنان وظیفه میراث داری تفکر لبنانی را به عهده دارد که این میراث شامل همه مکتوبات شامل کتاب، مجله ها، نسخه های خطی و غیره می شود.
وی افزود: متاسفانه خیلی از کتابهای نفیس و کتابخانه های باارزش در لبنان در جنگ داخلی بین مسلمانان و اعراب مسیحی تخریب شدند، سوختند و به غارت رفتند. علاوه بر این برخی مشکلات دیگر موجب توقف ارائه خدمات به کتابخانه ها یا به حداقل رسیدن پیشرفت آن شد. اما توسعه کتابخانه ملی لبنان همیشه از اهداف طولانی مدت ما بوده است.
عطوی سعد با اشاره به منابع موجود در کتابخانه ملی لبنان اظهار داشت: داشته های این کتابخانه کتاب، روزنامه، مجله، نسخه های خطی، اسناد و مدارک فرهنگی، دایره المعارف ها و میکروفیلم های به جا مانده است. مجله هایی که متعلق به یک قرن قبل و همین طور کتاب های قدیمی بسیاری موجود است اما تعداد مجلات قدیمی بیشتر است که در برنامه آتی امکان استفاده مراجعان به صورت آنلاین فراهم می شود.
عطوی سعد با اشاره به مشکلات چاپی در لبنان اظهار داشت: چاپ کتاب در لبنان همچنان به شکل چاپی است و انتشار کتاب هنوز به صورت الکترونیکی رواج ندارد اما با توجه به این که دانشگاه ها در لبنان به کتابخانه ملی متصل هستند، خروجی آثار انتشار یافته و در کتابخانه ملی قابل دسترس است و بسیار خرسندم بگویم ما آمادگی داریم از تجربیات کتابخانه ملی ایران در زمینه تبادل کتاب های الکترونیکی بهره ببریم.
اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آخر این جلسه با بیان این مطلب که امکان ارائه و انتقال تجربیات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به کتابخانه لبنان وجود دارد، اظهار داشت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیش از ۸۰ سال قدمت و فعالیت در این حوزه، داشته های بسیاری در طول سال های متمادی به دست آورده است و برای انتقال این تجربیات شامل مرمت نسخه های خطی و تبادل کتاب های دیجیتال و غیره آمادگی های لازم را داریم.


منبع:

1399/03/17
14:25:33
5.0 / 5
2572
تگهای خبر: الكترونیكی , برنامه , خدمات , روزنامه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵