صلواتیان مطرح كرد؛

۹۰۰ اثر در جشنواره ایده پردازی تولید محتوای رسانه ای بررسی شدند

۹۰۰ اثر در جشنواره ایده پردازی تولید محتوای رسانه ای بررسی شدند

به گزارش بلک بلاگ، سیاوش صلواتیان دبیر بیستمین جشنواره کتاب و رسانه اظهار داشت: 900 اثر به جشنواره ایده پردازی تولید محتوای رسانه ای رسید و برگزیدگان از میان آنها انتخاب شدند.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، آئین اختتامیه اولین «رویداد ایده پردازیِ تولید محتوای رسانه ای» در بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه»، بامداد امروز چهارشنبه ۲۵ آبان همزمان با روز «کتاب، رسانه و زبان فارسی» با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر سی اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و محمدحسین ظریفیان یگانه مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.
یاسر احمدوند در این آئین، کتاب را با اهمیت ترین سرمایه فرهنگی کشور دانست و اظهار داشت: کتاب کار فرهنگی است؛ می دانیم چگونه این کالای فرهنگی را تولید نماییم و در طول تاریخ نیز این کار را انجام داده ایم. حالا نیز بهترین کار فرهنگی تولید کتاب است و این مساله امتیاز فرهنگی و وجه تمایز فرهنگی کشور ما نسبت به خیلی از کشورهای دیگر است.
وی اضافه کرد: از ۱۱۰ هزار عنوان کتابی که سال قبل انتشار یافته، حدود ۸۰ هزار عنوان آن چاپ اول بوده که حتما تعداد خوبی از آنها نیز آثار فاخر و قابل اعتنایی هستند. فارغ از مخاطب و حجم این آثار، برای تولیدشان تلاش زیادی شده و زمان خوبی نیز صرف شده است.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تولیدکنندگان خوبی برای کتاب هستیم اما به این اندازه مصرف کنندگان خوبی نیستیم. خوب کتاب می نویسیم، اما خوب کتاب نمی خوانیم. کتاب خواندن مهارت است و نیاز به آموزش دارد. پیدا کردن کتاب هم امری مشکل به حساب می آید که نیازمند آموزش است. همین طور خرید و دریافت کتاب مسئله ای حائز اهمیت می باشد که لازم است مسیر و امکانات آن نشان داده شود. لازم است برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش شور و اشتیاق و برای بهتر و بیشتر کتاب خواندن، راه های خوبی را به مردم معرفی کرده و امکاناتی فراهم نماییم، چونکه مهم ترین دغدغه رویدادهای کتابخوانی همین مسئله است. کتابخوانی در کشور ما نسبت به سایر کشورها قابل افتخار است، اما نسبت به جایگاه ارزشمندی که خواهیم داشت، فاصله بسیاری وجود دارد. در این راه در کنار ضرورت کتاب خواندن مرم، نیازمند ایده جوانان برای ترویج فرهنگ کتابخوانی هستیم.
احمدوند در انتهای سخنان خود اظهار داشت: حتما سازمان صدا و سیما و زمینه های رسانه ای مختلف موجود در کشور پذیرای ایده های جذاب و خلاق افراد هستند و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همه تلاشمان تولیدات رسانه ای برمبنای ایده های خلاقانه علاقه مندان است تا بتوانیم این ایده ها را به محصول تبدیل نماییم.
می توانیم از ایده های برتر در حوزه گسترش فرهنگ کتابخوانی استفاده کنیم
در بخش دیگری از این آئین، علی رمضانی ضمن اشاره به اینکه جشنواره «کتاب و رسانه» به علت شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد، اظهار داشت: آنچه که موجب شد امسال در این جشنواره متفاوت تر فکر نماییم، حرفی است که در هفته کتاب سال قبل در نشست با اصحاب رسانه مطرح کردم که اگر قرار باشد کتاب وارد زندگی مردم شود، رسانه بال پرواز کتاب به سمت ضروریات و احتیاجات روز مردم است. در حقیقت اگر رسانه به کمک بزرگترین صنعت فرهنگی کشور بیاید و این صنعت متوجه ظرفیت رسانه شود، می تواند گردش اقتصادی فعلی را چندین برابر کند.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن اشاره به آمار نشر کتاب در یک سال اخیر، اضافه کرد: باید تصویر ناقصی که از حوزه کتاب در افکار مردم جا افتاده را رفع نماییم، اگر نتوانیم حوزه رسانه را وارد صنعت کتاب نماییم، ترویج فرهنگ آشنایی با کتاب و کتابخوانی ممکن نیست و کمبودها رفع نمی گردد.
وی همین طور اظهار داشت: شاید بسیاری این سوال را مطرح کنند که چرا باید در صنعت کتاب ایده پردازی کرد. کتاب یک رسانه مکتوب است و به جهت اینکه جذابیت کتاب برای عموم مردم افزایش پیدا کند، نیازمند ایده هستیم. باید به مردم ایده بدهیم که از بین این تعداد کتاب کدام را بخوانند؟
علی رمضانی اضافه کرد: تلاش داریم تا اگر خواستیم در سی اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با مردم صبحت نماییم به آنها نگوییم که کتاب بخوانید، بلکه وارد گفت وگوهای عمیق تر و دقیق تری شویم.
دبیر سی اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در آخر اظهار داشت: در اولین «رویداد ایده پردازیِ تولید محتوای رسانه ای» در بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» کوشش های بهادار ای برای تولید محتوای رسانه ای با محوریت کتاب انجام شده و می توانیم از ایده های برتر در حوزه گسترش فرهنگ کتابخوانی استفاده نماییم. در خانه کتاب و ادبیات ایران می خواهیم لشکر افرادی را که به کتاب و کتابخوانی علاقه دارند، افزایش دهیم.
۹۰۰ اثر در بخش ایده پردازی تولید محتوا در زمینه کتاب دریافت کردیم
در ادامه سیاوش صلواتیان؛ دبیر بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» نیز ضمن اشاره به اینکه بیستمین دوره جشنواره با تغییرات جدی همراه بود، اظهار داشت: بخش ها و جوایزی به جشنواره اضافه شده و محورهای آن توسعه یافته است. یکی از بخش های اضافه شده به جشنواره، بخش ایده پردازی تولید محتوا در زمینه کتاب است که نگاه گذشته محور و آینده نگر به جشنواره را با یکدیگر تلفیق کرده است. جشنواره کتاب و رسانه بعد از این فقط از آثار رسانه ای تولید و انتشار یافته تقدیر نخواهد کرد، بلکه ایده های تولید محتوا را نیز مدنظر قرار می دهد.
وی اضافه کرد: در بازه زمانی دو هفته ای فراخوان جشنواره، علاوه بر دریافت ۹۰۰ اثر، ۷۰ ایده هم دریافت کردیم که همه آنها پالایش شدند. تعدادی از آثار ایده های جذاب و خلاقانه ای بودند، اما موضوع آنها تولید محتوای رسانه ای نبود، بلکه فقط در زمینه کتاب بود.
دبیر بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه بیان کرد: پیش طرح های ارسال شده در زمینه رویدادهای کتاب و رسانه را بعد از دریافت در جلسه هیأت انتخاب به بررسی گذاشتیم و از میان آنها ۱۵ طرح را انتخاب کردیم. سطح تحصیلات ایده پردازان، ۵ درصد در مقطع کاردانی، ۲۹ درصد کارشناسی، ۴۱ درصد کارشناسی ارشد، ۱۷ درصد دکتری، ۴ درصد حوزوی و ۴ درصد متوسطه است.
رضا سربخش، مریم کشاورز و شهاب دارابیان به عنوان برگزیدگان اولین «رویداد ایده پردازیِ تولید محتوای رسانه ای» در بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» معرفی گشتند. سایر ایده پردازان راه یافته به مرحله نهایی نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

1401/08/26
12:18:23
0.0 / 5
542
تگهای خبر: جشنواره , خرید , رسانه , فراخوان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲