ابلاغ اولویت های انتخاب و خرید كتاب در سال آینده

ابلاغ اولویت های انتخاب و خرید كتاب در سال آینده

به گزارش بلك بلاگ آخرین جلسه هیأت انتخاب و خرید كتاب در سال ۱۳۹۸(جلسه ۶۱۹) با حضور اعضای كارشناس این هیأت و معاون امور فرهنگی برگزار گردید.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست اعضای گروه های چهارگانه هیأت (گروه دین، گروه علوم اجتماعی و انسانی و دانش عمومی، گروه هنر و ادبیات، و گروه كودك و نوجوان) به بررسی كتاب های ارسالی جهت تصویب برای خرید پرداختند.

محسن جوادی در این نشست، ضمن تشكر از تلاشهای اعضا در بررسی و انتخاب كتاب ها، این هیأت را از بخش های اصلی معاونت امور فرهنگی دانست كه مراجعان بسیاری در طول سال دارد و تدوین سیاست های مقتضی با نیازهای زمان را راهگشای بعضی از ناهمواری های مسیر پیش رو انگاشت.

او اضافه كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنایت به میزان منابعی كه سال آینده در اختیار دارد، درصدد است بر اتخاذ سیاست هایی مشخص تر در زمینه خرید كتاب تمركز كند.

جوادی ضرورت اولویت بندی موضوعی در لیست خریدها را مهم ترین بُعد این سیاست دانست و بر مولفه های زیر بعنوان اولویت های اساسی خرید در كنار سایر شاخصهای برشمرده در آئین نامه هیأت انتخاب و خرید كتاب در سال پیش رو تاكید كرد: حفظ عزت و اقتدار ملی، گسترش مسئولیت پذیری اجتماعی و فردی در جامعه، توجه به نهاد خانواده و اهمیت آن و حفاظت از این نهاد بعنوان یكی از مهم ترین گروه های اجتماعی، عدالت و مبارزه با فساد و ایجاد و افزایش امید و نشاط اجتماعی.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همینطور اظهار داشت: این روند می تواند به هدفمندتر شدن حمایت های وزارتخانه از مصرف كنندگان كتاب و تجهیز كتابخانه ها كمك بیشتری كند. در عین حال احتیاج به توجه به سفارش های اجتماعی در كنار این اولویت ها می تواند به غنای بیش تر و واقعی تر ترویج كتابخوانی مدد رساند.

او توجه ویژه به كیفیت كتاب ها را مكمل بحث اولویت های موضوعی مورد تاكید قرار داد و آنرا عاملی برای مقابله و مهار جریان های فرصت طلب در آفت كتاب سازی دانست.

در ادامه جلسه، هر یك از اعضا، پیشنهادهایی را در مورد بهینه سازی روند انتخاب، خرید و اهدای كتاب برشمردند.

مهرزاد دانش، مدیركل چاپ و نشر هم ظرفیت و بضاعت علمی این هیأت را فراتر از نفس خرید كتاب برای كتابخانه ها برشمرد و ابراز امیدواری كرد كه در شناسایی نقاط ضعف و قوت، و چالش ها و فرصت های صنعت نشر، بتوان از نظرات كارشناسی اعضای هیات بهره برد. او هدف اصلی از فرآیند انتخاب و خرید كتاب را پشتیبانی از مصرف كنندگان كتاب و مراجعان كتابخانه ها اعلام نمود و اهدای كتاب های خریداری شده را در گستره وسیعی شامل كتابخانه های سراسر كشور (بر اساس سهمیه ای كه سالانه دراختیار ادارات كل استانی وزارتخانه قرار می گیرد)، نهاد كتابخانه های عمومی، مساجد، مدارس، ستاد ترویج كتابخوانی، پایتخت كتاب و مناطق دوستدار كتاب، بیمارستان ها، سازمان زندان ها، مراكز دانشگاهی و حوزوی، روستاها و عشایر، مناطق محروم، مناطق صدمه دیده از سوانح طبیعی، و سایر مجامع كتابخانه ای و فرهنگی برشمرد.

مجید سامی، معاون دفتر امور چاپ و نشر، هم در ابتدای این نشست، گزارشی از نتایج جلسات برگزارشده در سال ۱۳۹۸ عرضه كرد.

بر اساس این گزارش، در طول ۹ جلسه برگزارشده از آغاز سال تا كنون، ۶۹۹۳ عنوان كتاب بررسی شده است كه ۲۷۸۴ عنوان (حدود ۴۰ درصد) جهت خرید به تصویب رسیده‎اند. آمار كتاب‎های خریداری شده به تفكیك عبارتند از:

گروه علوم اجتماعی و انسانی و دانش عمومی: از بین ۲۵۱۲ عنوان ارسالی، ۷۹۵ عنوان (۳۲ درصد)،

گروه دین: از بین ۹۴۰ عنوان ارسال، ۴۶۱ عنوان (۴۹ درصد)،

گروه كودك ونوجوان: از بین ۱۳۵۲ عنوان ارسالی، ۶۱۰ عنوان (۴۵ درصد)،

گروه هنر و ادبیات از بین۲۱۸۹عنوان ارسالی، ۹۱۸ عنوان (۴۲درصد).




1398/12/05
21:41:19
5.0 / 5
3936
تگهای خبر: خرید , فرهنگ و ارشاد اسلامی , فرهنگی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳