سالروز شهادت شهید شیخ فضل الله محلاتی

سالروز شهادت شهید شیخ فضل الله محلاتی

بلك بلاگ: در آستانه 22 بهمن 1357، این «صدای انقلاب» بود كه از حنجره شهید محلاتی بعنوان اولین سخنگوی انقلاب، پیروزی نهضت و استقرار نظام الهی را در كشور از راه رادیو به ملت مسلمانان نوید داد.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، شهید شیخ فضل الله محلاتی در فاصله سال های ۱۳۲۶ تا ۱۳۵۷ بعد از آشنایی با شهید نواب صفوی، به گروه فداییان اسلام پیوست و به سبب این همكاری، بارها تحت تعقیب قرار گرفت.

وی در سال ۱۳۴۰ به تهران عزیمت كرد و ضمن اشتغال به كارهای علمی، فرهنگی و تبلیغی، همواره در صحنه های مختلف به مبارزه با دستگاه طاغوتی پهلوی و همین طور ساماندهی و حضور در تظاهرات مردمی ضد شاه می پرداخت و نهایتا در جریان ورود حضرت امام(ره) به میهن اسلامی، از اعضای كمیته مركزی استقبال بود.

در آستانه ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، این «صدای انقلاب» بود كه از حنجره شهید محلاتی بعنوان اولین سخنگوی انقلاب، پیروزی نهضت و استقرار نظام الهی را در كشور از راه رادیو به ملت مسلمانان نوید داد. این شهید به سبب سابقه درخشانش، مورد اطمینان حضرت امام خمینی(ره) بود و مسئولیت های اجرایی مختلفی مانند معاونت كمیته مركزی انقلاب و نمایندگی ایشان در مراسم باشكوه حج ابراهیمی در سال ۱۳۵۸ را بر عهده داشت.

نمایندگی مردم محلات در اولین دوره مجلس شورای اسلامی و مسئولیت نظارت، كنترل و هدایت سپاه پاسداران از بدو تشكیل آن از مسئولیت های دیگر شهید محلاتی بود اما آنچه این شهید را در كار بزرگ ارشاد و هدایت سپاه توفیق بخشید، علاوه بر جایگاه قانونی نمایندگی امام در سپاه خاصیت های اخلاقی و رفتاری و محبت درونی، دلسوزانه و خالصانه وی به پاسداران بود كه اعضای سپاه به او از دید مُرشد و پیر راه می نگریستند و این سوز درونی به او تحرك و تلاشی فراوان می بخشید كه متجاوز از هزار برنامه آموزشی توجیهی، تربیتی و اخلاقی به شكل های مختلف سخنرانی و دستورالعمل از ایشان به یادگار مانده است.

شهید محلاتی، سپاه پاسداران را پرتوان و شكیبا می خواست و پشتوانه این آرزو، تلاش بی امانش بود. وی در یكی از مصاحبه های خود در مورد سپاه می گوید: «ان شاءالله سپاهی بسازیم كه دشمن هوس نكند مقابل انقلاب اسلامی توطئه كند».

وی در مورد نقش دین و روحانیت در سپاه می گوید: «سپاه و روحانیت دو ارگان هستند كه باید با هم حركت كنند كه در رأس آنها، امام یعنی مقام روحانی است كه سپاه تابع اوست. روحانیت و سپاه باید باهم اختلاط داشته باشند. سپاه باید فكر، عقیده و مذهب را از روحانیون بگیرد و از وجود آنها استفاده كند».

زهد و ساده زیستی همراه با معاد اندیشی شهید محلاتی سبب شد كه در وصیتنامه خویش چنین بنویسد: «یك پنجم كل دارایی مرا به حضرت امام بدهید؛ برای اینكه خوف آن دارم كه این مقدار كه به دست آورده ام، در شأن زندگی طلبگی من نباشد و فردا در آستان عدل الهی باید پاسخگو باشم».

روحانی بزرگوار، شهید محلاتی در عرصه های متفاوت حضور داشت. علاوه بر حوزه و مجلس رزمندگان جبهه های نورانی نبرد نیز، او را بر دل و بردیده داشتند؛ چون حضورش در بین دلیران صحنه جهاد، یاد امام را تداعی می كرد.

آشنایی با رزمندگان، جانبازان و شهیدان، شعله عشق به شهادت را هر روز در نهاد او افروخته تر می ساخت و سرانجام دشمنان ایران اسلامی كه توان رویارویی با رزمندگان دلیر اسلام را در جبهه نبرد نداشتند، در اول اسفند سال ۱۳۶۴ برای جبران شكست در عملیات والفجر ۸، در نزدیكی اهواز با دو فروند جنگنده به هواپیمای مسافربری «آسمان» كه تعدادی از دلباختگان مكتب عشق را به مقصد می رساند، حمله كردند و دست پلید خودرا به خون این عزیزان آغشتند.

پیكر پاك شهید محلاتی، روز سوم اسفند سال ۶۴ بعد از تشییع باشكوه، در حرم حضرت معصومه (س) به خاك سپرده شد.

حضرت امام(ره) در قسمتی از پیام خود به مناسبت شهادت شهید محلاتی فرمودند: "... امید آن است حجت الاسلام حاج شیخ فضل الله محلاتی، شهید عزیز را كه من و شما او را می شناسیم كه عمر خودرا در راه انقلاب صرف كرد و باید گفت یكی از چهره های درخشان انقلاب بود و در این راه كه راه خداوند است، تحمل سختی ها كرد و رنج ها كشید و با قامت استوار ایستادگی كرد، اجازه ورود در محضر شهدای صدر اسلام مرحمت فرماید."





منبع:

1398/12/01
13:41:17
5.0 / 5
3786
تگهای خبر: آموزشی , برنامه , فرهنگی , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲