میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته

از باز شدن درهای كاخ مرمر تا ثبت مجسمه های تهران

از باز شدن درهای كاخ مرمر تا ثبت مجسمه های تهران

بلك بلاگ: تهیه پرونده جهانی مقرنس، گشایش كاخ مرمر، ثبت ملی شش مجسمه در تهران همچون خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، در این هفته نمایندگان مجلس در اقدامی مصوبه معافیت مالیات بر ارزش افزوده مراكز اقامتی همچون هتل های ۴ و ۵ ستاره را تصویب كردند. این اتفاقی بود كه مدتها پیش هتلداران درباره آن بسیار تلاش نموده بودن تا وزارت میراث فرهنگی و نمایندگان مجلس را موافق با رای خود كنند اما هیچگاه این اتفاق نیفتاده بود تا اینكه بالاخره در این هفته وزیر میراث فرهنگی اعلام نمود كه تنها هتل های ۴ و ۵ ستاره از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده اند.
در این هفته همین طور خبرگزاری مهر از بررسی تغییرات حوزه گردشگری گزارشی را تهیه كرده بود. در این گزارش آمده است كه گردشگری ایران بااینكه در ایام اخیر شاهد جفاهای زیادی از داخل و خارج از كشور بود اما مشخص شد نه تنها كشورمان كمیته بحران برای حل آن نداشت بلكه متولیان گردشگری نیز تدبیری برای خروج از آن نداشته اند. چونكه بخش خصوصی در جلساتی با وزیر میراث فرهنگی راهكارهایی را درباره خروج از بحران روزهای اخیر اعلام نموده بودند ولی هنوز پیشنهاد اساسی از طرف وزارت میراث فرهنگی داده نشده است. این در حالی بود كه علی اصغر مونسان اعلام نموده است گزارشی از وضعیت گردشگری به سران قوا و نهادهای دیگر ارائه شده است.
در این هفته همین طور باز هم ژئوپارك جهانی قشم خبرساز شد.
مدیر این ژئوپارك از تخریب یك میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع از زمین های حریم این ژئوپارك آگاهی داد و اظهار داشت: این تخریب گزارش بازرسان یونسكو را كه مقرر است خبردادماه به ایران بیایند تحت تاثیر قرار خواهد داد. ممكنست این اتفاق موجب خروج ژئوپارك از لیست جهانی شود.
ولی تیموری معاون میراث فرهنگی كشور در نشست خبری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی اعلام نموده كه در ۱۰ ماهه اول امسال شاهد ورود بیشتر از ۷ میلیون و ۸۵۰ هزار توریست خارجی به كشور بوده ایم كه با كل آمار سال قبل برابر شده است.
این هفته برای نخستین بار كاخ مرمر كه اخیرا بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی پس گرفته شده توسط خبرنگاران مورد بازدید قرار گرفت. در این بازدید اعلام گردید كه دهه فجر بعد از یك افتتاح رسمی این كاخ بمنظور ایجاد موزه هنر ایران به روی مردم باز خواهد شد. حتی از نظر امنیتی نیز مشكل آن حل شده و از درب خیابان ولی عصر بازدید كنندگان نیز به این كاخ تردد خواهند كرد.
این كاخ تركیبی از همه هنرهای ایرانیان است. از گنبدی كه شبیه به گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان است تا هنرهای تلفیقی از جمله آئینه كاری و خاتم كاری در كنار هم كه مختص به این كار به وجود آمده است.
محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی كشور در نشستی از تهیه پرونده «مقرنس» با همكاری كشور اسپانیا آگاهی داد و اظهار داشت: این پرونده به همراه برخی پرونده های دیگر با كشورهای خارجی تهیه و به یونسكو ارسال خواهد شد. همین طور بنا به اعلام اداره كل میراث فرهنگی استان تهران ۶ مجسمه بزرگ شهر تهران همچون مجسمه فردوسی در میدان فردوسی و مجسمه امبیركبیر در دارالفنون در لیست میراث منقول به ثبت رسید.


منبع:

1398/11/11
12:54:49
5.0 / 5
4515
تگهای خبر: رمان , فرهنگی , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳