پیر گوهرشناسی تجربی بوشهر درگذشت

پیر گوهرشناسی تجربی بوشهر درگذشت

بلك بلاگ: «خیرالله نبوی» پژوهشگر حوزه ی گوهرشناسی و استاد تجربی هنر گوهرتراشی كه از دوره ی باستان در بوشهر این نقطه از كشور انجام می شد، از دنیا رفت.


علی موسایی – فعال میراث فرهنگی بوشهر - در گفت و گو با ایسنا، با بیان این كه «خیرالله نبوی» معروف به «عمو بختیار» از معدود افراد آشنایان به هنر گوهرتراشی در بوشهر در اثر سرطان ۲۰ دی ماه درگذشت، بیان كرد: او در ضمن سال ها مطالعه و تحقیقات میدانی اطلاعات ارزشمندی در زمینه هنر گوهرتراشی و گوهرتراشان پارسیان باستان در كناره خلیج فارس و به ویژه شهر بوشهر گردآوری كرد، كه متاسفانه فرصت نكرد آنها را بطور كامل در اختیار مكتوب كند.
وی اظهار داشت: خانواده ی نبوی تمایل دارند تا برای زنده ماند یاد این پژوهشگر، قسمتی از مجموعه ی سنگ های زینتی او را به موزه ی «خلیج فارس» یا موزه «تجارت دریایی خلیج فارس» اهدا كنند.
اوبا بیان این كه مرحوم نبوی، مجموعه ای باارزش از سنگ های زینتی استان بوشهر نیز گردآوری كرده بود، بیان كرد: او با تیزبینی و باتوجه به اشارات بعضی از مورخان به وجود معادن سنگ های زینتی دربوشهر، تحقیقات دامنه داری را برای شناساسی جایگاه احتمالی بعضی از كارگاه های گوهرتراشی در بوشهر آغاز كردند، كه بعضی از اطلاعات آنها نیز به دوستان و شاگردان او انتقال پیدا كرد.
وی با تاكید بر این كه هر چند مرحوم نبوی اطلاعات آكادمیكی نداشت، اضافه كرد: به سبب پویایی وی در مطالعات و بررسی هایش به اعتقاد تعداد زیادی از علاقمندان این حوزه به پدر گوهرشناسی تجربی معروف بود.
او توضیح داد: بوشهر به سبب موقعیت ویژه جغرافیایی اش در كناره ی خلیج فارس، همیشه مورد توجه سلسله های قدرتمند ایرانی بوده است. از طرف دیگروجود معادن سنگ های زینتی مانند عقیق در بوشهر، این شهر را یكی از مراكز مهم هنر گوهرتراشی در ایران باستان تبدیل نموده بود.
محمد كنگانی – دیگر فعال میراث فرهنگی بوشهر – نیز مرحوم نبوی را به واسطه ی میراثی كه در اطلاعات به دست آمده ارزشمندش از مطالعه ی سنگ های قیمتی داشت و برای شناساندن گوهرتراشی بعنوان هنر ایرانیان باستان تلاش می كرد، شخصی تعریف كرد كه نبودنش می تواند به این هنر باستانی لطمه وارد كند.
نمونه سنگ ها و گوهرهای بوشهر كه توسط مرحوم نبوی جمع آوری شده اند


منبع:

1398/10/23
14:28:50
5.0 / 5
4077
تگهای خبر: فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴