زباله های گردشگران، تهدیدی برای آینده ماچو پیچو

زباله های گردشگران، تهدیدی برای آینده ماچو پیچو

به گزارش بلك بلاگ «ماچو پیچو» كه بعنوان یكی از مشهورترین مقاصد گردشگری و مناطق تاریخی شناخته می شود، با بحران انباشته شدن زباله روبرو شده است.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از انشنت اوریجینز، آینده «ماچو پیچو» به علت زباله های به جا مانده از گردشگران با تهدید جدی رو به رو شده است. این منطقه تاریخی كه نامش در لیست میراث جهانی «یونسكو» هم به ثبت رسیده، در بخش جنوبی «پرو» واقع شده است.
«ماچو پیچو» هر ساله ۱.۶ میلیون گردشكر را از سراسر جهان به این منطقه می كشاند؛ این درحالی است كه مقامات «پرو» در سال های اخیر بازدید از این سایت را محدودتر كرده اند.
با این وجود محبوبیت این سایت تاریخی سبب شده تا «ماچو پیچو» با بحران جدی زباله مواجه شود. گردشگران اغلب زباله های خویش را در این مكان رها می كنند و این دلیل اصلی به وجود آمدن بحران جدید «ماچو پیچو» است.
طبق اطالاعات منتشرشده توسط وبسایت «آپ فرونت نیوز»، گردشگران روزانه بیشتر از ۵ تن زباله در این منطقه رها می كنند كه بخش اعظمی از آنها شامل بطری های پلاستیكی آب می شود كه در نهایت از رودخانه محلی سر در می آورند.
وخامت انباشتگی زباله ها در این مكان به اندازه ای زیاد شده كه «یونسكو» دو سال پیش تهدید كرد با ادامه این روند « ماچو پیچو» را از لیست میراث جهانی خارج می كند. این یعنی، «ماچو پیچو» حالا با نگرانی جدی برای حذف شدن از لیست میراث جهانی یونسكو روبرو شده است كه در صورت وقوع، این مورد مایه شرمساری مقامات « پرو» خواهد بود.
گیاهان نادر این منطقه هم به دنبال انباشته شدن زباله های به جا مانده از گردشگران گرفتار صدمات جدی شده اند.
این مشكل سبب نگرانی جدی مقامات محلی شده است، چونكه این معضل می تواند بر شمار گردشگران این منطقه كه برای رشد اقتصادی حیاتی هستند هم تأثیر بگذارد. از طرفی مسئولان می خواهند از میراث و محیط زیست این منطقه حفاظت كنند. در همین راستا یك كمپین خصوصی، بازیافت بطری های پلاستیكی بی شماری كه توسط گردشگران رها شده را شروع كرده است.
روزانه حدود یك تن از این بطری های پلاستیكی بازیافت می شود. قوانین شهری ساخت مراكز بازیافت بزرگ را ممنوع می كند بنابراین هم اكنون این مركز بازیافت كوچك خصوصی با حجم وسیعی از زباله مواجه می باشد.
با عنایت به گزارش های منتشرشده توسط «الجزیره»، مقامات محلی «ماچو پیچو» تلاش دارند این منطقه را به اولین منطقه سازگار با محیط زیست كشور تبدیل كنند. آنها از گردشگران می خواهند حین بازدید از این مكان تاریخی بطری های آب قابل بازیافت خویش را همراه داشته باشند و بعد از ترك منطقه آنها را با خود ببرند.
هرچند تهدید خارج شدن «ماچو پیچو» از لیست میراث جهان یونسكو فوری نیست، اما همچنان خطر این رویداد وجود دارد.
پیش تر طرح ساخت و ساز چندین میلیارد دلاری این فرودگاه كه به منظور كوتاه كردن زمان مسافرت گردشگران عازم به این منطقه عرضه شده است، انتقادات بسیاری را به دنبال داشت. معترضان معتقدند برنامه ساخت فرودگاه در این منطقه بسیار كوته بینانه است و در بلندمدت آینده این مكان تاریخی را به خطر می اندازد.
«ماچو پیچو» كه از آن بعنوان شهر گمشده «اینكا» ها نام برده می شود، حدود سال ۱۴۵۰ میلادی در ارتفاعات امپراتوری اینكاها ساخته شد. این دژ در ۵۰ مایلی «كوسكو» پایتخت اینكاها قرار دارد و بنابراین هیچگاه مانند سایر شهرهای اینكاها پیدا و ویران نشده است.
در طول قرن ها، جنگل های اطراف این مجموعه رشد كرده و آنرا پوشانده است و بنابراین از نظرها پنهان مانده و تنها عده معدودی از وجود آن اطلاع داشته اند.
در بیست وچهارم ژوئیه ۱۹۱۱ میلادی، «ماچو پیچو» به وسیله «هیرام بینگام»، تاریخ شناس آمریكایی در یك سخنرانی در دانشگاه ییل به دنیای غرب ارائه شد. او به وسیله راهنمایی محلی هایی كه گه گاه به سایت رجوع می كردند به آن جا هدایت شد.
« ماچو پیچو» بعنوان میراث جهانی یونسكو در سال ۱۹۸۳ میلادی به ثبت رسید و بعنوان یك شاهكار خالص معماری و نشانه ای منحصربه فرد از تمدن اینكاها حالا بعنوان یكی از عجایب هفت گانه جدید شناخته می شود.



1398/10/16
13:33:16
5.0 / 5
3908
تگهای خبر: برنامه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳