نظارت بر مصرف كاغذ به چه شكل است؟

نظارت بر مصرف كاغذ به چه شكل است؟

به گزارش بلك بلاگ هومان حسن پور درباره نظارت بر مصرف كاغذ دولتی، می گوید: پس از درخواست ناشران در سامانه تخصیص كاغذ، شمارش انجام می شود و این گونه هم نیست كه هركس هر كتابی بیاورد و ما آنرا تأیید نماییم.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، پس از شكل گیری كارگروه تخصیص كاغذ دولتی برای كتاب و نشر برای پیشگیری از تخلف و استفاده از كاغذ برای مواردی غیر از چاپ كتاب و فروش آزاد آن، كارگروه نظارت بر مصرف كاغذ شكل گرفت و شرط تخصیص مجدد كاغذ به ناشران منوط به شمارش كتاب توسط این كارگروه اعلام گردید.
رئیس اتحادیه ناشران و كتاب فروشان تهران كه مسئولیت كارگروه نظارت بر مصرف كاغذ را بر عهده دارد، درباره فعالیت این كارگروه و راستی آزمایی و شفافیت بررسی ها، اظهار داشت: كتاب ها به صورت مرتب شمارش می شود و بعد هم سه نسخه از كتاب ها به اتحادیه آورده می شود تا به صورت دقیق تر بررسی شود تا احیانا كسی نخواهد لت گذاری كند.
او تصریح كرد: البته كتاب های ناشرانی كه در سامانه تخصیص كاغذ درخواست می دهند، شمارش می شود. برای پیشگیری از تخلف هم این شرط را گذاشته ایم كه ناشرانی كه درخواست شمارش ندهند، به آنها كاغذ داده نمی شود؛ در واقع ناشران باید تسویه حساب كنند و كتاب هایشان شمارش شود تا بتوانند باردیگر كاغذ بگیرند. این مورد را هم باید در نظر داشت كه تخصیص كاغذ بر مبنای ضابطه و قاعده انجام می شود و این طور نیست كه ناشران هرچقدر كه بخواهند، بتوانند كاغذ بگیرند.
حسن پور در ادامه با اشاره به سامانه تخصیص كاغذ، اضافه كرد: كسانی كه در این سامانه درخواست شمارش می دهند، همكاران اتحادیه، خروجی و نشانی را می گیرند و بازرس ها به چاپخانه می رود و كتاب ها را شمارش می كنند و گزارش این شمارش ها هم دوبار در هفته به كارگروه تخصیص اعلام می شود. به صورت مثال، امكان دارد همكاران ما كار شمارش كتاب ۱۰۰ ناشر را انجام دهند اما چون تعداد زیاد است دو گزارش در هفته ارسال می شود تا در سیستم لحاظ شود كه ناشر كتابش را چاپ كرده و اگر هم چاپ نكرده باشد هم مشخص می شود كه تسویه نكرده و به او كاغذ داده نمی گردد.
وی در ادامه اظهار داشت: این مورد (شمارش كتاب ) از زمان شكل گیری كارگره تخصیص كاغذ و كارگروه نظارت بر مصرف شكل گرفته است. البته این نكته هم گاهی پیش می آید كه ناشری ۱۰۰ بند كاغذ گرفته و ۸۰ بند را چاپ كرده و ۲۰ بند دیگر هم در حال چاپ است. ما همه این ها را به كارگروه تخصیص اعلام می نماییم كه ناشر اینقدر كتاب چاپ كرده و اینقدر هم در حال چاپ است. درواقع این كارگروه بر مبنای تشخیص خود، تصمیم می گیرد كه به ناشر باردیگر كاغذ بدهد یا نه. اگر روال كار منطقی باشد، به ناشر كاغذ می دهند اما ببیند ناشر مبادرت به شمارش كتاب نكرده، كاغذ نمی دهند.
رئیس اتحادیه ناشران و كتاب فروشان تاكید كرد: البته این طور نیست كه هر كتابی برای شمارش بیاورند ما تأیید نماییم و بگوییم كتاب ها را شمردیم و درست بود. ما پس از شمارش كتاب ها، نمونه هایش را نگه می داریم و آنها را كارشناسی می نماییم كه اگر تعداد مشكل نداشته باشد، ایراد فنی هم نداشته باشند. مثلا خدای نكرده جلد عوض نكرده باشند یا لت نگذاشته باشند. همه این ها صحت سنجی می شود و این مورد برای كسانی قابل تشخیص می باشد كه سال ها در این حوزه كار كرده باشند.



1398/10/11
12:29:34
5.0 / 5
4293
تگهای خبر: سیستم , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲