اخلاق، فصل نخست اصلاح منتشر گردید

اخلاق، فصل نخست اصلاح منتشر گردید

به گزارش بلك بلاگ كتاب «اخلاق، فصل نخست اصلاح» ـ نوشته اصغر زارع كهنمویی ـ منتشر گردید.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، مجموعه گفت وگوهای پژوهشی اصغر زارع كهنمویی در حوزه اخلاق در پنج فصل، با مقدمه سیدحسن اسلامی اردكانی توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی انتشار یافته است.
در معرفی این كتاب كه به نسبت ویژه یك رشته با اخلاق می پردازد، آمده است: در فصل اول «نسبت اخلاق و دین و حقوق» با چهار گفت وگوی بلند و بسیار مهم بررسی شده است؛ مصطفی ملكیان، فیلسوف اخلاق و پژوهشگر دینی معاصر، ابوالقاسم فنایی، پژوهشگر اخلاق دین شناسی، مرحوم ناصر كاتوزیان، استاد علم حقوق و محمد راسخ، استاد فلسفه حقوق.
در فصل دوم، با چهار چهره آكادمیك كشور درباره «وضعیت اخلاقی جامعه ایرانی» گفتگو شده؛ تقی آزاد ارمكی، استاد علوم اجتماعی، ابراهیم حاجیانی، جامعه شناس پركار مسائل ایران، عباس عبدی، پژوهشگر جامعه شناسی و قدیر نصری، استاد اندیشه سیاسی.
فصل سوم به «نسبت اخلاق و سیاست و قدرت» اختصاص دارد و شامل چهار گفت وگوی عمیق است كه بدین سان درج شده است؛ سیدعلی محمودی، یكی از نویسندگان پركار اندیشه سیاسی در ایران معاصر، محمدرضا تاجیك، نظریه پرداز گفتمان های سیاسی، سعید حجاریان، تئورسین اصلاحات و سروش دباغ، استاد فلسفه اخلاق.
در فصل چهارم درباره «اهمیت و نحوه اخلاقی بودن ساحت های رسانه، هنر و تاریخ» با چهار استاد برجسته رسانه، هنر و تاریخ گفتگو شده: مرحوم كاظم معتمدنژاد، استاد علم ارتباطات، حسن نمك دوست، پژوهشگر صاحب سبكِ رسانه و دموكراسی، آیدین آغداشلو، نقاش معاصر و سیدصادق سجادی، رئیس پیشین گروه تاریخ مركز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
فصل پنجم هم به بررسی نسبت اخلاق با «اقتصاد و نظام صنفی» اختصاص دارد كه در آن گفتگوهایی با محسن رنانی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، بخشعلی قنبری، متخصص اخلاق حرفه ای، محمود عباسی، رئیس پیشین مركز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشكی و حسین راغفر، استاد نهادگرای اقتصاد انجام شده است.
سیدحسن اسلامی اردكانی در بخشی از مقدمه خود بر این كتاب نوشته است: عوامل زیادی، اخلاق ورزی و كنشگری اخلاقی را دشوار می كند، با این همه آنرا ناممكن نمی سازد. همواره و در هر وضعیتی می توان و باید به اخلاق اندیشید و كوشید اخلاقی رفتار كرد. همان گونه كه در آغاز سخن آمد، بنیاد عمل اخلاقی، مسئولیت پذیری و گریز از هر نوع توجیه و خودفریبی است. به همین سبب، بخشی از اخلاق ورزی و اخلاق گستری و ترویج فرهنگ اخلاقی زیستن و اخلاقی عمل كردن، دعوت به پذیرش مسئولیت خویش و به جای پرسش از «چه كسی این كار را كرد؟» پیش كشیدن این پرسش است كه «چه باید كرد؟» مجموعه پیش رو، تلاشی است برای پاسخ به این پرسش اساسی.
آقای اصغر زارع كهنمویی، روزنامه نگار باسابقه ای است كه این پرسش مسئولانه را در مقابل دانشوران رشته های مختلف قرار داده و از آنها خواسته، به فراخور تخصص خود، به سهم نهادهای مختلف در این چنین شدن وضعیت اخلاق، پاسخ دهند و بگویند، برای گذار از وضع موجود، چه باید كرد؟ به باور من، این تلاش ارزنده، جای تأمل و تقدیر بسیار دارد، به خصوص از آن جهت كه ما برای فهم مسائل جامعه مان، راهی جز گفتگو نداریم. اتخاذ روش گفت وگوی علمی با اندیشمندان مختلف در باب موضوعی خاص، سبكی مرسوم در مجامع علمی است. این كار احتیاج به دانش و مهارت ویژه ای دارد چه، نشستن پای گفت وگوی تخصصی متخصصان برجسته، بدون تسلط به سوژه بحث، آگاهی از دیدگاه های طرف مقابل و برخورداری از مهارت های گفتگو، ناشدنی است.»
زارع كهنمویی در بخشی از مقدمه بلند خود كه بیشتر از مبحث كتاب، به لزوم ها و سختی های این پروژه ژورنالیسی ـ پژوهشی پرداخته، می نویسد: اگر روزنامه نگار بخواهد به مسئولیت اجتماعی خود عمل كند، باید در حد توانایی خود، تلاشی برای مقابله با مشكلات جامعه انجام دهد.
گفتگو را اخلاقی ترین مرارت ممكن می دانم و ضروری ترین كنشی كه جامعه ما بدان نیاز دارد. روزگار نشستن در كنج توهم و تولید غیرمسئولانه متونی كه مخاطبان را «گوسفند» فرض می كند و نویسنده را «الهه دانایی»، سرآمده است. گفت وگوی چالشی، مخاطب را به درون متن می برد و نویسنده را از دیكتاتوری باز می دارد. ما برای فهم مسائل جامعه مان، راهی جز گفتگو نداریم.
همینطور در معرفی نویسنده كتاب «اخلاق، فصل نخست اصلاح» آمده است: اصغر زارع كهنمویی، روزنامه نگار(خبرنگار حوزه سیاست و اندیشه و سردبیر پیشین سایت جماران و روزنامه بهار) و پژوهشگر (محقق تاریخ اندیشه و فلسفه اخلاق و عضو هیئت علمی گروه فلسفه و الهیات پژوهشگاه علوم انسانی جهاددانشگاهی) است و الان در حال تحصیل در مقطع دكتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی در دانشگاه تهران است. اولین مجموعه گفتگوی زارع كهنمویی خرداد ۹۲ با عنوان «انقلاب اخلاقی» با مقدمة سیدحسن خمینی منتشر گردید. آذر ۹۴، مجموعه «برابری و رفع تبعیض» با مقدمه عمادالدین باقی و اردیبهشت ۹۵ مجموعه «پایان تك زبانی» با مقدمه عبدالله رمضان زاده منتشر گردید.




منبع:

1398/09/29
19:31:05
5.0 / 5
4238
تگهای خبر: رسانه , روزنامه , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱