در فرهنگسرای رسانه

شب یلدای اهالی فرهنگ و رسانه چگونه گذشت؟

شب یلدای اهالی فرهنگ و رسانه چگونه گذشت؟

بلك بلاگ: شب یلدا اهالی فرهنگ و رسانه با شعرخوانی ابیاتی طنز و عاشقانه توسط شاعران كشورمان در فرهنگسرای رسانه اجرا شد.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، مراسم شب یلدا اهالی فرهنگ و رسانه و جلسه شعرخوانی «گرم ترین جلوه پاییز» با حضور شاعرانی همچون قاسم صرافان، سعید بیابانكی، حسنا محمدزاده، محمدحسین نعمتی، اهالی فرهنگ و رسانه و تعدادی از علاقه مندان در فرهنگسرای رسانه انجام شد.
در بخش ابتدایی این مراسم كه اجرای آنرا فاطمه محمدی بر عهده داشت، حسنا محمدزاده برای شعرخوانی به روی صحنه آمد و چند غزل عاشقانه خواند.
شاعر بعدی این جلسه كه برای شعرخوانی به روی صحنه آمد، سعید بیابانكی بود. او چند غزل از حافظ شیرازی را خواند تا شب یلدا اهالی فرهنگ و رسانه بی نصیب از لسان الغیب نماند.
سعید بیابانكی پیش از خواندن غزل های حافظ در سخنانی كوتاه اظهار داشت: شب یلدا از دیرباز در میان ایرانیان وجود داشته است و فكر می كنم كه پدران و مادران ما بسیار فرهنگی تر از ما بودند؛ چونكه این شب را اساسا به یك شب فرهنگی، كتاب خوانی، شعرخوانی و داستان تبدیل كردند اما این كه ما چه كار كرده ایم نشان میدهد كه فرزندان خلفی هستیم یا خیر. شب یلدا یك شب نمادین برای فرهنگ ما و پاسداشت ادبیات مان است. در گذشته فردوسی و نظامی خوانده می شده است اما این روزها كمرنگ تر شده و بیشتر حافظ می خوانیم كه البته بسیار مبارك است. حافظ چكیده شعر و ادبیات فارسی است. وی در جایی از ادبیات ما قرار گرفته كه از همه ادبیات قبل خود تاثیر گرفته و بر ادبیات پس از خود نیز تاثیر گذاشته است و بنظر می رسد كه حافظ چنین نقش پررنگی دارد. جالب است بدانید باوجود اینكه در شب یلدا حافظ زیاد خوانده می شود كلمه «یلدا» تنها یك دفعه در دیوان او آمده است:
«بر سر آنم كه گر ز دست برآید/دست به كاری زنم كه غصه سر آید
خلوت دل نیست جای صحبت اضداد/دیو چو بیرون رود فرشته درآید
صحبت حكام ظلمت شب یلداست/ نور ز خورشید جوی بو كه برآید».
وی افزود: از آنجائیكه مقرر است امشب برای شما حافظ می خوانم می خواهم تفالی به او بزنم. همیشه اهتمام كنید كه اشعار حافظ را از حفظ بخوانید. به نظرم بهترین راه برای حفظ كردن اشعار حافظ شنیدن است تا خواندن. خاطرم هست چند سال پیش در شب یلدا به دانشگاه صنعتی شریف رفته بودم. بالاخره این دانشگاه پر از رتبه های تك رقمی و نخبه های كشورمان است. ازشان خواستم كه هر كدام بیایند و غزلی از حافظ را بخوانند اما چیزی كه می خواندند بسیار بد و ضعیف بود. رئیس دانشگاه در همان جلسه اظهار داشت كه احساس می كنم در كنار واحدهای ریاضی و فیزیك باید چند واحد حافظ خوانی برای دانشجویان بگذارم. یكی از بهترین غلط خوانی ها مربوط به این بیت از حافظ بود كه می فرماید «اوقات خوش آن بود كه با دوست به سر شد/ باقی همه بی حاصلی و جهل بود». آن خانم این بیت را چنین خواند: اوقات خوش آن بود كه با دوست پسر شد!
سپس نوبت به محمدحسین نعمتی رسید كه برای شعرخوانی به روی صحنه بیاید. او غزل اول خود با نام خیال باف خواند.
پنجمین شاعر این جلسه قاسم صرافان بود. او ضمن تبریك شب یلدا اظهار داشت: خیلی خوشحال هستم كه در جلسه ای حضور دارم كه استمرار دارد. استمرار داشتن در این دست برنامه ها حسن است كه معمولا شامل بسیاری از برنامه ها نمی گردد. اینكه محفل جلوه با برنامه برگزار می شود، جای تشكر دارد.
در بخش پایانی این مراسم، كنعانی فر و عباس حق خواه اشعاری را خواندند. همین طور گروه موسیقی كالیوه به نواختن موسیقی زنده پرداختند.




منبع:

1398/09/27
15:32:18
5.0 / 5
4062
تگهای خبر: برنامه , داستان , رسانه , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲