چكناواریان با یك هفته تاخیر به شوكران می آید

چكناواریان با یك هفته تاخیر به شوكران می آید

بلك بلاگ: بیست و دومین قسمت برنامه تلویزیونی «شوكران» با حضور لوریس چكناواریان ـ آهنگساز و موسیقیدان 82 ساله ـ با یك هفته تاخیر، دوشنبه (11 آذر 1398) ساعت 21 روی آنتن شبكه چهار سیما می رود.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از روابط عمومی شبكه چهار، نسبت موسیقی و علم در تاریخ، قدرت هنر برای بازسازی جامعه و فرهنگ، دادوستد عشق و موسیقی، قدرت زنان در تاریخ هنر و اندیشه، ماجرای انقلاب و استقلال ارمنستان توسط موسیقی، لطمه شناسی موسیقی ملی ایران، همچون پرسش ها از لوریس چكناواریان است.

لوریس چكناواریان متولد ۲۱ مهر ۱۳۱۶ در بروجرد، موسیقیدان، آهنگساز، رهبر اركستر، نویسنده و نقاش ایرانیِ ارمنی تبار، استاد افتخاری كنسرواتوار كومیتاس در ایروان، دارنده نشان طلایی دانشگاه ارمنستان و نشان درجه یك هنر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

چكناواریان تحصیلات موسیقی خودرا سال ۱۳۳۲ از هنرستان عالی موسیقی در ایران آغاز كرد، آهنگسازی را در آكادمی موسیقی وین آموخت و سال ۱۳۴۴به آمریكا رفت و در دانشگاه میشیگان به مطالعه و تحصیل پرداخت و بعد از فارغ التحصیلی در رشته رهبری اركستر از این دانشگاه، به ایران بازگشت.

او كه در مقاطعی رهبری اركستر فیلارمونیك ارمنستان، اركستر سمفونیك تهران و اركستر اپرای تهران را برعهده داشته، ساخت بیشتر از ۷۵ اثر شامل سمفونی، اپرا، موسیقی مجلسی، كنسرتو برای پیانو، ویولن، گیتار، ویولنسل و پیپا، موسیقی باله، آثاری برای گروه كُر، یك ركوئیم، و یك اوراتوریو فیلم را در كارنامه دارد.

همچون برخی آثار لوریس چكناواریان می توان به اپراهای «پردیس و پریسا»، «رستم و سهراب»، «شمس و مولانا»، «رستم و اسفندیار»، «ضحاك» و «سیاوش»، در بخش باله به «سیمرغ»، « فانتاستیك»، «سمفونی پرسپولیس»، «سمفونی برای باله اتللو» و «كوروش كبیر» و در بخش موسیقی فیلم به «بی تا» (هژیر داریوش)، «هشتمین روز هفته» (حسین رجاییان)، «تنگسیر» (امیر نادری)، «به امید دیدار» (محمد رسول اف) و... اشاره نمود.

از لوریس چكناواریان همین طور كتاب طنزی با عنوان «خرستان» در ۱۶۸ صفحه شامل مجموعه ای از داستان های كوتاه طنز، توسط نشر صدای معاصر انتشار یافته است.

بازپخش «شوكران» روزهای سه شنبه ۱۰ صبح، جمعه ۱۴ ظهر و شنبه یك بامدادان است.




منبع:

1398/09/10
21:10:33
5.0 / 5
4442
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳