سیدعباس صالحی:

توسعه سرانه فضاهای فرهنگی و هنری لزوم امروز ماست

توسعه سرانه فضاهای فرهنگی و هنری لزوم امروز ماست

بلك بلاگ: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید با عنایت به جمعیت جوان و رو به رشد كشور توسعه سرانه فضاهای فرهنگی و هنری از لزوم های جامعه است.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه هیات امنای موسسه كمك به توسعه فرهنگ و هنر كه با حضور مدیرعامل، هیات امنا و مدیره این موسسه برگزار شد، با تاكید بر لزوم افزایش سرانه فضاهای فرهنگی هنری كشور، اظهار داشت: ارتقای فضاهای فرهنگی هنری مانند سرانه فضای سبز كه یك لزوم بوده و هست مانند اكسیژن به شمار می آید و توجه به آن از ضروریات است.
سیدعباس صالحی با تاكید بر این مطلب اضافه كرد: موسسات متنوعی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد كه در زمان های مختلف تاسیس شده اند و در داخل وزارتخانه نقطه های تماس و مشاركت با یكدیگر دارند و موسسه كمك به توسعه فرهنگ و هنر نیز یكی از این موسسات است كه لازم است ماموریت های آن به روشنی تعیین تكلیف شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: موسسه كمك به توسعه فرهنگ و هنر یك موسسه توسعه ای است و باید شان توسعه ای برای آن قائل باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این موسسه باید نقش تسهیل گری داشته باشد نه تصدی گر. نباید این موسسه رقیب بخش خصوصی باشد.
صالحی در عین حال اشاره كرد: موسسه كمك به توسعه فرهنگ و هنر باید در برنامه های خود به صورت خودكفا عمل كند و با چشم انداز درآمد آفرین پیش برود.
وی با تاكید بر اینكه این موسسه از لحاظ ماموریتی با نگاه توسعه ای باید پیش برود، افزود: این موسسه را می توانیم در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر در نظر بگیریم و سوژه گردشگری فرهنگی هنری را نیز در این عرصه مورد توجه قرار دهیم و بعنوان مثال از ظرفیت های هنرمندان خود با عنوان راهبران این حوزه و با هدف معرفی آثار فرهنگی هنری كشورمان برای گردشگران بهره ببریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید افزود: باید به سمت بخش هایی كه در حوزه فرهنگ و هنر می تواند به كمك ارتقای سرانه فضاهای فرهنگی و هنری بیاید، برویم و مشاركت در این زمینه را افزایش دهیم.
صالحی اضافه كرد: توجه به ارتقا و توسعه فضاهای فرهنگی هنری در كشور بعنوان یكی از ماموریت های موسسه كمك به توسعه فرهنگ و هنر ضروری و مهمست و باید فاصله ای كه در سرانه فضای فرهنگ و هنری كشور وجود دارد را كاهش دهیم برای اینكه فاصله قابل توجهی در این زمینه با واقعیت مورد نیاز داریم.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون حدود ۳۰۰ هزار دانشجوی رشته هنر در كشور داریم، افزود: این دانشجویان در آینده علاوه بر نیاز به شغل به عرضه وجودی نیاز دارند ولی فضای فرهنگی هنری به قدری نیست تا بتوان پاسخگوی این نیاز بود. بنابرین لزوم افزایش سرانه فضاهای فرهنگی هنری در كشور در این مورد نیز نمود پیدا می كند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درانتها با تاكید بر اینكه این وزارتخانه مسئول افزایش سرانه فضاهای فرهنگی و هنری در كشور است، اضافه كرد: هم اكنون موسسه كمك به توسعه فرهنگ و هنر باید بر این امر متمركز شود و ایده های خلاقانه در این عرصه می تواند به كمك این موسسه بیاید.
وی در عین حال اشاره كرد: تعیین تكلیف موسسه كه توسعه ای، حمایتی و یا تلفیقی از این دو است، تعریف رویكردهای موسسه و تعریف ماموریت های اصلی همچون موضوعات و مواردی است كه موسسه كمك به توسعه فرهنگ و هنر باید آنها را مورد توجه و اهتمام قرار دهد.
در ابتدای این جلسه حسابرس قانونی این موسسه گزارشی از روند مالی موسسه ارائه داد.
در ادامه امین عارف نیا مدیرعامل موسسه كمك به توسعه فرهنگ و هنر گزارشی از روند فعالیت های این موسسه ارائه داد.
وی با اشاره به تاریخچه راه اندازی این موسسه اظهار داشت: اقداماتی برای جلب مشاركت سرمایه با برخی سرمایه گذاران از طرف این موسسه صورت گرفته تا بتواند به یك بازوی اقتصادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبدیل گردد.
وی افزود: در دولت یازدهم ساماندهی و شفاف سازی رویه های مالی و حسابرسی در دستور كار این موسسه قرار گرفت و در دولت دوازدهم با عنایت به دستور دكتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش مضاعف برای افزایش فضاهای فرهنگی و هنری در دستور كار این موسسه قرار گرفته كه از آن جمله می توان به ایجاد و توسعه مراكز فرهنگی هنری، پشتیبانی از فعالیت های فرهنگی و هنری اهالی فرهنگ و هنر، ایفای نقش در حوزه های گردشگری، برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری و... اشاره نمود.
عارف نیا در ادامه با اشاره به ساختار و اهداف این موسسه اضافه كرد: چشم انداز موسسه مبتنی بر اهداف آن ترسیم شده و بر اساس آن راهبردهای موسسه نیز شكل گرفته است كه استاندارد سازی مراكز از آن جمله است.
وی در ادامه اظهار داشت: موسسه كمك به توسعه فرهنگ و هنر به كلان پروژه های مورد تاكید وزیر محترم نیز توجه داشته و برمبنای آن در حوزه های كسب و كار در این زمینه تلاش نموده است.
عارف نیا با اشاره به عملكرد این موسسه در ۶ ماهه نخست سال جاری اضافه كرد: تدوین برنامه بهره برداری انجام اقدامات عمرانی، انعقاد قرارداد تحویل و راه اندازی تالار شهر رشت، تدوین سند چشم انداز موسسه، تامین نیروی انسانی مجموعه های رفاهی خودگردان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیگیری و تعیین تكلیف پرونده های بدهی معوق مالیاتی موسسه و... همچون اقدامات در این بازه زمانی است.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات این موسسه در هتل فرهنگ و هنر مشهد ادامه داد در ۶ مال ابتدای امسال حدود ۹هزار میهمان در این هتل پذیرش شده كه از اصحاب فرهنگ و هنر بوده است.
عارف نیا در عین حال اشاره كرد: در دو سال قبل این هتل بعنوان مجموعه اقامتی نمونه در استان خراسان رضوی معرفی شده است.
وی در ادامه به برخی اقدامات این موسسه در مجموعه های تفریحی اقامتی آدران، مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان در اصفهان و... اشاره نمود.
مدیرعامل موسسه كمك به توسعه فرهنگ و هنر درانتها به برنامه ها و رئوس مالی پیش بینی شده در سال ۹۹ اشاره نمود و اظهار داشت: كمك به ارتقای كیفیت و كمیت ارائه خدمات گردشگری به اصحاب فرهنگ و هنر، كمك به ارتقای كیفیت خدمات فرهنگی و هنری در استان ها و كمك به توسعه كسب و كارهای فرهنگی و هنری و برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری و تبلیغاتی در رابطه با المپیك ۲۰۲۰ توكیو همچون این رئوس است.
وی درانتها از بهره برداری تالار شهر شهرهای ارومیه، كرمان و ساری در سال آینده آگاهی داد.
در این جلسه بعضی از اعضا به طرح پیشنهادها و انتقادهای خود پرداختند.

1398/09/03
23:14:53
5.0 / 5
4094
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲