ویزای قزاقستان برای ایرانیان آسان می شود

ویزای قزاقستان برای ایرانیان آسان می شود

به گزارش بلك بلاگ سفیر قزاقستان در ایران از آسان شدن ویزای این كشور برای تجار و گردشگران ایرانی آگاهی داد و اظهار داشت: انتظار می رود قرارداد تسهیلات ویزای قزاقستان در بهار سال 2020 با ایران امضا شود كه به دنبال آن بازرگانان ایرانی ویزای 90 روزه دریافت می كنند و برای گردشگران ویزای «گروهی» بدون دعوتنامه صادر می شود.


به گزارش ایسنا، «اسخت اورزبی» در آستانه فرا رسیدن بیست و هشتمین سالگرد استقلال قزاقستان و برگزار جشن ملی این كشور در ایران به تاریخ ششم آذرماه، این خبر را اعلام نمود و درباره تسهیلات ویزای این كشور در جمع خبرنگاران توضیح داد: بر طبق مفاد یادداشت تفاهمی كه آماده شده است؛ بازرگانان ایرانی با نامه اتاق اصناف و بازرگانی می توانند ویزای ۹۰ روزه قزاقستان را دریافت نمایند. همین طور ویزای گردشگری قزاقستان برای گروه هایی حداقل سه نفر صادر می شود. دعوتنامه نیز از بین مدارك مربوط به ویزای توریستی قزاقستان برای ایرانیان حذف گردیده است.
بگفته این دیپلمات، نرخ ویزای قزاقستان برای همه كشورها ثابت و به قیمت ۶۰ دلار بوده است كه در تفاهم جدید با ایران، مبلغ آن تغییر نخواهد كرد.
اورزبی این اقدام دولت قزاقستان را در امتداد گسترده تر شدن تعاملات گردشگری بین دو كشور دانست و اضافه كرد: قزاقستان برنامه ویژه ای برای جذب گردشگران بیشتر دارد. البته درحال حاضر بیشترین گردشگران كشور ما چینی ها هستند. به هر حال جذب گردشگران این كشور برای همه مهمست چون طبق آمارها، چینی ها در مسافرت خیلی خوب هزینه می كنند.
وی افزود: تعداد گردشگران قزاقستان كم است، چون تا قبل از این هیچ گاه به گردشگری اهمیت نمی دادیم، برای كشور ما صنایع دیگر مهم تر بود اما حالا فهمیده ایم از گردشگری راحت تر می توان درآمد كسب نمود. برای همین زون (منطقه) توریستی را در قزاقستان تعریف كرده ایم و اهتمام داریم با آسان كردن ویزا، گردشگران بیشتری را جذب نماییم.
او حتی از تهیه طرح مشترك گردشگری با كشور ازبكستان آگاهی داد و اضافه كرد: ازبكستان مناطق تاریخی بیشتری وجود دارد، از سویی دو كشور در بخش حمل و نقل اتصال خوبی دارند، در نتیجه می توان طرح مشتركی را تعریف كرد كه گردشگران تاریخی نخست به ازبكستان بروند و در ادامه برای ماجراجویی در طبیعت، اسكی و یا برای تجربه محیط های مدرن به قزاقستان سفر كنند. حتی درباره ویزای واحد بین دو كشور نیز فكرهایی شده است.
سفیر قزاقستان كه حدود یك سال از ماموریت اش در تهران می گذرد، درباره تعاملات گردشگری این كشور با ایران، اظهار داشت: ما روابط گردشگری با همدیگر نداریم، هرچند از وجود آن استقبال می نماییم. فكر می كنم گردشگران قزاق برای سفر به ایران بخصوص مشهد مشتاق باشند. می دانم كه در زمینه گردشگری سلامت هم هیچ ارتباطی نداریم و تاكنون حتی یك نفر از قزاقستان به انگیزه درمان به ایران سفر نكرده است.
بیك مرات خیدروف ـ كنسول قزاقستان در تهران ـ اضافه كرد كه سالانه حدود چهار تا پنج هزار نفر از ایران برای سفر به قزاقستان درخواست ویزا می كنند كه دست كم نیمی از این تقاضاها با انگیزه سفر توریستی است.

پروازهای مستقیم ایران ـ قزاقستان بیشتر می شود
وی همینطور اظهار داشت: ایران و قزاقستان تا كنون تفاهم نامه گردشگری نداشته اند اما می خواهیم در سال ۲۰۲۰ با هدف گسترش رفت و آمدهای گردشگری ویزای قزاقستان را برای گردشگران ایرانی آسان نماییم. ویزای این كشور بوسیله سه دفتر كنسلوگری قزاقستان در شهرهای تهران، گرگان و مشهد، صادر می شود.
اورزبی، سفیر قزاقستان در ایران همین طور از تلاش هایی برای افزایش تعداد پروازهای مستقیم بین دو كشور آگاهی داد و اضافه كرد: درحال حاضر یك پرواز در هفته بین دو كشور برقرار است. قبلا تعداد این پروازها بیشتر بود كه بعد از تحریم آمریكا، كم شد. هواپیمایی ماهان كه دوشنبه هر هفته به مقصد قزاقستان پرواز دارد، تصمیم گرفته این پرواز را به دو روز در هفته برساند. استان گلستان در ایران نیز تمایل دارد پرواز مستقیمی با قزاقستان داشته باشد اما شركت هواپیمایی كه از طرف ایران معرفی شده در لیست تحریم آمریكا است و دولت «آستانه» نمی تواند این شرایط را نادیده بگیرد. از ایران خواسته ایم شركت هواپیمایی دیگری را معرفی نماید. مذاكراتی هم با هواپیمایی كیش شده كه اگر موافقت شود كیش هم بعنوان مبدا سفر به مسیر هوایی گرگان ـ آكتائو اضافه می شود.
او اشاره نمود كه پروازهای مستقیم هواپیمایی قزاقستان (ایرآستانا) به خاطر نبود ارتباط بین المللی بانكی متوقف شده است، البته این شركت بطور كامل ایران را از لیست مقاصد خود حذف نكرده اما پروازهای آن به سبب محدودیت در مبادلات مالی متوقف شده است.
اورزبی درباره نتیجه تمایلات این كشور برای سرمایه گذاری در بندر چابهار، اظهار داشت: این برنامه در دستور كار دولت قزاقستان است. حتی رئیس جمهور ایران پیشنهاد كرد ما در بندر رجایی بندرعباس و امیرآباد خزر ترمینال گندم برای خودمان بسازیم و از راه آهن ایران استفاده نمائیم تا به آب های آزاد دسترسی داشته باشیم اما برای اجرای این طرح با تحریم آمریكا مواجه شدهایم. شركت های قزاقستان به شرایط مطمئن تری نیاز دارند تا نگران مبادلات مالی نباشند. بااینكه انجام این كار بوسیله ایران آسان و ارزان تر است ولی با عنایت به تحریم، فعلا ما بوسیله چین اقدام می نماییم.
سفیر قزاقستان سپس به جشن روز ملی این كشور كه مقرر است ششم آذرماه در تهران همزمان با این كشور اجرا شود و همین طور گزارش عملكرد دولت قزاقستان در این سال ها كه از طرف رئیس جمهور جدید آن ارائه خواهد شد، اشاره نمود و اضافه كرد: مهمترین محور سیاست های آینده رئیس جمهور جدید قزاقستان، ارتقاء سطح زندگی مردم، تقویت حقوق بشر، مشاركت جامعه مدنی در امور اجتماعی و اقتصادی، گسترش آزادی بیان، رشد اقتصادی، كشاورزی و تقویت تفاهم عمومی و كاهش اختلافات قومی و مذهبی در قزاقستان است كه در حال ۱۳۰ قوم، قبیله و نژاد را در خود گرد آورده است.
بگفته او، درحال حاضر ۷۰ درصد جمعیت قزاقستان را مسلمان ها و حدود ۲۰ درصد را مسیحیان ارتدوكس می سازند و معمولا اختلاف مذهبی بین آنها وجود ندارد، یعنی در ۲۸ سال قبل حتی یك مورد حمله به مساجد مسمانان اتفاق نیافتاده است.
اورزبی اظهار داشت: رئیس جمهور جدید قزاقستان در بیست و هشتمین سالگرد استقلال این كشور و در جشن روز ملی قزاقستان در ۲۷ نوامبر برابر با ششم آذرماه گزارشی از عملكرد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این كشور در سه دهه گذشته ارائه خواهدنمود.




منبع:

1398/09/03
10:05:39
5.0 / 5
4542
تگهای خبر: برنامه , رمان , سرمایه گذاری , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳