در نشست آلبوم افسانه چشم هایت

شجریان: به من نگویند چه كنم و چه نكنم

شجریان: به من نگویند چه كنم و چه نكنم

بلك بلاگ: در نشست خبری آلبوم مشترك علیرضا قربانی و همایون شجریان با نام «افسانه چشم هایت»، به پرسش هایی درباره علت تاخیر پنج ساله در انتشار این آلبوم، حاشیه های پیش آمده برای انتساب اشتباه یكی از شعرهای این آلبوم به هوشنگ ابتهاج، انتشار تصاویری از خوانندگان افسانه چشمهایت در مجتمع ایران مال و انتقادها، حجم بالای اوج خوانی ها و... پاسخ داده شد.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، آیین رونمایی از آلبوم «افسانه چشمهایت»، ظهر سه شنبه ـ ۲۱ آبان ماه ـ با حضور علیرضا قربانی و همایون شجریان در تالار وحدت اجرا شد.
این نشست از همان ابتدا با پرسش های خبرنگاران و پاسخ هنرمندان حاضر همراه شد.
در ابتدای این نشست برخی خبرنگاران به تشریفات موجود، اعتراض و آنرا به مثابه ورود به یك باشگاه پرورش اندام و نه یك نشست مطبوعاتی تشبیه كردند كه در ادامه بخاطر این اتفاق، عذرخواهی شد.
علیرضا قربانی اولین فردی بود كه درباره آلبوم افسانه چشم هایت صحبت و بیان كرد: خیلی خوشحالم كه پس از چهار ـ پنج سال این آلبوم منتشر گردید. در این پنج سال كه زمان زیادی برای تولید یك اثر موسیقی است، من خیلی صبر كردم تا این آلبوم تولید شود تا بازخوردها را ببینیم. پنج سال پیش شوق زیادی برای آن داشتم و تعلیق خیلی برای من بعنوان یك هنرمند بد بود ولی ما ناامید نشدیم و در نهایت آلبوم افسانه چشمهایت منتشر گردید.



از مهیار علیزاده، آهنگساز سوال شد كه چرا علیرضا قربانی و همایون شجریان برای خوانندگی در این آلبوم انتخاب شدند كه او پاسخ داد: قرار بود از دو یا سه خواننده در كار استفاده گردد. در آن زمان مشغول اوایل ضبط آلبوم «دخت پریوار» با آقای قربانی بودیم. یك روز من و آقای قربانی در ماشین بودیم كه من این پیشنهاد را مطرح كردم كه همراه با آقای همایون شجریان یك آلبوم بسازیم كه هر دو با آن موافق بودیم. طبیعتا یك انسان جاه طلب دوست دارد بهترین ها را در كار خود داشته باشد و من هم دوست داشتم بهترین خوانندگان دوران حضور داشته باشند. زمانی كه با همایون عزیز هم طرحم را مطرح كردم، موافق بودند.
او درباره اوج خوانی خوانندگان در این آلبوم اظهار داشت: خواننده ها كاملا در اوج نخواندند و در همه جا اوج و فرود حس می شد.
این آهنگساز همین طور در پاسخ به پرسش ایسنا درباره حواشی پیش آمده درباره انتساب شعری به اشتباه به نام هوشنگ ابتهاج (سایه) در این آلبوم توضیح داد: واقعیت این است كه فرآیند انتخاب شعر این آلبوم برای من سخت بود؛ چون منظومه اصلی اشعار از آثار نیما یوشیج انتخاب شده بود و من اهتمام كردم اشعاری را انتخاب كنم كه به ماهیت آثار لطمه زده نشود. ما دو خواننده داشتیم و باید بخش هایی برای اجرای سولو انتخاب می شد. یك قسمت از شعر آقای سایه را انتخاب كردم و سرچ كردم و همه جا به اسم او بود. در این مدت دو ـ سه بار خود آقای هوشنگ ابتهاج را ملاقات كردم ولی هیچگاه نگفتم كه این شعر از او را انتخاب كردم وگرنه این همه حاشیه به وجود نمی آمد. الان هم آنها به من لطف داشتند، عذرخواهی را پذیرفتند و اتفاق خاص رخ نداد. خود آقای سایه ناراحت نبود فقط می گفتند كه بی دقتی شده است. بنظر می رسد كه برخی ها كه می خواستند نقدی به كار داشته باشند این مسئله را بزرگ كردند.




سوال شد كه دلیل برگزاری نشست امروز در تالار وحدت چیست و آیا به سبب حواشی قبلی انتشار تصاویری از این هنرمندان در ایران مال بوده است؟
رامین فاروقی، مشاور هنری آلبوم «افسانه چشم هایت» توضیح داد: آنجا از لحاظ جایگاه فرهنگی و بصری مناسب بود و ما نیز به دنبال یك كتابخانه مناسب بودیم و اینكه آنجا چه حواشی داشت برایمان مطرح نبود.
از علیزاده درباره اوج خوانی های مكرر هنرمندان در آلبوم سوال شد. او اظهار داشت: زمانی كه هنرمند قصد آغاز یك كار را دارد به علایق شخصی خود نگاه می كند و پس از تحقیق، به نتایج مختلفی می رسد. من ایده اصلی این آلبوم را از اپراهایی كه در اتریش و ارمنستان دیدم گرفتم و دوست داشتم چنین كار بزرگی بسازم. در اركسترهای مختلف خواننده ها با انواع صدا می توانند دوئت یا چندخوانی داشته باشند. بله كارهایم اصولا مینور است. اینكه الان بخواهیم راجب آلبوم و فضای آن قضاوت نماییم زود است. آلبوم عاشقانه نیست و محتوای آن برای همه مناسب می باشد.
همایون شجریان نیز درباره اینكه چه خاصیت هایی در كار دید كه تصمیم گرفت به صورت مشترك با علیرضا قربانی آنرا بسازند، اظهار داشت: با هم دلی كه بین من و علیرضا شكل گرفت، تصمیم گرفتیم كار را انجام دهیم. من نقطه نظراتی داشتم كه اگر عملی می شد، آلبوم ۱۰ تا ۲۰ درصد برایم جذاب تر می شد؛ مثلا اگر یك پرده پایین تر بود یا در گام تنوع بیشتری داشت.
علیرضا قربانی نیز در همین راستا اظهار داشت: هیچ الزامی برای كنار هم بودن ما جز یك احساس همدلی وجود نداشت. كنار هم بودن هنرمندان به سلایق و نشانه های فرهنگی آنها بازمی گردد. ممكنست خیلی وقت ها به لحاظ تكنیكی باشد ولی اینكه با هم هم سلیقه باشند و هم دیگر را درك كنند به بهبود كار كمك خواهد كرد؛ بنا بر این احساس كردم همدلی، وحدت، انسجام و درك متقابل نیاز و مهم بود. این دشوار است كه كسی را در كنار خود بپذیری كه او را درك كنی و هم او را قبول داشته باشی. این انتخاب برای من سخت بود و شاید بهترین گزینه همایون شجریان بود.
در نشست عنوان شد كه اگر حالا این آلبوم ساخته می شد آیا تغییراتی در آن اعمال می شد؟
قربانی پاسخ داد: بله پس از پنج سال ترجیح می دادم با تغییرات آلبوم را كار كنم ولی هر چه می شنوید ماحصل ذهنیت ما در آن موقع است؛ البته همان زمان نیز ترجیح بر این بود كه تغییراتی در كار باشد. ما در هنگام ضبط با همایون عاشقانه برای هم انرژی می گذاشتیم.
شجریان نیز درباره اینكه چرا مصاحبه نمی كند؟ اظهار داشت: ترجیح می دهم كسانی صحبت كنند كه مفید واقع می شوند. دلیل خاصی ندارد كه مصاحبه نمی كنم.
خبرنگاری سوال كرد كه فضای كار به موسیقی كلاسیك نزدیك است و تا حدی برای مخاطب ایرانی ناآشنا است آیا می خواستید مخاطب خارجی هم كار را بشنود؟
قربانی پاسخ داد: انتخاب فضای اركسترال به نگاه مهیار بازمی گردد. در آلبوم «حریق خزان» موج مثبتی از مخاطب گرفتیم؛ بنا بر این تصمیم گرفتیم نگاه جدیدی را پیاده نماییم.
یكی از خبرنگاران اظهار نمود كه گاهی در آلبوم صدای خوانندگان گوش آزار می شود. شجریان توضیح داد: اگر آلبوم در یك پرده پایین تر ساخته می شد این همه اوج وجود نداشت. پیشنهاد می كنم در زمان های مختلف به ترك های آن گوش دهید. كلیه آهنگسازی سلیقه آهنگساز است.
قربانی نیز در این زمینه اظهار داشت: ما سابقه موسیقی اركسترال ضعیفی داریم. اظهار نظرهای مختلف سازنده هستند و اگر نقدی باشد به سبب این است كه ما در كار اركسترال سابقه بالایی نداریم و گوش مخاطب عادت ندارد. این اوج خوانی ها ایراد نیست و آنرا بعنوان سلایق مختلف ببینیم.
علیزاده نیز اظهار داشت: پیش از اینكه همایون شجریان این كار را بخواند، آثار قبلی او فضای متفاوتی داشته اند. من هیچ كاری را بدون ایده و تفكر انجام نمی دهم. برای نوشتن این آلبوم به گذشته خوانندگان فكر نكردم و فضای متفاوتی را ایجاد كردم.
همایون شجریان درباره اسپانسر كار توضیح داد: آشنایی با شركت اسپانسر بوسیله یك دوست صورت گرفت و آنها مایل بودند در این كار حضور داشته باشند. نقطه نظرات مشتركی بین ما و اسپانسر شكل گرفت و به كار، نگاه هنری داشتند. علاقمند بودند كلیپ مناسب و رونمایی درخوری داشته باشند. ادامه همكاری برای من كه جذاب است و اگر قرار به برگزاری كنسرت آلبوم باشد من موافقم.
«چرا پنج سال طول كشید تا آلبوم منتشر شود؟» این پرسش هم در نشست رونمایی از آلبوم «افسانه چشم هایت» عنوان شد.
همایون شجریان چنین پاسخ داد: فرآیند تولید اصولا بالا و پایین دارد و گاهی زود تمام می شود، گاهی دیر. ما همه دلمان می خواست وقتی كار تمام می شود در زمان خودش ارائه شود. حاشیه ای با ناشرین نداشتیم و طبیعتا پیشنهادهایی بود.
او درباره متن اخیری كه در اینستاگرام خود منتشر نموده بود هم اظهار داشت: شما می دانید كه من آدم تكلیف روشنی هستم و اهتمام می كنم وارد حاشیه نشوم و این كار را ادامه می دهم. چند سالی است كه افراد مختلف كه شاید خبرنگار هم نباشند به شكلی مطالبی را می نویسند كه قصد تخریب دارند و ارتباطی با نقد سازنده و درست كه به دل من بنشیند ندارد. من عاشق نقدم و خودم صریح حرفم را می زنم. گاهی اوقات افرادی می خواهند دست به تخریب بزنند و هواداران مرا پریشان كنند ولی هوادارانم برایم مهم هستند و دوست ندارم كسی جایگاه مرا برای آنها بهم زند. اینكه گفتم قلم كشان مانند نمونه بارزی است كه در مدرسه می گفتند، «اگر چاقو را به دست جراح دهی نجات می دهد و اگر دست یك دیوانه جان كسی را می گیرد». خیلی افراد هستند كه با یك موبایل قلم را كه حرمت دارد به دست می گیرند و دیگران را تخریب می كنند. اینكه می گویند برای اصحاب ثروت كنسرت گذاشتیم اهتمام كردم برای این حواشی به آنها بگویم كه به من نگویند چه كنم و چه نكنم؛ چون شما نمی دانی خودت باید چه كنی و نكنی و اهتمام می كنی قلب طرفداران مرا آزار دهی. من كه حاضر بودم كنسرت خیابانی برگزار كنم و تاكنون شاید تنها خواننده ای باشم كه كار مناسبتی نكرده ام.

قربانی نیز درباره تاخیر در انتشار آلبوم اظهار داشت: كوشیدیم كه این آلبوم در پاییز منتشر شود و مدام تداخلاتی وجود داشت.
شجریان درانتها این نشست خاطره ای هم به طنز گفت، «من یك موتور سیكلت دارم كه در شلوغی با آن در شهر تردد می كنم. یك روز پس از كار قصد داشتم به خانه بروم و از قضا كلاه ایمنی هم نداشتم. آقای قربانی به من گفت مرا هم برسان و وقتی موتور را دید ته دلش خالی شد و باید پشت موتور می دیدید كه چه در اوج پشت موتور می خواند.»



در مراسم رونمایی آلبوم افسانه چشم هایت كه با حضور تعدادی از هنرمندان و مخاطبان برگزار شد، قطعه های از آلبوم با نوازندگی كوارتت شهرزاد و گروه آوازی تهران اجرا شد.
درانتها این مراسم، همایون شجریان و علیرضا قربانی قریب به دو دقیقه به صورت بداهه برای تماشاچیان خواندند.
آلبوم «افسانه چشمهایت» قبل از این در تاریخ ۱۹ آبان ماه انتشار یافته است.
* این گزارش از شروع برگزاری نشست به روزرسانی شد.




منبع:

1398/08/21
22:46:10
5.0 / 5
4822
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱