توسط نهاد كتابخانه ها انجام شد؛

پرواز پنجمین هدهد سفید در كتابخانه های عمومی كشور

پرواز پنجمین هدهد سفید در كتابخانه های عمومی كشور

بلك بلاگ: پنجمین جلد كتاب هدهد سفید ویژه نوجوانان منتشر و در كتابخانه های عمومی كشور توزیع شد.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، بعد از انتشار چهار جلد از كتاب «هدهد سفید»، جلد پنجم این كتاب نیز با ارائه مطالبی برای آشنایی هرچه بیشتر نوجوانان با كتاب و كتابخانه، توسط نهاد كتابخانه های عمومی كشور منتشر و در دسترس علاقه مندان در كتابخانه های عمومی سراسر كشور قرار گرفت.
پنجمین كتاب «هدهد سفید» با بخش «آوازهایم برای تو» شروع می شود كه در آن داستان كوتاهی از فریدون عموزاده خلیلی با عنوان «كتاب نصفه نیمه» را می خوانیم و بعد از آن در بخش «صد دانه یاقوت»، مجموعه ۸ جلدی رمان «پیامبر(ص)» نوشته نقی سلیمانی از انتشارات به نشر و مجموعه ۱۲ جلدی «سی روز با پیامبر(ص)» نوشته حسین فتاحی از انتشارات قدیانی، برای آشنایی نوجوانان با زندگی و سیره حضرت محمد(ص) معرفی شده اند.
بخش بعدی این كتاب «سرزمین ها و افسانه ها» نام دارد كه در آن قصه هایی از نویسندگان منطقه آذربایجان ایران برای بچه ها آورده شده است. «قاصدك زیبای دور پرواز» نوشته زنده یاد امیرحسین فردی، «مثل یك فانوس رنگی» نوشته عبدالمجید نجفی و «سلام خانم فروغی» نوشته محمد رمضانی، مطالب این بخش را ایجاد كرده اند. همین طور مطلبی با عنوان «محله بروبیا» از مینا حدادیان كه به معرفی یك شخصیت در كتابخانه اختصاص دارد، در بخش بعدی این كتاب ارائه شده است. نمایشنامه تك پرده ای «مهمان قطبی» از ابراهیم قربانپور كه ماجرای آن به حضور یك اسكیمو در كتابخانه اختصاص دارد، برای اجرا در كتابخانه ها، و همین طور «۱۰۱ درس محرمانه برای نویسنده شدن»، از فریدون عموزاده خلیلی نیز كه آموزش خلق شخصیت در داستان برای نوجوانان می پردازد، در این جلد از كتاب «هدهد سفید» ارائه شده است. در ادامه برخی از داستان های خواندنی نوشته شده توسط برخی اعضای نوجوانان كتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی و اصفهان، در این بخش آورده شده است.
در بخش دیگری از این كتاب، ضمن اشاره به ماجرای تسخیر لانه جاسوسی در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و روز دانش آموز، گفتگو با محمدرضا اصلانی نویسنده كتاب زندگینامه داستانی شهید حسین فهمیده، داستان «هیچ كس نمی تواند غول ها را مسخره كند» از محمدرضا یوسفی، گزارشی از طرح «سفیر دانایی»، شعری از زهرا موسوی با عنوان «مشت و مال نئاندرتال»، قسمت پنجم از گارآگاه یك هفت دو با عنوان «تا انتهای شب» از نسرین فتاحی، گزارشی از اجرای طرح «مهربانی در مهر» و داستان «كشف آتش؛ كیك شكلاتی، تمساح درگیر» نیز برای نوجوانان ارائه شده است. همین طور در بخش دیگری از این كتاب از نوجوانان مخاطب این كتاب خواسته شده تا تصور كنند كه افراد شرور وارد شهر آنها شده اند و قصد دارند كتابخانه شهر آنها را نابود كنند و آنها باید مانند یك بازی كامپیوتری قهرمانان و سلاح آنها برای مقابله با این افراد شرور را در ذهن ترسیم كنند و آنرا بنویسند كه در ادامه، نوشته های ۱۰ نفر از اعضای نوجوان كتابخانه های عمومی از سراسر كشور در این زمینه آورده شده است.
«شازده كوچولو در اصفهان» عنوان مطلب بعدی این كتاب است كه در آن از نوجوانان خواسته شده تصور كنند كه شخصیتی داستانی هستند كه مقرر است وارد كتاب مورد علاقه خود شوند. آنها نیز در این بخش از علایق خود درباره وارد شدن شخصیت خود به داستان مورد علایق شان و اینكه داستان با حضور آنها چه تغییراتی می كند، نوشته اند. در ادامه نیز خاطره ای از فریبا رضا قره باغ، كتابدار بخش كود و نابینایان كتابخانه مركزی ارومیه با عنوان «خارپشت یا جوجه تیغی»، انتشار یافته است. نامه نگاری با نویسنده های مورد علاقه بچه ها بخش بعدی این كتاب است كه در آن نامه به حمیدرضا شاه آبادی، محمدرضا سرشار و شكوه قاسم نیا، و همین طور پاسخ برخی نویسندگان و هنرمندان همچون سید مهدی شجاعی، رضا كیانیان و افسانه شعبان نژاد به نامه های بچه ها بخش بعدی این كتاب را به خود مختص كرده است.
در بخشی دیگری در این كتاب مطالبی درباره تاریخچه مختصری از كتابخانه های عمومی در جهان و ایران، فرارسیدن ایام هفته كتاب و ۱۰ فعالیت ترویجی كه نوجوانان مشتاق كتاب و كتابخوانی می توانند در این ایام انجام دهند، چاپ شده است. گزارشی از برگزاری اختتامیه نشان هدهد سفید در سال ۱۳۹۸ و معرفی آثار برگزیده و گفت و گو با سید احمدمیرزاده، یكی از نویسندگان برگزیده در این جشنواره نیز از بخش های دیگر این كتاب است. همین طور در بخش «دور دنیا در هشتاد روز» در این كتاب كه به داستان های خارجی ترجمه شده برای نوجوانان اختصاص دارد، داستان «بازرس» از شرمن الكسی با ترجمه ابراهیم قربانپور، ارائه شده و در نهایت ادامه داستان مصور «شهریار و قلعه شاهك» بعنوان اختتام بخش پنجمین جلد از كتاب «هدهد سفید» برای نوجوانان ارائه شده است.


منبع:

1398/08/14
23:28:23
5.0 / 5
4108
تگهای خبر: جشنواره , داستان , رمان , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲