الواح هخامنشی در موزه قزوین به معرض نمایش گذاشته می شوند

الواح هخامنشی در موزه قزوین به معرض نمایش گذاشته می شوند

به گزارش بلك بلاگ معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اظهار داشت: برخی از الواح هخامنشی كه وارد ایران شده است تا آخر سال به موزه شهر قزوین منتقل می شود و مورد بازدید عموم قرار می گیرد.



امیر ارجمند - معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین - در گفتگو با ایسنا، با اشاره به الواح هخامنشی كه به ایران واترد شده است، خاطرنشان كرد: الواح هخامنشی شامل بیشتر از ۳۰ هزار لوح بود كه در سال ۱۳۱۴ بر مبنای مصوبه دولت از راه كشتی به مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیكاگو فرستاده شد و سال ۱۳۱۶ به آنجا رسید، بر آن اساس قرار بود در مدت سه سال بررسی های كارشناسی و مطالعات روی این الواح انجام و به ایران برگردانده شود.

وی تاكید كرد: چند سال نخست كه این اقدام انجام نشد، اما با پیگیری ها بخشی از الواح در سال ۱۳۲۷ به ایران برگردانده شد، بخشی هم در سال ۱۳۵۰، همینطور بخش دیگری از آنها در سال ۱۳۸۳ به ایران برگردانده شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین خاطرنشان كرد: پس از پیگیری های فراوان ۱۷۰۰ لوح هخامنشی به موزه ملی كشور بازگردانده شده است كه با عنایت به اهمیت بازدید آن برای همه مردم كشور موضوعی عنوان شد تا با شرایط آسانی بتوان امكان بازدید مردم استان ها را از آن آثار پرارزش مهیا كرد.

وی اظهار نمود: پس از نامه ارسالی از وزارت میراث فرهنگی، استان قزوین هم درخواست آوردن برخی از الواح هخامنشی به موزه های قزوین را ارسال كرد كه با آن موافقت شد؛ ازاین رو برای نخستین بار در كشور بخشی از لوح های هخامنشی در موزه شهر قزوین در معرض دید علاقه مندان به تاریخ قرار خواهد گرفت.

ارجمند تصریح كرد: در بازدیدی كه هفته گذشته از جانب طالبیان معاون میراث فرهنگی كشور از موزه های قزوین صورت گرفت، توانمندی ها و ظرفیت های استان بررسی گردید و درخواستی عرضه كردیم تا زمینه به نمایش گذاشتن برخی اشیای شاخص ملی در موزه های قزوین فراهم گردد.

وی عنوان كرد: این الواح مقرر است در موزه شهر قزوین به معرض نمایش گذاشته شود، زمان دقیق آن معلوم نیست چونكه مقرر است كارشناسان میراث فرهنگی از مجموعه موزه شهر قزوین بازدید كنند و مسائل حفاظتی، امنیتی و جای گذاری ویترین ها را موردبررسی قرار دهند.

معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تاكید كرد: تعداد الواح هم بر مبنای ظرفیت ویترین مشخص می شود چونكه لوح ها داری ابعاد و شكل های مختلفی هستند كه پس از كارشناسی انتقال بخشی از این الواح به قزوین صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان كرد: رونمایی از این الواح اساسا در فرصت مناسبی صورت می گیرد، بازدید كارشناسان از موزه تا آخر آذرماه انجام می شود ازاین رو رونمایی هم همزمان با مناسبتی خاص و تا آخر سال صورت می گیرد.




1398/08/08
15:26:51
5.0 / 5
4425
تگهای خبر: فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵