تلاش برای ارائه تصویر نادیده ایران

جنگ روایت ها با اینفلوئنسرها در ایران، پروژه feeliran موفق می شود؟

جنگ روایت ها با اینفلوئنسرها در ایران، پروژه feeliran موفق می شود؟

بلك بلاگ: جنگ روایت ها درباره ایران، حالا به داخل مرزهای ایران كشیده شده. سالها تلاش رسمی برای ارائه تصویری واقعی تر از بخش های نادیده ایران ظاهرا ناموفق بوده است. پروژه feeliran یك تلاش غیررسمی است.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، پروژه فم تریپ یكی از صدها پروژه ای است كه بعضی از افراد بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری و یا حتی سازمان میراث فرهنگی وقت و وزارتخانه فعلی برای گروههای زیادی از فعالان برگزار می كنند. پروژه ای كه از عده ای افراد موثر در صنعت گردشگری به صورت رایگان و یا نیمه رایگان دعوت می شود تا به مقصد بروند و با هزینه میزبان و یا دعوت كنندگان چند روزی را در مقصد بگذرانند و با انتشار تصاویر و فیلم ها و یا بررسی وضعیت از گردشگران زیادتری دعوت كنند تا به آن مقصد پا بگذارند. در این مدت وزارتخانه میراث فرهنگی نیز كم از این تورهای آشناسازی برگزار نكرده است. از مدیران آژانسها و خبرنگاران و عكاسان گرفته تا پروژه هایی كه قرار بود اجرا شود ولی نشد. مانند دعوت از آمیتاباچان و یانگوم كه طرحی در دولت احمدی نژاد برای معرفی ایران توسط افراد مشهور جهان بود. اما در مجموع بنظر می رسد كه همه این تلاش ها در ارائه روایتی جدید و نادیده از ایران ناموفق بوده است. حالا بار دیگر یك پروژه آشناسازی برای برخی از اینفلوئنسرهای ۱۲ كشور جهان برگزار شده است كه بانی آن هدی رستمی از جهانگردان ایرانی است. پروژه ای كه اسپانسرهای آن بهترین هتلداران و شركت های گردشگری اند. برخی از شخصیت های برجسته فضای مجازی بین المللی به ایران آمده اند تا در شهرهای كاشان، اصفهان، تهران و... سفر كنند و تصاویرشان از ایران را در فضای مجازی و صفحات خود به اشتراك گذارند. تصویری كه بگفته بانیان این طرح در ایران وجود دارد و جزئی از ایران است اما تاكنون به جهانیان معرفی نشده است. رستمی خودش از اهالی سفر است و فضای مجازی را خوب شناسایی كرده و با تصاویری كه از هنر عكاسی اش برآمده مخاطبان زیادی در ایران و خارج از كشور داشته است. حالا او دوستانش را به این سفر دعوت كرده تا تصویر دیگری از ایران بسازند. دوستانی كه هر كدام فالوئرهای زیادی دارند و در زمینه های عكاسی، فشن و مد و... فعالیت می نمایند و صفحات پرطرفداری در شبكه های اجتماعی دارند.
لازم به تكرار نیست كه قسمتی از اصلی ترین مشكل گردشگری در ایران تصویری است كه رسانه های جریان اصلی در تمام سال های پس از انقلاب با اصرار خاصی اهتمام در جاانداختن آن در افكار عمومی بین الملی داشته اند. تصویری كه چیزی جز عقب ماندگی و توسعه نیافتگی، جنگ و خشونت داخلی و محدودیت و فشار بر زنان نداشته است. خیلی از كارشناسان گردشگری معتقدند كه وجود قابلیت های گردشگری در ایران می تواند درآمد اول ایران را متعلق به صنعت گردشگری كند اما روایتی كه از ایران توسط رسانه های جریان اصلی دنیا صورت گرفته است مانع از نزدیك شدن به این هدف شده است. توجه به صنعت پولساز گردشگری در سالهای اخیر كه صادرات نفتی و غیرنفتی در ایران با مشكلات بزرگی روبرو شده است افزایش پیدا كرده است. پروژه feeliran در بین همه ایران هراسی هایی كه در سالهای اخیر در رسانه های رسمی دنیا وجود داشته است شكل گرفته است تا روایتی دیگر از ایران در رسانه های غیررسمی مطرح كند. سر و صدای پروژه فم تریپ رستمی برای این از میان صدها پروژه آشناسازی دیگر بیشتر بلند شده. بانیان این ماجرا به فضای مجازی اشراف دارند و توانسته اند برای این سفر حسابی تبلیغ كنند. حالا باید دید این دختر جهانگرد می تواند تصویری ایران را در فضای مجازی خارج از كشور تغییر دهد و یا متولیان گردشگری كه بارها این برنامه را اجرا كرده اند؟ جنگ روایت ها درباره ایران كماكان وجود دارد و پروژه feeliran می خواهد روایتی واقعی از بخش ناگفته ایران برای خارجی ها عرضه نماید. آیا صدایش در بین انبوه تبلیغات ضدایرانی شنیده خواهد شد.


منبع:

1398/07/16
20:34:52
5.0 / 5
4084
تگهای خبر: برنامه , رسانه , شركت , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲