انتصاب دبیر و شورای سیاست گذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

انتصاب دبیر و شورای سیاست گذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

به گزارش بلك بلاگ اولین جلسه شورای سیاست گذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزیر، هادی مظفری، مدیركل هنرهای تجسمی، عبدالرحیم سیاهكارزاده، رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، ابراهیم حقیقی، هنرمند پیشكسوت و دبیر جشنواره دوازدهم و اعضای شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی در روز یكشنبه هفتم مهر ماه در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره كل هنرهای تجسمی، در این نشست سید مجتبی حسینی ـ معاون هنری وزیر ـ طی احكام جداگانه ای هادی مظفری، مدیركل هنرهای تجسمی را به سمت رئیس شورای سیاست گذاری این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر انتخاب كرد و سپس ابراهیم حقیقی، هنرمند پیشكسوت را بعنوان دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر دوازدهم برگزید.
در ادامه این جلسه، سید مجتبی حسینی طی احكام جداگانه ای، اعضای شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را شامل طاهر شیخ الحماء، رضا یساولی، حبیب الله صادقی، محسن حسن پور، رجحانه حسینی، رضا بنی رضی، سودابه صالحی، الهه جواهری، مسعود نجابتی، اسماعیل عباسی و بهرنگ صمدزادگان انتصاب كرد.
در این نشست نخست هادی مظفری اظهار داشت: استادان حاضر در سال های گذشته هر كدام به شكلی در جریان كم و كیف جشنواره بوده اند. تا قبل از دوره یازدهم گله بزرگ خانواده تجسمی این بود كه جشنواره هنرهای تجسمی فجر به شكلی جایگزین بینال های هنری شده و این گله در دل خانواده تجسمی مانده بود. جشنواره تجسمی فجر با این خانواده بزرگ هنرهای تجسمی بیشتر شبیه المپیك هنری است. اما بینال های هنری هم مانند باقی مسابقات جهانی در حوزه ورزش در شرایط خود برگزار خواهند شد. پارسال تلاش ما بر این بود كه این اعتماد سازی را فراهم آوریم تا به خانواده تجسمی بگوییم هر كدام از رویدادهای هنری در جای خودشان ایفای نقش خواهند كرد.
وی ادامه داد: تمامی جشنواره های فجر آئین نامه های مدونی دارند. جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم در دوره گذشته صاحب آئین نامه مدونی شد و آقای وزیر این نامه را ابلاغ كردند و جشنواره بر مبنای آئین نامه بر مدار خود جلو خواهد رفت.
مظفری افزود: جشنواره تابحال به صورت مسابقه برگزار می شد ولی سال قبل دایره بازتر شد. حضور بیشتر از ۳۵ استاد پیشكسوت در قامت دبیر و داور سبب شد جشنواره یازدهم رشد كمی ۳۰۸ درصدی را داشته باشد. بخشی از این رشد مربوط به اطلاع رسانی صحیح بود و قسمتی هم به دلیل حضور چهره های مطرح در جشنواره بود. تلاش ما بر این است كه در جشنواره پیش رو شاهد رشد كمی و كیفی قابل توجهی باشیم.
او با اشاره به بخش فروش آثار در جشنواره پیشین اظهار داشت: سال قبل فروش آثار به جشنواره افزوده شد و ۵۵ گالری در آرت فر فجر با ما همكاری كردند و آثار هنرمندان تجسمی در این عرصه فروخته شد كه برای حركت اول اتفاق میمون و مباركی بود. در دوره پیش در كنار تمامی بخش ها، قسمت مقالات و پژوهش ها را هم داشتیم كه به همت بزرگان هنر در این دوره هم ادامه خواهیم داد و كتاب مقالات سال قبل در جشنواره دوازدهم انتشار خواهد یافت.
در ادامه ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: من از شورای سیاست گذاری این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر می خواهم حتما به جشنواره های سال های گذشته نگاه كنند و دیدگاه های خویش را برای هر چه بهتر برگزار شدن این دوره از جشنواره ارائه دهند. در این دوره هم تلاش ما بر این است دبیران هنری و داوران هر حوزه را از نخبگان هنری انتخاب نماییم چونكه كه یكی از علل شركت هنرمندان هنرجویان در جشنواره حضور چهره های مطرح هنرهای تجسمی در زمینه دبیری و داوری است.
سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزیر پس شنیدن سخنان و دیدگاه ها اظهار داشت: دور دوازدهم جشنواره هنرهای تجسمی فجر به درایت و دانایی شما استادان پیشكسوت هنرهای تجسمی پیش خواهد رفت. رویدادی به این بزرگی زیر سایه یكی از بزرگان هنرهای تجسمی كشور، استاد ابراهیم حقیقی شكل می گیرد. جشنواره ها یا بستر گفتگو هستند و یا نظام استعدادیابی، جشنواره هنرهای تجسمی فجر بستر هر دو این هاست.
وی ادامه داد: در ۳۰ سال پیش نادر بود كه یك استعداد بزرگ در جایی از ایران جلوه كند و در محیط خودش باقی بماند و هنرش به منصه ظهور برسد. این فرد حتما باید به پایتخت مهاجرت می كرد تا دیده شود. ولی حالا اینگونه نیست جای جای ایران هنرمندان صاحب نامی دارد و استعدادهای درخشانی در استان های خودشان حضور دارند. جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید بتواند در سطح ملی میزبان معرفی این گونه استعداد ها باشد تا آنها در ولایت خود بمانند.
او افزود: رویدادهای مهم تجسمی هر كدام باید در جای خودشان برگزار شوند ولی اگر تمام این شگفتی ها روی هم قرار گیرند برج بلندی را می سازند تا همه شاهد این باشند كه سرمایه هنری امروز ایران چه قدر باشكوه است. این جشنواره افزون بر اینكه جشنواره استقلال كشور ماست می تواند نماد جمع شدن تمامی هنرها با سلیقه های مختلف زیر چتر است و این جشن بزرگ با هم بودن را رقم می زند.
او با اشاره به اینكه هنرهای تجسمی ایران در بین كشورهای منطقه جلوتر و پیش روتر است و در بین هنر روز دنیا هم حرفی برای گفتن دارد، اظهار نمود: جشنواره هنرهای تجسمی فجر بستر مناسبی است تا نشان دهیم ما به هنرهای تجسمی بعنوان یك مزیت هنری توجه داریم و به منطقه سیادت و قیادت هنرهای تجسمی ایران را نشان دهیم. در این دوره ما می توانیم از كشورهای منطقه نه بعنوان شركت كننده بلكه به صورت بازدیدكننده و مخاطب هنری دعوت نماییم تا در این رویداد ملی حضور بهم رسانند.
او در آخر با اشاره به اینكه آئین نامه جشنواره هنرهای تجسمی فجر سنگ بنایی بود كه بر اساس آن قدم برداریم، اظهار داشت: آئین نامه در واقع سنگ بنایی بود كه بر اساس آن كار را پیش خواهیم برد. در گذشته هر ساله بیشتر از ۵۰ درصد برنامه ها تغییر می كرد اما حالا با عنایت به آئین نامه و ملاك قرار دادن آن، توانسته ایم یك خط سیری را پیش ببریم البته این بدان معنا نیست كه آئین نامه قابل تغییر و اصلاح نیست. امیدواریم این آئین نامه طی كارهای اجرایی و با نظر اساتید این حوزه در دو سه سال آینده نهایی و قابل اتكاء باشد.



1398/07/07
18:51:19
5.0 / 5
4242
تگهای خبر: اساتید , برنامه , جشنواره , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴