عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان:

سینما دورنمایی از آینده مورد انتظار را ترسیم می كند

سینما دورنمایی از آینده مورد انتظار را ترسیم می كند

به گزارش بلك بلاگ عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان حوزه سینما و تولیدات سینمایی را نیازمند كار پژوهشی دانست و اشاره كرد: كاركرد سینما و فیلم بازنمایی واقعیت های اجتماعی است و می تواند دورنمایی از آینده مورد انتظار را ترسیم كند.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، سینما جدیدترین شاخه هنر، معروف به هنر هفتم است كه امروزه یكی از عمومی ترین و محبوب ترین تولیدات هنری را ارائه می كند. سینما بااینكه جوان، اما پررونق ترین، پربارترین و جنجالی ترین تاریخ را پشت سر گذاشته و به نحوی گریزناپذیر در كلیت تاریخ قرن بیستم جای گرفته است.
در یكصدمین سال ورود سینما به ایران «بیست و یكم شهریورماه» بعنوان روز ملی سینما در تقویم جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شد. این نامگذاری نشان دهنده پیوند سینما با حوزه های فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه ماست.
سینما در نگاه اول یكی از مظاهر دنیای مدرن در حوزه صنعت شمرده می شود كه با استفاده از تصاویر متحرك فضایی سرگرم كننده را برای مخاطبان خود كه همان تماشاگران هستند ایجاد می كند، اما سینما بعنوان هنر هفتم با به خدمت گرفتن موسیقی، نقاشی، نویسندگی، شعر، مجسمه سازی و تئاتر بعنوان عناصر 6گانه هنر علاوه بر تقویت خود، سبب اعتلای سایر هنرها نیز شده است.
امروز دیگر سینما یك وسیله سرگرمی ساز نیست و نمی توانیم كاركردهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آنرا نادیده بگیریم.
رضا علیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در گفت و گو با ایسنا، سینما را یكی از عناصر ارتباطی در دنیای مدرن دانست و اظهار نمود: سینما تنها وسیله انتقال پیام نیست، بلكه تولیدكننده پیام هایی است كه این پیام ها هم می تواند سرگرم كننده باشد و هم سبب ارتقای دانش و اطلاعات مردم شود.
وی یكی از كاركردهای سینما را كمك به حوزه های اجتماعی و فرهنگی دانست و اضافه كرد: سینما این توانایی را دارد كه به طرح مسائل اجتماعی و فرهنگی بپردازد و بر طبق اثرگذاری عمیقی كه بر حواس مخاطبانش دارد، بوسیله همذات پنداری و تجربه های مشترك به كاهش دردهای جامعه كمك نماید، اما سینما درمانگر نیست.
دكترای جامعه شناسی با اشاره به اینكه سینما مستقیما منطق و احساسات انسان را هدف قرار می دهد، اظهار داشت: در دنیای مدرن از سینما برای انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی و انسانی استفاده می شود و به مخاطبان نسبت به محیط پیرامونشان آگهی می دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان افزود: سینما زودتر از جامعه به چالش ها و مسائل و مشكلات فرهنگی و اجتماعی می پردازد و با انتقال حس مطالبه گری و پرسشگری به مخاطبان سبب تنویر افكار عمومی می شود، اما نهادهای متولی وظیفه دارند این هشدارها را جدی بگیرند و درصدد درمان دردهای فرهنگی و اجتماعی برآیند.
وی با اشاره به قدمت بیشتر از یكصد ساله سینما در ایران، اشاره كرد: سینمای ایران جایگاه خودش را پیدا كرده و از سینماگران قوی برخوردار می باشد.
علیزاده با اشاره به اینكه طی سال های اخیر سوژه لطمه های اجتماعی مورد توجه فیلم سازان ایرانی قرار گرفته است، اضافه كرد: البته طرح چنین موضوعاتی در حوزه سینما فیلم های تولید شده را جشنواره پسند می كند، اما می تواند به مرور علاوه بر ایجاد آگاهی در حوزه لطمه های اجتماعی، یك دل مردگی و پژمردگی اجتماعی ایجاد كند.
وی حوزه سینما و تولیدات سینمایی را نیازمند كار پژوهشی دانست و اشاره كرد: كاركرد سینما و فیلم بازنمایی واقعیت های اجتماعی است و می تواند دورنمایی از آینده مورد انتظار را ترسیم كند.
دكترای جامعه شناسی، سینمای دهه 60 ایران را متاثر از فضای انقلاب و دفاع مقدس دانست و تصریح كرد: تولیدات سینمایی در دهه 70 آرمان گرا تر شد و مسئله جوانان مورد توجه جدی قرار گرفت، اما به واسطه افزایش لطمه های اجتماعی از دهه 80 فضای سینمای ایران به سمت موضوعات اجتماعی رفته و این روند كماكان ادامه دارد.
وی جامعه را بستر شكل گیری سینما دانست و اظهار داشت: نویسنده در خلاء نمی نویسد و سینما منبعث از جامعه ای است كه در آن زندگی می نماییم.
علیزاده با اشاره به اینكه سینما یك سرگرمی فرهنگی و هنری است، اشاره كرد: سینما در كنار همه جنبه های هنری، یك كالای فرهنگی است و مخاطبان خاص خودرا دارد، اما بر خلاف وجهه جهانی، در ایران مخاطبان خاص سینما در اقلیت قرار دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان افزود: سینما بعنوان یك كالای فرهنگی در جامعه ما مغفول واقع شده است، برای اینكه مشكلات اقتصادی موجود، سهم كالاهای فرهنگی را در سبد خانوار كاهش داده و برای فرهنگ هزینه نمی نماییم. سینما نیز بعنوان یك كالای فرهنگی تحت تاثیر این رویه است.
وی یكی دیگر از عوامل عدم گرایش جامعه به سینما و تئاتر را مشكلات زیرساختی دانست و عنوان كرد: البته طی سال های اخیر سینما بعنوان یكی از مؤلفه های مهم فرهنگی وارد زندگی اجتماعی شده و مردم به سمت سینما و تماشای فیلم بعنوان یكی از جلوه های نشاط اجتماعی گرایش پیدا كرده اند پس می طلبد كه سینما یك پیوند قوی با حوزه كتاب برقرار كند تا محتوای فرهنگی و اجتماعی لازم را در چارچوب پیام های انسانی به جامعه منتقل كند.




منبع:

1398/06/21
20:20:49
5.0 / 5
4234
تگهای خبر: تئاتر , جشنواره , رمان , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲