بررسی نی نوا حسین علیزاده پس از 4 دهه

بررسی نی نوا حسین علیزاده پس از 4 دهه

بلك بلاگ: «نی‎نوا»، از آثار حسین علیزاده ـ آهنگساز و نوازنده تار ـ نقد و بررسی می شود.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، آروین صداقت ‎كیش، منتقد و پژوهشگر موسیقی درباب هدف و لزوم نقد و بررسی آثار مهم موسیقی كلاسیك ایرانی كه در زمانه خود به اندازه كافی به آنها پرداخته نشده است، اظهار داشت: خیلی از آثار مهم موسیقی كلاسیك ایرانی، خواه به شكل تك قطعه خواه به شكل آلبوم یا اجرا، زمانی منتشر شدند كه گفتگوی انتقادی و تحلیلی درباره آثار منفرد موسیقی در فضای عمومی چندان رواجی نداشت. نه نوشته چندان درخوری درباره كیفیت و خاصیت آنها از زمان خلقشان باقی است و نه از گفتگوهای انتقادی احتمالی موسیقی دانان درباره آنها به سبب فراری تاریخ شفاهی رد و نشانی مانده است.
از این گذشته، حتی اگر اسناد شفاهی و مكتوب از زمان خلق و انتشار این آثار هم موجود بود نگاه باردیگر و چندباره به این آثار ضروری می شد. آثار برجسته، بخش اعظم ارزششان را از رهایی از قید تاریخ مصرف می گیرند. از همین رو شایسته است در هر دوره ای از نو به سراغ چنین آثاری برویم و از جنبه ها و با نگاه های گوناگون آنها را بكاویم؛ برای اینكه چنین آثاری همواره چیزی تازه برای دریافتن در خود دارند. سلسله كارگاه های «واكاوی آثار موسیقی كلاسیك ایران» همین هدف را دنبال می كند؛ یعنی تلاشی برای بازخوانی امروزی بعضی آثار مرجع موسیقی كلاسیك ایرانی است.
وی همینطور درباره انتخاب «نی‎نوا» بعنوان سرآغاز این سلسه نشست های كارگاهی اعلام نمود: كم تر اثر اركستری بی كلامی را می شناسیم كه در تاریخ موسیقی كلاسیك ایرانی، ولو به یاری وسایل ارتباط جمعی دولتی، چنین در بین عامه مردم شنیده شده باشد. اما آیا نی نوای حسین علیزاده تنها به این علت كه در مقطعی خاص از تاریخ معاصر ما بسیار شنیده شده، تا این اندازه ارج كسب كرده است؟ یا ارتباطش با خاصیت های اجتماعی-سیاسی زمانه ی خودش موجب چنین جایگاهی برای آن شده است؟ نقش كیفیت موسیقایی این اثر و جایی كه در تاریخ موسیقی دارد در این میان چیست؟ نی نوا چگونه اثری است و چه ارتباطی با آثار پیش و بعد از خود دارد؟ پاسخ به این این ها و پرسش های دیگری درباره اثر در بستری از تحلیل های موسیقایی سوژه كارگاه نخست از سلسله كارگاه های «واكاوی آثار موسیقی كلاسیك ایران» را تشكیل می دهد.




علاقمندان به حضور در كارگاه بررسی اثر «نی نوا» از سری كارگاه های آموزشگاه چاووش كه در تاریخ ۱۵ شهریور ماه ۹۸ برگزار می شود می ‎توانند با شماره تلفن های ۸۸۵۳۱۴۸۷ و ۸۸۷۳۶۶۶۷ تماس بگیرند.




منبع:

1398/06/11
14:28:19
5.0 / 5
4217
تگهای خبر: كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳