آمار جدیدی از وضعیت واردات كاغذ منتشر شد

تناقض های ادامه دار در جداول توزیع كاغذ، هنوز كسی پاسخگو نیست

تناقض های ادامه دار در جداول توزیع كاغذ، هنوز كسی پاسخگو نیست

بلك بلاگ: تازه ترین جداول انتشار یافته از وضعیت واردات كاغذ مطبوعات و نشر از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بار دیگر تناقض هایی را در سیستم آمار دهی در این زمینه نشان داد.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، این جداول با عنوان های وضعیت واردات كاغذ تایید شده در سال ۹۸ به تفكیك نوع كاغذ و نوع تایید، وضعیت متقاضیان تایید شده واردات كاغذ با ارز دولتی در سال ۹۸ و وضعیت متقاضیان تایید شده واردات كاغذ در سال ۹۷ انتشار یافته است.
بر اساس این جداول در سال ۱۳۹۷ بیشتر از ۴۰۰ عنوان پرونده برای واردات كاغذ تحریر و مطبوعات شامل رول و بندی به كشور به وجود آمده و مورد بررسی قرار گرفته است كه قسمتی از این پرونده ها كماكان در انتظار تخصیص و تامین ارز برای واردات هستند.
در جداول مربوط به سال ۱۳۹۸ نیز عنوان شده كه تابحال ۱۱۲ پرونده برای واردات كاغذ تحریر و مطبوعات در وزارت ارشاد و سایر نهادهای ذیربط بازگشایی و مورد بررسی قرار گرفته است كه از این پرونده ها نیز بخش قابل توجهی در انتظار تخصیص و تامین ارز هستند.
بر اساس جداول انتشار یافته از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۱۱۲ پرونده بازگشایی شده برای واردات كاغذ تابحال تنها ۱۲ پرونده موفق به ترخیص كاغذ از گمرك شده اند و این دوازده مورد نیز تناژ ترخیص شده ای كمتر از تناژ اعلام شده برای واردات را انجام داده اند.
این در حالی است كه در جدول دیگر انتشار یافته از طرف كارگروه در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان شده است كه ۱۱۸ پرونده از شروع سال جاری برای واردات كاغذ مطبوعات و تحریر مورد بررسی قرار گرفته است كه در آن بیشتر از ۵۵۶۰۰ تن كاغذ برای واردات با ارزش بیشتر از ۵۱ میلیون دلار توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید شده است كه از این میزان تنها ۳۵ هزار تن تخصیص ارز و تنها ۲۶ هزار تن تامین ارز شده اند. جالب اینكه از این میزان تابحال تنها كمی بیشتر از ۴۶۰۰ تن كاغذ با ارزش كمی بیشتر از ۴ میلیون و پانصد هزار دلار ترخیص شده است.
این تناقضها در سوژه جداول انتشار یافته از طرف كارگروه كاغذ در حالی شكل می گیرد كه در راهروهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در بین مدیران این وزارتخانه صحبت از انحلال كارگروه كاغذ بعد از تشكیل كارگروه های تخصصی واردات در معاونت فرهنگی و مطبوعاتی این وزارتخانه به زبان می آید و معین نمی باشد این جداول هم اكنون از طرف كدام بخش از كارگروه تولید و منتشر می شود.
در همین زمینه قبل از این اتحادیه تعاونی ناشران كشور (آشنا) نیز مبادرت به انتشار فهرست ناشرانی كرده بود كه از كاغذ دولتی بهره مند شده اند كه البته نشان داده است آخرین جلسه برای تخصیص كاغذ به ناشران در ششم مرداد ماه سال جاری صورت جلسه شده است و درباره تخصیص های احتمالی بعد از آن اطلاعی در دست نیست. در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز صحبت از توزیع ۲۱۰۰ تن كاغذ در ابتدای مرداد و توزیع بیشتر از ۱۵۰۰ تن تا اختتام مرداد ماه در بین است.
كارگروه كاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از زمان تاسیس تا كنون فاقد سخنگو بوده است و ابهامات و سوالات درباره تصمیمات و روندهای موجود در آن به كمترین شكل ممكن اطلاع رسانی شده است. حسین انتظامی در مقام رئیس این كارگروه تابحال تنها یك نشست خبری كوتاه با خبرنگاران رسانه ها داشته است و با وجود ابهامات و سوالات گوناگون ناشران و اهالی مطبوعاتی درباره تخصیص های صورت گرفته در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تابحال در زمینه پاسخگویی شفاف و صریح و مكفی در این عرصه موفق عمل نكرده است.


منبع:

1398/05/22
13:04:42
5.0 / 5
4384
تگهای خبر: رسانه , سیستم , فرهنگ و ارشاد اسلامی , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴