گفت وگوی مهر با معاون فرهنگی وزیر ارشاد - ۲

جهان اسلام اولویت حضور بین المللی نشر ایران، بودجه روی كاغذ كم نشد

جهان اسلام اولویت حضور بین المللی نشر ایران، بودجه روی كاغذ كم نشد

به گزارش بلك بلاگ معاون فرهنگی وزیر ارشاد ضمن تشریح اولویت های تازه حضور بین المللی نشر ایران اظهار داشت: بودجه ما شاید روی كاغذ كم نشده باشد اما در تخصیص و تامین بسیار كمتر از آن چیزی است كه فكرش را بكنید.



خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ: محسن جوادی در مقام معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روزهای شلوغی را سپری می كند. این را به راحتی می شد از تنظیم دیدار گفتگویش با مهر كه نزدیك به دو هفته زمان برد و هم گوشی تلفن همراهش كه یك لحظه هم در طول این مصاحبه خاموش نماند دید. خودش هم اذعان داشت كه این تنها بخشی از گرفتاری این روزهای اوست و همین وضعیت در شبكه های ارتباطی فضای مجازی و ایمیل اش هم برقرار است. با این همه جوادی حتی در ظاهرش هم نشان از مدیری دارد كه اهل مدارا و شوخی درباره كارش نیست. جدی است و در عین حال نقد پذیر. بارها در این مصاحبه عنوان نمود كه مجموعه تحت فرمانش را مبری از خطا نمی بیند و البته اگر نقد مستدل و منطقی دریافت كند حتما بررسی اش خواهد نمود.
بخش نخست از این گفتگوی تفصیلی با موضوع كاغذ و هم ادغام موسسات تابعه معاونت فرهنگی در وزارت ارشاد قبل از این از نگاه شما گذشت و در ادامه بخش دوم از این گفتگو را می خوانیم:
جناب جوادی قرار بوده و هست كه آیین نامه نمایشگاه بین المللی كتاب تهران تغییر كند. گویا مدیران وزارت ارشاد و معاونت از این آیین نامه رضایت ندارند و البته هنوز سرنوشت اصلاحش هم مشخص نمی باشد. این كار در چه مرحله ای است؟
آئین نامه حدودا آماده شده و ویرایش نهایی را سپری می كند. همین روزها دیگر باید نسخه نهایی اش منتشر شود. ما در آیین نامه تازه هم مشاركت قوی صنف در برگزاری نمایشگاه را دیدیم و هم الزامات پاسخگویی ارشاد را مشخص كردیم. برخی ضوابط درباره تخصیص متراژ غرفه و... هم تغییر پیدا كرده است.
برآیند صحبت های مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی این را به ذهن متبادر می كند كه گویا دولت و ارشاد درصدد تحكیم و نفوذ بیشتر بر اداره نمایشگاه كتاب است. شما این مورد را تایید می كنید؟
خلاء ها و ناهماهنگی هایی در وظایف هست كه باید حل شود. اینكه چه كسی باید كار نمایشگاه را جلو ببرد و برآیند و بازخوردهای آنرا رصد كند و موضوعاتی از این دست در این آیین نامه دیده شده و اصلاح شده است. سعی كردیم در آیین نامه تازه نمایشگاه كتاب تهران از كمیت گرایی كه منجر به شلوغی زیاد نمایشگاه می شود دوری نماییم.
این یعنی دولتی شدن بیشتر؟
نه اینطور نیست. وظایف شفاف و روشن و تعریف شده است
چرا معرفی شورای سیاست گذاری نمایشگاه آینده با تاخیر همراه شده است؟ خیلی روی این مساله كه این اسامی بلافاصله بعد از نمایشگاه اعلام می شود تاكید و مانور شده بود
به زودی معرفی می گردند. در تركیب تازه شورای سیاستگذاری نمایشگاه كتاب تهران بخش های كمتر دیده شده دیگری هم به تركیب شورا اضافه شوند همچون بخش نشر الكترونیك و آژانس های ادبی. این دو بخش امسال در شورای سیاستگذاری نمایشگاه نماینده خواهند داشت.
جناب جوادی در حوزه نشر بین الملل سیاست های معاونت فرهنگی گرفتار تغییرات اساسی شده است كه از جانب آقای آشنا هم اعلام شده است اما برخی معتقدند این سیاستگذاری تازه در واقع قدمی است برای از بین بردن تلاش های قبلی برای مستحكم كردن جای پای حضور فرهنگی ایران در بازار جهانی كتاب. بفرمایید كه این تغییر رویكردهای تازه با چه منطقی انجام شده است؟
اول از همه باید بگویم كه مساله ما در تغیر رویكرد تنها صرفه جویی مالی نیست. ما داریم منطق هزینه فایده در بعضی نمایشگاه ها را بررسی می نماییم. اینطور نیست كه به خاطر نبود بودجه، قید حضور در بعضی نمایشگاه ها را زده باشیم بلكه جمع بندی ما این بوده كه در بعضی رویدادها، ما حضور منجر به فایده ای نداشته ایم. جالب است بدانید كه بعضی از كشورهای بزرگ دنیا در حوزه نشر هم بنابراین همین رویدادها را ترك گفته اند در حالیكه مشكل مالی هم نداشتند. هدف حضور ما در یك نمایشگاه بین المللی كتاب به طبع عرضه فعالیت های رخ داده در نشر ایران بوده و ایجاد ارتباطات تازه برای صنعت نشر ایران. نمایشگاه كتاب فرانكفورت مثلا این خاصیت را دارد و ما در آن حاضر می شویم ولی برخی نمایشگاه ها كه در آن حاضر بودیم این خاصیت ها را نداشته اند. ما تلاش می نماییم با وجود محدودیت های موجود اقتصادی، در كار حضور در این رویدادها طوری بازبینی نماییم كه منجر به حضوری با فایده بیشتر شود. بر همین اساس امسال تصمیم داریم در نمایشگاه كتاب اندونزی شركت نماییم. باید در كشورهای جهان اسلام كه تولیدات زیادی در این حوزه در كشور هست ورود نماییم. كشورهای هند، تركمنستان، تاجیكستان، تركیه و عراق را هم به صورت جدی بعنوان مقصد فعالیت های بین المللی نشرمان در نظر گرفته ایم و روی حضور در آنها سرمایه گذاری می كنیم. شاید برخی این تغییر رویكرد و انتخاب راه تازه را اشتباه بدانند. بله شاید چنین باشد. من نفی نمی نماییم. اما انتظار دارم منتقدان با منطق بگویند چرا اشتباه است، اینكه با یكسری حرف كلی بگویند حضور در یك نمایشگاه به درد می خورد یا نمی خورد به كار ما نمی آید. تلاش مان این است كه ظرفیت های تازه ای در این حوزه باز نماییم و البته در این راه و برای حضور در بعضی از این مقاصد به جای حضور فیزیكی از ظرفیت نیروهای موجود بیشترین بهره را ببریم.
جناب جوادی ظاهرا از هر دری سخن می گوییم به بودجه می رسیم. بودجه معاونت فرهنگی امسال چقدر است و چقدر كم شده است؟
بودجه ما روی كاغذ كم نشده است اما در تخصیص و تامین خیلی كمتر از آنچیزی شده است كه فكرش را می توانید بكنید. می دانیم كه شرایط كشور هم خاص است و بنابراین آن چیزی كه دست ما را از بودجه می گیرد رقم بسیار كمی است. من خرده ای به مسئولان تصمیم گیرنده نمی گیرم اما خواهش می كنم به حوزه فرهنگی بعنوان حوزه ای كه اگر كار هم نكرد مهم نیست، نگاه نكنند. این منطق اشتباه است. یارانه هایی كه ما به خانواده نشر ایران می دهیم در جامعه اشتغال بوجود می آورد. این حق اصناف نشر است كه از آن بهره ببرند. وقتی دولت دنبال اشتغال ایجاد كردن است، نباید اشتغال های موجود را به خاطر بودجه نابود كند. این پولی كه ما بعنوان یارانه به نشر می آوریم باید همانند یك سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال دیده شود.
من از فحوای كلامتان درك كردم كه گویا برای تامین یارانه ها با مشكل مواجه هستید؟
بدون مشكل كه كار پیش نمی رود. ما در تامین و تخصیص بودجه اولویتمان را به یارانه ها داده ایم. نخستین بودجه دریافتی ما در همین روزهای آتی، صرف پرداخت یارانه های تابستانه كتاب می شود خانه كتاب هم بعد از دریافت بودجه بلافاصله كار توزیع را شروع می كند. ولی خب در همین وضعیت الان دو دوره است كه نتوانسته ایم جوایز تقدیرشدگان در جایزه كتاب سال را پرداخت نماییم و در پرداخت مبالغ داوری ها هم با تاخیر همراه شده ایم. در بخش خرید كتاب هم باید بودجه را مدیریت نماییم ولی فكر می كنم با هشتاد درصد توان قبلی این كار به سامان برسد.

1398/05/20
13:43:49
5.0 / 5
4543
تگهای خبر: جایزه , خرید , رمان , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵