مرتضی حاتمی:

تیراژ كتاب كودك و نوجوان قابل قبول نیست

تیراژ كتاب كودك و نوجوان قابل قبول نیست

بلك بلاگ: مرتضی حاتمی می گوید: تیراژ كتاب كودك و نوجوان قابل قبول نیست.


این نویسنده ادبیات كودك و نوجوان در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: هرچند مؤلفان و ناشران خوبی در دو بخش دولتی و خصوص تلاش های بهادار ای در تولید و آفرینش آثار خواندنی و جذاب و مناسب برای كودكان و نوجوانان كرده اند، اما این ادبیات بعنوان بخشی زنده و فعال از بدنه ادبیات ملی هنوز به بلوغ محتوایی و تكنیكی مناسب نرسیده است.
او با بیان این كه تیراژ و نوع كتاب ها و تلاش های این دو قشر (ناشر و مؤلف) در این راستا قابل ستایش است، بیان كرد: با نگاهی تحلیلی و لطمه شناسانه باید اظهار داشت كه تلاش ها و اقدامات انجام شده كافی نیست.
حاتمی افزود: كودكان و نوجوانان امروز بنا به شرایط روحی، روانی، فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، عاطفی و … نسبت به كودكان و نوجوانان دهه های پیش دارای خاصیت های خاص و متفاوت و مطالبه گر هستند و پدیدآورندگان آثار كودك و نوجوان باید در تأمین و تولید محتوای ادبی برای آنها حساب شده تر و با رعایت ذائقه ها و سلایق آنها اقدام نمایند.
بازآفرین مجموعه ۱۵ جلدی «حكایت های مرزبان نامه» برای كودكان و مؤلف مجموعه داستان «بیمارستانی در باغچه» اظهار داشت: تیراژ كتاب كودك و نوجوان، وضعیت مناسبی ندارد و با عنایت به جمعیت جامعه ی هدف، میانگین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ جلد برای هر عنوان رخداد خوب و قابل قبولی نیست چون بی گمان تولید و آفرینش آثار مناسب و خواندنی برای جامعه هدف در تیراژ بالا و توزیع گسترده با قیمت مناسب، در افزایش سرانه مطالعه كتاب در جامعه بسیار مؤثر خواهد بود.
او با اشاره به اهمیت نامگذاری روز ادبیات كودك و نوجوان در تقویم ملی بیان كرد: باید تلاش شود كه این روز رسمی در تقویم ملی نقش آفرین و مؤثر و مهم و جلوه گر باشد و مثل روزی از روزهای عادی در تقویم نباشد، مثلاً در این روز می توان برنامه ریزی كرد تا خانواده ها و كودكان و نوجوانان به دیدار مؤلفان و پدیدآورندگان آثار ادبی بروند؛ همان كاری كه نیاكان ما در سده های گذشته انجام می دادند و برای قلم و اهل قلم اعتبار و ارزش قائل بودند، حتی مردم در ماه تیر رخت نویسندگان پوشیده و آنان را تكریم می كردند.
حاتمی اظهار داشت: اهدای كتاب به كودكان و نوجوانان، رونمایی از كتاب های تازه در حوزه ادبیات كودك و نوجوان و تجلیل و تقدیر از تلاشگران این عرصه می تواند بر اهمیت روز ادبیات كودك و نوجوان بیفزاید.
نویسنده رمان نوجوان «راز كوچه باغ هفت توت» درانتها اظهار نمود: پیشنهاد می كنم كه در روز ۱۸ تیرماه در جهت تقدیر از تلاش ها و زحمات بسیار و راهگشای مهدی آذریزدی بعنوان یكی از پیشكسوتان فعال و ساعی بازنویسی و بازآفرینی از ادبیات كلاسیك برای كودكان و نوجوانان در ایران و نیز توجه جدی تر به ادبیات كودك و نوجوان، جایزه ای به نام ایشان به مؤلفان و ناشران فعال در این حوزه اهدا شود.
پس از درگذشت مهدی آذریزدی در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۸۸ در سن ۸۸ سالگی، این روز بعنوان روز رسمی «ادبیات كودك و نوجوان» نام گذاری شده است.




منبع:

1398/04/18
13:09:47
5.0 / 5
4194
تگهای خبر: برنامه , جایزه , داستان , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴