گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر

قبض آبی كه منجر به كشف یك غار در كاشان شد

قبض آبی كه منجر به كشف یك غار در كاشان شد

به گزارش بلك بلاگ قبض آبی یكی از اهالی روستای برزك در نزدیكی كاشان به صورت غیرعادی زیاد شده بود به همین علت پیگیری او سبب شد تا متوجه شود آب از جایی نشتی دارد كه به یك غار متصل می شود.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، در ۵۰ كیلومتری جنوب غرب كاشان روستای برزك به یك روستای گردشگری تبدیل گشته است. در یكی از این خانه ها صاحب ملك متوجه شده بود كه چند ماهی است بدون اینكه استفاده زیادی از آب داشته باشد، قبض آب نشان داده است كه او مصرف زیادی كرده و مبلغ قبض هم بالا رفته است.

تنها راه ورودی به غار از حیاط یك خانه او به دنبال كشف این مورد بود كه چطور وقتی در خانه حضور ندارد اما بازهم كنتور آب نشان از مصرف می دهد.
تا اینكه دو سال پیش متوجه شد آب شهری از یك جایی در خانه او به هدر می رود. پی آنرا گرفت و رسید به یك حفره كه در آنجا لوله ای تركیده بود. این حفره تنها یك فرو رفتگی معمولی نبود. گویا این چاله هشت متری به مسیری دیگر می رسید. مسیری كه این مرد روستایی باز كرد او را به یك پدیده طبیعی رساند. غاری كه چند دهنه بزرگ داشت و قندیل هایش پیدا بودند. وی در واقع یك غار را پیدا كرده بود. مدتی گذشت و او این كشف را مانند راز نزد خود نگه داشت تا اینكه آنرا چند روز پیش فاش كرد.
محمد مشهدی نوش آبادی رئیس مركز پژوهشی كاشان شناسی اخیرا از این حفره و غاری كه در زیر زمین خانه پیدا شده دیدن كرده است او به خبرنگار اظهار داشت: این غار كاملاً زیر زمین وجود دارد و به صورت طبیعی بوجود آمده است. به قول كارشناسان میراث فرهنگی این غار انسان ساز نیست و از دوره های گذشته آثاری كه نشان دهد انسان در آنجا زندگی می كرده وجود ندارد. حتی ابزار سنگی هم ایجاد نشده است. این غار چهار مسیر دارد كه بعضی از آن مسیرها از روی هم رد می شوند. هر كدام از مسیرها از ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر طول دارد.
وی افزود: در نزدیكی اینجا یك تپه باستانی وجود دارد كه تكه های سفال هم در آنجا قابل دیدن است. غاری هم وجود دارد كه بعضی می گویند امكان دارد این دو غار به هم مرتبط باشند ولی این طور نیست. با این وجود باید بعضی از مسیرها را برای شناسایی بیشتر این غار باز كرد.
مشهدی نوش آبادی با بیان اینكه ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر از این غار تا كنون شناسایی شده است بیان كرد: بعضی از غارنوردان این غار را دیدن كرده اند ولی به صورت تخصصی می خواهیم كه روی آن كار شود تا بتوانیم مسیرهای دیگر آنرا شناسایی نماییم.

1398/04/05
12:38:05
5.0 / 5
4250
تگهای خبر: فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵