رئیس شورایعالی تهیه كنندگان:

رده بندی سنی، ممیزی فیلم ها را می كاهد

رده بندی سنی، ممیزی فیلم ها را می كاهد

بلك بلاگ: عضو هیات رئیسه شورایعالی تهیه كنندگان درباره رده بندی سنی فیلم های سینمایی، اظهار داشت: رده بنی سنی فیلم ها در دنیا جایگاه ویژه ای دارد برای اینكه ممیزی فیلم ها را به شدت می كاهد و سبب اطمینان خانواده ها برای دیدن فیلم ها می شود.


سیدغلامرضا موسوی به دنبال ابلاغ رده بندی سنی فیلم های سینمایی در گفت و گو با ایسنا افزود: با اجرای رده بندی سنی، خانواده ها برای دیدن فیلم ها اطمینان پیدا می كنند و می دانند كدام فیلم برای كودك، نوجوان و یا جوانشان مناسب می باشد و علاوه بر آن، اعضای شورای پروانه نمایش فیلم ها با دست بازتری عمل می كنند.
وی با اشاره به اینكه رده بندی سنی فیلم ها باید زودتر اجرا می شد، اشاره كرد: اگر رده بندی سنی زودتر اجرا می شد بالقطع فیلم «خانه پدری» كیانوش عیاری فقط مجوز نمایش در گروه هنر و تجربه را بدست نمی آورد اما با سیستم درجه بندی سنی بالقطع می توانست با بیان برای سن زیر ۱۸ مناسب نمی باشد اكران عمومی پیدا كند.
موسوی با اشاره به اینكه طرح رده بندی سنی در آمریكا در سال ۱۹۶۸ آغاز شد، اظهار داشت: با این طرح خانواده ها اطمینان بیشتری برای بردن اعضای خانواده به سینما پیدا كردند بنا بر این هم در همه كشورها این مساله از اهمیت بالایی برخوردار است، برای اینكه خانوادهها می دانند كدام فیلم ها را می توانند با فرزندانشان ببینند.
تهیه كننده «خشكسالی و دروغ» تصریح كرد: اینكه رده بندی سنی توسط چه كسانی اجرا شود، باز مهم می باشد. بهتر است شوراهایی در خانه سینما تشكیل گردد كه شامل ۲ یا ۳ گروه ۳۰ نفره باشد و پیش از شورای پروانه نمایش آنها فیلم ها را ببینند و اعلام رده بندی سنی كنند. این افراد باید از نهادهای مردمی باشند افرادی از دانشگاه ها، انجمن اولیا و مربیان، روانشناسان، كارشناسان علمی و مدیران مدارس باید از اعضای این گروه های رده بندی فیلم باشند.
موسوی همین طور اظهار داشت: رده بنی سنی هم می تواند به اقتصاد سینما كمك نماید و هم می تواند ضربه بزند بدین سبب نوع برخوردمان با این مساله بسیار مهم می باشد. در سایر كشورهای رده بندی g یا در اروپا u شامل فیلم هایی است كه همه خانواده باهم می توانند برای دیدن فیلم به سینما بروند و این امر در اقتصاد سینما بسیار موثر است و هیچ الزامی برای این گروه قائل نمی شوند و تهیهكننده ها خودشان فیلم را برای بازنگری می دهند.
وی افزود: حتی زمانیكه محدودیت سنی قائل می شوند خود تهیه كننده اشكالات را می پرسد و درصدد رفع آن برمی آید و صحنه ها و جملات را كم و زیاد می كند تا درجه ای بگیرد كه تعداد تماشاگران بیشتری داشته باشد.
تهیه كننده «چهارشنبه خون به پا می شود» با اشاره به اینكه رده بنی سنی در ایران یكبار در سال ۱۳۴۵ توسط هیات وزیران انجام شد، اظهار داشت: در این رده بندی تنها به -۱۸ سال توجه شد و دیگر رده های سنی مورد توجه قرار نگرفت.
موسوی اشاره كرد: رده بندی سنی برای سینمای ما بسیار لازم است اما دولت نباید در آن دخالتی داشته باشد و نهادهای اجتماعی مانند خانه سینما با دعوت از كارشناسان مختلف و آگاه باید مشاركت داشته باشند برای اینكه دخالت دولت شائبه به وجود آمدن سانسور را پیش می آورد.
وی افزود: اگر این امر بر عهده خانه سینما باشد حفظ حریم خانواده در سینما بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و در رده بندی سینما این امر جزء واجبات است. در جلسه ای كه با دكتر حسین انتظامی ریاست سازمان سینمایی داشتیم او اشاره ای در خصوص تاكید برای اجرای هرچه سریعتر رده بندی سنی داشت. دوستان مطبوعاتی، صدا و سیما و همه رسانه ها باید كمك كنند تا این طرح در میان خانواده ها جا بیافتد. امكان دارد در شروع با یك سری كج فهمی ها روبرو شویم اما در دراز مدت نتیجه خوبی خواهیم گرفت كه به نفع خانواده ها وسینماگران خواهد بود و در چنین شرایطی فیلم های اجتماعی با قدرت بیشتری وارد سینما میشوند.




منبع:

1398/02/10
13:28:38
5.0 / 5
4368
تگهای خبر: رسانه , سیستم , سینما , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴