توسط نشر نو؛

اخلاق در سیاست چاپ شد، دروغ چه جایگاهی در سیاست دارد؟

اخلاق در سیاست چاپ شد، دروغ چه جایگاهی در سیاست دارد؟

به گزارش بلك بلاگ كتاب اخلاق در سیاست نوشته مایكل سندل اخیرا با ترجمه افشین خاكبار، توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، كتاب «اخلاق در سیاست» نوشته مایكل سندل اخیرا با ترجمه افشین خاكبار، توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این كتاب كه یكی از عناوین مجموعه «كتابخانه فلسفه زندگی» نشر نو است، در سال ۲۰۰۶ توسط انتشارات دانشگاه هاروارد انتشار یافته است.
كتاب پیش رو، مقالات و نوشته هایی دارد كه خط واصل شان دیدگاه های مختلف درباره دخالت دولت در جنبه های اخلاقی بخش عمومی و میزان این دخالت است. آیا می توان بدون پرداختن به مسائل بحث برانگیز اخلاقی مانند سقط جنین، خودكشی با كمك دیگران، حد و مرز پژوهش های سلول های بنیادی و … و همینطور پاسخ دادن به این سوال كه منظور از زندگی خوب چیست، به سیاست گذاری در حوزه عمومی پرداخت؟ سندل برای عرضه پاسخ به سوالاتی از این دست، مثال های مختلفی زده كه خیلی از آنها همچون نحوه رفتار با اقلیت های قومی و دینی یا مساله تبعیض مثبت، از دلمشغولی های همیشگی جوامع متكثری است كه از تنوع قومی و دینی قابل ملاحظه ای برخوردار می باشند ولی برخی دیگر بیشتر در بافت و شرایط فرهنگی جوامع غربی معنا دارند.
مایكل سندل می گوید خیلی از مقاله هایی كه در این كتاب آمده اند، مرز میان اظهارنظر سیاسی و فلسفه سیاسی را مبهم می سازند و از دو منظر می توان آنها را تلاشی در حوزه فلسفه عمومی دانست؛ از یك سو در بحث و جدل های سیاسی و حقوقی زمانه جایی برای فلسفه باز می كنند و از جانب دیگر، تلاشی برای فلسفه ورزی در حوزه زندگی عمومی، یعنی وارد كردن فلسفه اخلاقی و سیاسی در گفتمان عمومی معاصر هستند. بیشتر نوشته های این كتاب، قبل از چاپ در چارچوب این كتاب، در نشریاتی چون ماهنامه آتلانتیك، نیو ریپابلیك، نیویورك تایمز و نیویورك ریویو او بوكز منتشر شدند. برخی دیگر از نوشته های سندل در این كتاب هم در بررسی های حقوقی یا نشریات دانشگاهی به چاپ رسیدند.
نویسنده كتاب در نوشته هایی كه در این اثر به چاپ رسیده اند، علاوه بر پژوهشگران و اندیشمندان، مخاطبان عام و مردم عادی را هم مورد خطاب قرار داده است.
این كتاب ۳ بخش اصلی با عناوین «زندگی مدنی در آمریكا»، «استدلال های اخلاقی و سیاسی» و «لیبرالیسم، تكثرگرایی و جامعه» دارد كه ۳۰ فصل را در خود جا داده اند. عناوین فصول بخش اول كتاب از اول تا هفتم بدین سان است: «جست وجوی امریكا برای فلسفه بخش عمومی»، «فراسوی فردگرایی: دموكرات ها و جامعه»، «سیاست فضیلتِ ساده»، «اندیشه های بزرگ»، «مشكل مدنیت»، «استیضاح: گذشته و اكنون» و «وعده رابرت اف كندی».
«علیه بخت آزمایی دولتی»، «آگهی های تجاری در كلاس درس»، «تبدیل حوزه عمومی به نشان تجاری»، «ورزش و هویت مدنی»، «حراجِ تاریخ»، «بازارِ شایستگی»، «آیا باید حق آلایندگی را خرید و فروش كنیم؟»، «افتخار و خشم»، «در دفاع از تبعیض مثبت»، «آیا باید در صدور حكم به حرفهای قربانیان هم گوش داد؟»، «كلینتون و كانت در باب دروغ»، «آیا خودكشی با كمك دیگران در زمره حقوق است؟»، «مسائل اخلاقی در رابطه با جنین»، «استدلال اخلاقی و تساهل لیبرالی» هم عناوین فصل های درج شده در بخش دوم كتاب هستند كه از ۸ تا ۲۱ ادامه دارند.
فصول ۲۲ تا ۳۰ كتاب هم در بخش سوم قرار دارند كه عناوین شان به ترتیب عبارت است از: «اخلاق و آرمان لیبرال»، «جمهوری رویه گرا و خودِ سبكبار»، «عدالت بعنوان عضویت در جامعه»، «خطرِ انقراض»، «لیبرالیسم دیویی و لیبرالیسم ما»، «سیادت و غرور در یهودیت»، «لیبرالیسم سیاسی»، «به یاد رالز» و «محدودیت های جامعه گرایی».
در قسمتی از این كتاب می خوانیم:
یكی از نشانه های نبوغ فلسفی رورتی این است كه از دل عمل گرایی دیویی، نظریه سیاسی ای را بیرون می كشد كه به شدت با نظریه ای كه دیویی تصدیق می كرد در تضاد است. دیویی نمی پذیرفت كه دولت باید در بین درك های مختلف از زندگی خوب بی طرف باشد. او نداشتن تعلق خاطر اخلاقی و معنوی در زندگی عمومی را گرامی نمی داشت، بلكه از آن ابراز تأسف می كرد. او به تمایز شدید میان زندگی خصوصی و عمومی قائل نبود و از این دیدگاه (كه در اندیشه های هگل و تی. اج. گرین فیلسوف آرمانگرای بریتانیایی ریشه داشت) دفاع می كرد كه آزادی فردی تنها بعنوان بخشی از یك زندگی اجتماعی تحقق می یابد كه شخصیت اخلاقی و مدنی شهروندان را پرورش می دهد و الهام بخش پایبندی به خیر عمومی است.
رورتی جنبه جامعه گرایانه اندیشه دیویی را كنار گذاشته و، در عوض، با توسل به عمل گرایی دیویی لیبرالیسمی را می سازد كه بنیان های اخلاقی یا فلسفی را نفی می كند. رورتی می گوید كه عمل گرایی به ما می آموزد كه این اندیشه را كنار بگذاریم كه فلسفه بنیان های معرفت را فراهم می سازد. همینطور لیبرالیسم به ما یاد می دهد كه این اندیشه را كنار بگذاریم كه آرمان های اخلاقی و دینی توجیه هایی را برای ترتیبات سیاسی فراهم می آورند. لیبرالیسم رورتی می گوید مردم سالاری بر فلسفه مقدم است. این بدان معناست كه ضرورتی ندارد دفاع از مردم سالاری بر پیش فرض هیچ تصویر خاصی از زندگی خوب مبتنی باشد. بازنویسی خلاقانه (یا به قول برخی مصادره) لیبرالیسم دیویی به دست رورتی به روشن كردن تمایز میان لیبرالیسم جامعه گرایِ دیویی و لیبرالیسم حق محور و آشناترِ زمانه ما كمك می نماید.
این كتاب با ۳۶۶ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۴۹ هزار تومان انتشار یافته است.

1398/01/14
22:21:54
5.0 / 5
4418
تگهای خبر: رمان , فرهنگی , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱