گزارش پشت صحنه سریال برسر دوراهی

پشت دوربین های سریال نوروزی چه خبر است؟

پشت دوربین های سریال نوروزی چه خبر است؟

به گزارش بلك بلاگ در حال و هوای فروردین كه پخش سریال های نوروزی در انتها راه است، حدود ۲۰ روز به عقب تر برمی گردیم، تا شاید مرور آن همه هیجان و تب و تاب برای رسیدن سریال های به آنتن شب عید تلویزیون، لذت بخش باشد.


«بر سر دو راهی»؛ سریالی به كارگردانی بهرنگ توقیفی و نویسندگی حامد عنقا، نوروز ۹۸ روانه آنتن شبكه دو سیما شد. به همین مناسبت خبرنگار ایسنا ساعاتی را در پشت صحنه این سریال گذرانده تا از نزدیك شاهد ضبط سكانس هایی از سریال باشد.
- این اون حامدی نیست كه عزت الملوك همه اموالش رو سپرد دستش! تقصیری هم نداره آدمیزاده رنگ و لعاب دیده، تیپ و قیافه دیده هوایی شده. منم واقعاً ناراحت بودم نتونستم طاقت بیارم اومدم تو رو ببینم مریم جون.
- به من چه مربوطه؟
- ببخشید اون دلی كه پریناز از حامد برده تو می تونستی ببری و پاشم وایسی. قصه خواستگارای كتك خورده شمارو كیه كه ندونه!
- ببخشید خب پسرعمومه، حامد كلاً غیرتیه.





در خانه ای قدیمی حوالی سه راه امین حضور تهران بخشی از دیالوگ های دو بازیگر زن سریال «برسر دوراهی» چنین ضبط می شود. با گفتن این دیالوگ ها كارگردان كات می دهد و تمرین مهرآوه شریفی نیا و بهنوش بختیاری باردیگر از سر گرفته می شود.
خانه ی «بر سر دوراهی» آشناست؛ از قضا قصه ی «لحظه گرگ و میش» همایون اسعدیان كه چندی پیش از شبكه سه پخش گردید هم در همین خانه روایت شده است. حیاطی بزرگ، حوض آبی رنگ و گلدان های شمعدانی دور آن، باغچه ای كوچك با درخت های پرتقال، خانه ای دو طبقه با چارچوب پنجره های كرم رنگ.
بهرنگ توفیقی درباره علت انتخاب لوكیشن سریال «بر سر دوراهی» كه پیش تر یكی از لوكیشن های اصلی سریال «لحظه گرگ و میش» به كارگردانی همایون اسعدیان بوده است، توضیح می دهد: ما نمی دانستیم كه این اتفاق رخ داده است. زمانی كه لوكیشن این خانه را پیدا كرده بودیم هنوز كار آقای اسعدیان پخش نشده بود. این خانه خصوصیت هایی دارد كه برای كار ما خیلی مناسب است؛ بعنوان مثال مقرر است حامد در این خانه ساكن باشد، اما كنار پدر و مادرش نباشد. یعنی ما فضایی جداگانه برای حامد نیاز داشتیم. از آن طرف این خانه متعلق به پدر حامد و عموی او است یعنی پدر و مادر، عمو و دختر عموی حامد باید در این خانه زندگی می كردند. قرار بود خانه ساختار قدیمی داشته باشد كه دارد. قدمت و اصالت دارد. اصالت خانه به دردمان می خورد؛ البته به لحاظ بصری هم برای ما جذاب است. ما اینجا را انتخاب نموده بودیم كه متوجه شدیم كار آقای اسعدیان هم در این لوكیشن بوده است. البته نكته ای كه وجود دارد این است كه لوكیشن در كار آقای اسعدیان خیلی محوریت داشت، اما در كار ما این گونه نیست و بیشتر شخصیت ها هستند كه محوریت دارند.


كمی آن طرف تر بهنوش بختیاری را می بینیم كه فیلمنامه به دست از این سو به آن سوی حیاط می رود.
گروه مشغول آماده سازی نور اتاقی كه مهرآوه شریفی نیا در آنجا خیاطی می كند، هستند. مقرر است سكانس مربوط به بازی این بازیگر و دیالوگ های بهنوش بختیاری و همینطور یلدا قشقایی ضبط شود. بهنوش بختیاری و مهرآوه شریفی نیا در اینجا مشغول تمرین هستند تا زمان ضبط نهایی فرا برسد.

نور كه آماده می شود صدایی از داخل اتاق می گوید: همه حاضر هستید؟ و صدایی بیرون اتاق كه می گوید: سكوت لطفاً! و بعد: صدا… دوربین … حركت…!
بهنوش بختیاری از كارگردان می پرسد من به مهرآوه تو بگویم یا شما و وی در پاسخ می گوید وقتی شما می خواهی این حرف ها را به او بزنی پس آنقدر صمیمی هستی كه به او تو بگویی. بختیاری سپس می پرسد نگاه بالا به پایین هم نسبت به او نداشته باشم؟ و كارگردان جواب منفی می دهد.
مهرآوه شریفی نیا و بهنوش بختیاری روبه روی هم قرار گرفته اند و با اشاره ی كارگردان ضبط این سكانس و دیالوگ های آنها شروع می شود:
بهنوش بختیاری (ثریا): این اون حامدی نیست كه عزت الملوك همه اموالش رو سپرد دستش! تقصیری هم نداره آدمیزاده رنگ و لعاب دیده، تیپ و قیافه دیده هوایی شده. منم واقعاً ناراحت بودم نتونستم طاقت بیارم اومدم تو رو ببینم مریم جون.
مهرآوه شریفی نیا (مریم): به من چه مربوطه؟
بهنوش بختیاری: ببخشید اون دلی كه پریناز از حامد برده تو می تونستی ببری و پاشم وایسی. قصه خواستگارای كتك خورده شما رو كیه كه ندونه!
مهرآوه شریفی نیا (مریم): ببخشید خب پسرعمومه، حامد كلاً غیرتیه!
بهنوش بختیاری (ثریا): نه حامد اینجوری نیست اون فقط روی كسی كه دوسش داره غیرتیه منتهی جریان داره. اون پریناز این بچه رو طلسم كرده و مثل یه حوری خودش رو نشون داده با اون طرز حرف زدنش با اون طرز لباس پوشیدنش. ببخشیدا ولی تقصیر خودته. اون آدم بلده چجوری حرف بزنه، به خودش برسه، دلبری كنه، سیاست خالصه. اینا مهمه، دیگه مردای الان اینجوری شدن. تو خیلی دختر قشنگی هستی ولی ما بخوایم نخوایم زنای این دوره زمونه ماجراش همینه. دو تا پر ابرو رو بردار! این لباس قهوه ای گشاد تو رو به چشم نمیاره. دختره جوری خودشو ساخته كه مرده نمی تونه ازش چشم برداره! آدم به خاطر عشق هر كاری می كنه!
مهرآوه شریفی نیا (مریم): كدوم عشق؟ این چجور عشقیه اگر قراره حامد به خاطر رنگ و لعاب و اون پالتوی سفید مشكی اون خانوم دنبالش راه بیفه بره همون بهتر كه بره. لباس قهوه ای من كه به نظر شما زشته خودم دوختم می تونم ۱۰ تا دیگه ام ازش بدوزم. مدلای دیگشم می تونم بدوزم. مگه به این چیزاست؟ مگه به ظاهر آدمه؟ من باید با خاطر اینا برم دنبالش؟ نه بره بهتره. من این شكلی ام ببخشید. بهرحال دخترای مثل منم آدمن دیگه شاید یه كسی یه بختی داشته باشه. ممنون از نصیحتاتون. لطف كردین...



دقیقه ای بعد: كات و جابه جایی نور و بازیگر و آماده برای ضبط پلان هایی دیگر.





مهرآوه شریفی نیا و خنده هایش برای لباس های قهوه ای رنگ
مهرآوه شریفی نیا كه برای ضبط این سكانس ها لباسی به رنگ قهوه ای پوشیده است بعد از آخر این سكانس به خنده می گوید: همچنان باید این لباس قهوه ای را بپوشم؟ و سپس به سمت اتاق گریم می رود. لباس این بازیگر در ادامه، برای ضبط صحنه های مربوط به حیاط، تغییر می كند.
گروه برای دقایقی كات می دهند در این فاصله به سراغ كارگردان می رویم و با او به گفتگو می پردازیم.




در تلویزیون هیچ پارتی ندارم
از پله های خانه قدیمی بالا می رویم تا به اتاق گریم برسیم. جایی كه مقرر است پس از ضبط یك سكانس و صرف نهار با بهرنگ توفیقی، حرف بزنیم. توفیقی به دستیار كارگردان اشاره می كند و می گوید ایشان رئیس ما هستند اول با خواهر كارگردان مصاحبه كنید و كمی می خندد. سپس پیشنهاد می دهد برای گفت و گو به حیاط برویم.
بهرنگ توفیقی نخستین سریال نوروزی خود پس از دو سریال «زیر پای مادر» و «پدر» را با عنوان «بر سر دو راهی» كارگردانی می كند. او كه این روزها از پُركارهای تلویزیون شمرده می شود، تاكید می كند كه در تلویزیون هیچ پارتی ندارد و علت همكاری متوالی اش به این علت است كه با شرایط نامساعد تلویزیون كنار آمده است.
این كارگردان درباره روند ساخت «بر سر دوراهی» توضیح می دهد: من و آقای حامد عنقا درگیر كار دیگری بودیم و بر روی فیلمنامه دیگری كار می كردیم اما قرار بر این شد كه این كار را بسازیم و پخش نوروز هم داشته باشد. اینكه آیا باید در مناسبتی مانند نوروز همه كارها طنز و فضای كمدی داشته باشند یك مبحث است، اما خود من فكر می كنم این كار مخاطبان خودش را خواهد داشت و فكر می كنم كه بین دو سریال نوروزی كه كمدی هستند، «بر سر دو راهی» بینندگان خویش را خواهد داشت. از طرفی فضای عید و نوروز است. خوب است كه فضا شاد باشد، ولی بد نیست در كنار دو كار كمدی، مردم یك قصه اجتماعی و عاشقانه را هم ببینند.







سریال قبلی بهرنگ و حامد عنقا خیلی درناك و تلخ بود

گفتگو با كارگردان به اتمام می رسد و در همین لحظه به سراغ كارگردان دوم كار بهاره توفیقی كه خواهر كارگردان است، می رویم
بهاره توفیقی درباره قصه ی «بر سر دوراهی» می گوید: راستش سریال قبلی بهرنگ و حامد عنقا خیلی دردناك و تلخ بود و من بعنوان خواهر بهرنگ عذاب ها كشیدم. دلمان می خواهد این سریال روزهای عید را برای بیننده قشنگ تر كند. هم اینكه در ذهن مخاطب به یادماندنی شود و صد درصد این طور خواهد شد. درست است كه طنز نیست ولی گریه دار هم نیست و امیدواریم به این مرحله نرسد.
وی در پاسخ به این پرسش كه رابطه ی خواهری و برادری چقدر در كار تأثیرگذار است؟ می گوید: خیلی خوب است كه برادر آدم در كار هم بزرگ ترم باشد و همیشه پشتم باشد. البته هیچ وقت پارتی بازی نمی كند ولی خب حس خیلی خوبی است. البته كل گروه عین خانواده هستیم و اگر همه پشت هم باشیم مسلماً كار خیلی خوب پیش می رود.
كار دیر آغاز شد اما همه ی عوامل با این نیرو كار می كنند كه سریال برای شب عید آماده شود.




بهنوش بختیاری از منشی صحنه تا بازی در كاراكتر طنز و جدی
بهنوش بختیاری برای پنجمین بار در سریالی نوروزی در قاب تلویزیون دیده می شود.
وی درباره ایفای نقش در سریال «بر سر دوراهی» كه یك ملودرام اجتماعی است، می گوید: بازی در این سریال برایم بسیار دشوار بوده است. پیشنهادهای طنز زیادی برای هر سكانس داشته ام كه همه به دیوار خورده اند؛ چون كه این كار طنز نیست و من عادت به بازی شیرین دارم.
وی همینطور درباره كاراكتر ثریا در بر سر دوراهی معتقد است: احساس می كنم سن این زن از خودم بیشتر است. گرچه در كاراكتر، همسن خودم توصیف شده است ولی پختگی كه در كاراكتر آن می بینم نشان داده است این كاراكتر ۵۰ سال سن دارد. البته به نظرم اتفاق جدیدی است اگر بتوانی نقش را درست ایفا كنی.



تلاش كردیم از دیالوگ های تكراری و كوچه بازاری فرار كنیم
بختیاری سپس با اشاره به اینكه حال و هوای سریال بر سر دوراهی او را به یاد قدیم ها می اندازد، می گوید: این سریال برایم یك نوستالژی است. ماجرای عشق و پول هیچگاه قدیمی نمی گردد. تلاش ما بر این بوده است از دیالوگ های تكراری و كوچه بازاری فرار نماییم. این سریال من را به یاد حال و هوای قدیم می اندازد. معمولاً در كارهای جدید كمتر از این جنس لوكیشن ها استفاده می شود. قدیمی بودن این خانه من را به یاد سریال های خیلی قدیمی تر می اندازد. همینطور پوسترهای كار و تبلیغات كار شبیه به فیلم های قدیمی است. از روز اول كه عنوان این سریال را شنیدم برایم سوال برانگیز بود كه چقدر قدیمی است.


وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود درباره همكاری خود با بهرنگ توفیقی و حامد عنقا كه به سال ها پیش برمی گردد، توضیح داد: از زمانی كه كارمان را تازه آغاز كرده بودیم (۲۰ سال قبل) با آقای توفیقی آشنا بودیم. در یكی از كارها همچون كار «مزه خوب كودكی» منشی صحنه آقای بهرنگ توفیقی و همینطور در سریال «مسیر انحرافی» بعنوان بازیگر حضور داشتم. آقای عنقا هم نجات دهنده من در بازیگری است. در یكی از كارها با ایشان همكاری داشتم و بعنوان منشی صحنه حضور داشتم. در آن كار بود كه پیشنهاد مجموعه «خانه به دوش» به من شد و زمانی كه من این پیشنهاد را به ایشان مطرح كردم در نهایت گذشت و با مسئولیتی كه داشتند به من گفتند شما برو و من كارت را انجام می دهم و آن سریال یكی از قشنگ ترین كارهای آن سال ها شد.




«بر سر دوراهی» اما سومین همكاری حامد عنقا و بهرنگ توفیقی است. زوجی كه مدتی است بیشتر با هم كار می كنند و توفیقی در كارگردانی از نظرات عنقا و حامد عنقا در امور مربوط به تهیه كنندگی از مشورت توفیقی استفاده می نماید. حامد عنقا امروز در لوكیشن حضور ندارد.
بخش اعظم سكانس مربوط به بازی مهرآوه شریفی نیا و بهنوش بختیاری به اتمام رسیده است و گروه به خاطر این اتفاق خوشحالند. حالا مقرر است پلان هایی از بازی این دو بازیگر در حیاط این خانه ی قدیمی گرفته شود. این دوبازیگر در انتهای حیاط بزرگ خانه روی پله نشسته اند و باهم این دیالوگ ها را تمرین می كنند.


عوامل در حیاط آماده اند تا پلان های جدیدی از كار را به سرانجام برسانند. این صحنه ها مربوط به قسمت های پایانی سریال است.
عوامل برای این سكانس ها تا پاسی از شب مشغول خواهند بود. از طرفی چند خانه آن طرف تر هم كارگران مشغول كار و جوشكاری هستند كه برای گروه مزاحمت به وجود آورده است. در انتها این خانه را كه روایتگر قصه های تلخ و شیرین مختلفی بوده است، ترك می نماییم.





1398/01/12
15:43:46
5.0 / 5
4721
تگهای خبر: رمان , طنز , فیلم , كمدی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲