۲۱ فروردین در شهر كتاب؛

همایش بررسی آثار و اندیشه های ابوسعید ابوالخیر برگزار می گردد

همایش بررسی آثار و اندیشه های ابوسعید ابوالخیر برگزار می گردد

بلك بلاگ: همایش بررسی آثار و اندیشه های ابوسعید ابوالخیر همراه با بزرگداشت فریتس مایر روز چهارشنبه ۲۱ فروردین در مركز فرهنگی شهر كتاب انجام می شود.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، همایش بررسی آثار و اندیشه های ابوسعید ابوالخیر همراه با بزرگداشت فریتس مایر روز چهارشنبه ۲۱ فروردین در مركز فرهنگی شهر كتاب انجام می شود.
امروزه جامعه ما بیشتر از هر زمان دیگر به آموزه هایی نیازمند است كه مردم را به شادمانی های اصیل و رواداری نسبت به همدیگر و امیدواری به رحمانیت خداوند دعوت كند. عارفان ایرانی با وجود تفاوت مشرب هایی كه داشته اند در مدارا كردن و مشفقانه با مردم برخورد كردن با هم اشتراك نظر دارند. شاید یكی از برجستگان این نوع نگاه به خلق، شیخ ابوسعید ابوالخیر عارف قرن پنجم است كه مردمان را به «یكسو نگریستن و یكسان نگریستن» فرا می خواند و راه حقیقت را «صدق با حق و رفق با خلق» می داند.
ابوسعید ابوالخیر اول محرم ۳۵۷ ق به دنیا آمد و چهارم شعبان ۴۴۰ ق دارفانی را وداع گفت. امسال هزاره درگذشت ابوسعید است و چهارشنبه ۲۱ فروردین برابر است با چهارم شعبان ۱۴۴۰. تأثیر افكار و اقوال ابوسعید طی سده های گذشته همواره در بین اهل عرفان و در ادبیات عرفانی ایران مشهود بوده است. روشن ترین خصیصه عرفان ابوسعید هماهنگی آن با زندگی است، چنانكه می توان اظهار داشت كه او با عرفان زندگی نمی كرده است، بلكه عرفان جوهر حیات او بوده و به تعبیر دیگر، عرفانی می زیسته است.
همایش بررسی آثار و اندیشه های ابوسعید ابوالخیر با بزرگداشت فریتس مایر خاورشناس و پژوهشگر بزرگ سوئیسی و نویسنده كتاب «ابوسعید ابوالخیر: حقیقت و افسانه» روز چهارشنبه ۲۱ فروردین در مركز فرهنگی شهر كتاب انجام خواهد شد.
فریتس مایر، جامع ترین و بهادار ترین پژوهش را درباره ابوسعید نوشت كه این اثر به فارسی باز ترجمه شده است. بی گمان پیرمیهنه یكی از بزرگترین مشایخ تصوف ایران است كه شعر و مضامین عاشقانه را به حوزه عرفان كشانده است.
در همایش هزاره ابوسعید، محققان و صاحب نظران ایرانی در باب آثار و اندیشه های وی سخنرانی خواهند كرد.

1398/01/11
15:02:06
5.0 / 5
4538
تگهای خبر: فرهنگی , نویسنده , همایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲