توسط نشر نیلوفر صورت گرفت

انتشار یازدهمین چاپ ننه دلاور و فرزندان او اثر برتولت برشت

انتشار یازدهمین چاپ ننه دلاور و فرزندان او اثر برتولت برشت

به گزارش بلك بلاگ یازدهمین چاپ ترجمه مصطفی رحیمی از نمایشنامه ننه دلاور و فرزندان او: گزارش جنگ های سی ساله اثر برتولت برشت توسط نشر قطره منتشر گردید.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، نشر نیلوفر چاپ یازدهم ترجمه مرحوم مصطفی رحیمی از نمایشنامه «ننه دلاور و فرزندان او: گزارش جنگ های سی ساله» از مهم ترین آثار برتولت برشت، نمایشنامه نویس، تئورسین و كارگردان مشهور تئاتر آلمان را با شمارگان ۵۵۰ نسخه، ۱۹۲ صفحه و بهای ۲۵ هزار تومان منتشر نمود. دهمین چاپ این كتاب در زمستان ۹۴ با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و بهای ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. چاپ نخست این ترجمه در سال ۱۳۴۵ انتشار یافته بود.
نمایشنامه «ننه دلاور و فرزندان او: گزارش جنگ های ۳۰ ساله» از مشهورترین نمایشنامه های ضدجنگ برشت است. داستان این نمایشنامه به جنگ های مذهبی ۳۰ ساله اروپا یعنی جنگ میان كاتولیك ها و پروتستان ها باز می گردد. این جنگ ها كه در میانه سال های ۱۶۱۸ تا ۱۶۴۸ بیشتر در اروپای مركزی رخ داد، بجز تلفات در درگیری های نظامی سبب قحطی و بیماری های گوناگونی هم شد، به صورتی كه جمعیت آلمان بعد از این جنگ ها به یك سوم تقلیل پیدا كرد.
ننه دلاور در این نمایشنامه تاجر كوچكی است كه با گاری اش در جنگ به تجارت مختصری می پردازد. تلاش او برای ادامه دادن این كسب و كاری كه از راه جنگ به دست می آید به بهای از دست دادن جان فرزندانش تمام می شود. جنگ به همان اندازه كه چیزی به آنها می دهد، به همان ترتیب سهم خویش را هم پس می گیرد.
برشت نمایشنامه «ننه دلاور و فرزندان او» را در سال های ۱۹۳۹ ۱۹۳۸ نوشت. این نمایشنامه برای اولین بار در سال ۱۹۴۱ در زوریخ به روی صحنه رفت. جنگ جهانی دوم نمایش آنرا متوقف كرد. در ادامه در سال ۱۹۴۹ با نظارت خود برشت در «تئاتر آلمان» برلن دوباره رنگ صحنه را به خود دید و در این نوبت نقش ننه دلاور را «هلنه وایگل» همسر برشت ایفا كرد.. گروه تئاتری «برلینر آنسامبل» به رهبری برشت و همسرش، نمایشنامه ننه دلاور را در سال ۱۹۵۱ در برلن و به سال ۱۹۵۴ در پاریس هم به روی صحنه بردند.

مصطفی رحیمی در بخشی از مقدمه خود بر این ترجمه با عنوان «برشت در چند سطر» نوشته است: «برتولت برشت» را عده ای از صاحبنظران «شكسپیر عصر ما» و «بزرگترین نمایشنامه نویس معاصر» دانسته اند.
برشت هنرمندی است نمایشنامه نویس، شاعر، مقاله نگار، هنرمند تئاتر و نویسنده‌ی رمان و داستان كوتاه. ولی كار عظیم وی در دنیای نمایشنامه نویسی است. نزدیك به چهل نمایشنامه از وی در دست است. تابحال هشت دیوان شعر از وی انتشار یافته و چاپ آثارش ادامه دارد.
مكتب برشت، تنها مكتبی هنری نیست، بلكه مكتبی است فلسفی و هنری بر مبنای پیشرو ترین مكتب ها و مستقل از آنها. برشت در این جهان چشم اندازهای آموزنده و جالبی در مقابل دیدگان جوینده می گشاید. برشت به آگاهی و روشن بینی و مسئولیت شناسی انسان قرن بیستم توجه‌ی خاص دارد. به نظر او فلسفه و هنر دو برادر همزاد و همگام اند. اعتقاد دارد كه «عالمی از نو بباید ساخت وزنو آدمی.»

1398/01/10
22:57:30
5.0 / 5
4288
تگهای خبر: تئاتر , داستان , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴