جلیل جعفری:

بازار رمان به ابتذال كشیده شده است

بازار رمان به ابتذال كشیده شده است

بلك بلاگ: جلیل جعفری معتقد است: بازار رمان به ابتذال كشیده شده و امروزه نسلی مدعی رمان نویسی است كه تجربه زیسته كافی ندارد.


این مترجم ادبی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: رمان نویسان ایرانی در دوره های گذشته دغدغه ها و مسائل اجتماعی را دستمایه كار خود قرار می دادند و با تاثیرپذیری از اوضاع سیاسی كشور، هرچند به نحوی كج دار و مریز، به گونه ای دست به خلق اثر می زدند كه برای خواننده ملموس و محسوس بود.
او اضافه كرد: امروزه اما شاهد چاپ و انتشار رمان هایی هستیم كه فاقد اصالت اند برای اینكه با زندگی اجتماعی مخاطب آثار تجانس مناسبی ندارند.
جعفری علت این مساله را كپی برداری ناشیانه از رمان های خارجی دانست و افزود: رمان نویس آشكارا سوژه رمانی خارجی را به سرقت می برد و سپس تغییر شخصیت های آن و به اصطلاح «ایرانیزه كردن» اثر، دست به انتشار آن می زند.
وی همینطور به تأثیر رسانه های ارتباط جمعی در این زمینه اشاره و اظهار نمود: یكی دیگر از منابع الهام رمان نویسی مثلاً نوین و مدرن ایرانی، سریال ها و مجموعه های تلویزیونی هستند كه از صدا و سیما و ماهواره پخش می شوند.
این مترجم با تاكید بر این كه الان عمده جریان رمان نویسی كشور در دست دهه شصتی ها است اشاره كرد: نسلی كه حالا دست به خلق رمان بیشتر از نوع عاشقانه می زند هیچ گاه با پدیده هایی مانند عشق برخورد بی واسطه نداشته است و با عنایت به وجود حساسیت های گوناگون درباب روابط عاشقانه حقیقی و زمینی در ایران در حقیقت تصورات باورگونه خودرا از سوژه به خواننده تحویل می دهد.
جعفری همین طور بیان كرد: فردی كه متولد ۱۳۶۹ است برمبنای كدام تجربه زیسته خود می تواند رمانی عاشقانه در ۹۰۰ صفحه بنویسد؟ غیر از این است كه او پای سریال های عاشقانه تركی نشسته و در واقع گزارشی از آن چه را دیده است روایت می كند؟
وی همینطور به ظهور قارچ گونه ناشرها و نقش آنها در انتشار رمان های بی كیفیت اشاره نمود و اظهار داشت: كار به جایی كشیده كه حتی ناشرهایی كه ادعای ترویج و اشاعه ادبیات داستانی جدی كشور را دارند در دام وسوسه چاپ و انتشار چنین رمان هایی افتاده اند و بر سر قاپیدن آثاری از این دست با هم به رقابت می پردازند.
جلیل جعفری با تاكید بر این باور كه تداوم این جریان سبب شده بازار رمان و داستان بسیار شلوغ، آشفته و كاذب شود بیان كرد: جالب این كه ناشرها با قصد بازارگرمی ادعا می كنند فلان یا بهمان رمانی كه منتشر نموده اند به چاپ صد و نمی دانم چندم در شمارگان گوناگون ۱۰۰۰ نسخه رسیده است. حال آن كه با اندكی دقت می توان متوجه شد گرانی كتاب در «جامعه كتاب نخوان» ما خود عاملی در افشای چنین ادعای ناصوابی است.



1397/11/23
13:04:33
5.0 / 5
4122
تگهای خبر: داستان , رسانه , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳