در نشست خبری جایزه جلال مطرح شد:

اهدای ۱۰۰ میلیون به برگزیده جایزه جلال، مسائل مالی رهایمان نكرد

اهدای ۱۰۰ میلیون به برگزیده جایزه جلال، مسائل مالی رهایمان نكرد

بلك بلاگ: مهدی قزلی از اهدای جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی نقدی به برگزیده بخش های مختلف جایزه جلال امسال آگاهی داد.



نشست خبری یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد پگاه امروز با حضور مهدی قزلی دبیر اجرایی و محمدرضا بایرامی دبیر علمی این جایزه برگزار گردید.
در این نشست خبری مهدی قزلی با بیان اینكه مراسم پایانی این جایزه روز شنبه هفدهم آذرماه از ساعت ۱۸ در تالار قلم كتابخانه ملی ایران برگزار می شود، عنوان كرد: ما آمادگی این را داشتیم كه مراسم در ایام اول و دوم آذرماه كه همزمان با سالروز تولد جلال آل احمد است، برگزار گردد اما تعطیلی رسمی و سفر كاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مانع از این اتفاق شد.
قزلی افزود: در این دوره از جایزه ۳۲۱۳ كتاب مورد بررسی قرار گرفت كه شامل ۱۴۸ اثر در حوزه نقد ادبی، ۱۷۳ اثر در حوزه مستندنگاری، حدود ۱۲۰۰ مجموعه داستان كوتاه و ۱۶۷۳ رمان و داستان بلند میگردد. این آثار در بخش های مختلف داوری و بررسی در دبیرخانه مورد توجه قرار گرفتند و از میان آنها آثاری در نهایت برگزیده شد.
وی اشاره كرد: ما همه آثار انتشار یافته و چهار بخش مورد داوری جایزه را كه در پارسال انتشار یافته بود داوری كردیم و نمی گوئیم به دنبال چندصدایی بودیم، بلكه همه صداها را دیدیم، خواندیم و داوری كردیم.
دبیر اجرایی جایزه جلال در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره رویداد محورشدن این جایزه باز توضیح داد: من این تعبیر را قبول ندارم. ما به شكل های مختلفی از برگزیدگانمان حمایت می نماییم. مثلاً آثار برگزیده را به شورای حمایت و خرید كتاب در وزارت ارشاد معرفی می نماییم. برگزیدگان جایزه جلال منتخب ۲۱ نفر از بزرگان ادبیات هستند و سطح كارشناسی انتخاب آنها چیزی كمتر از سطح كارشناسی آن هیئت ندارد. همین طور ما پیشنهاد داده ایم كه نویسندگان برگزیده جایزه در طول سال در رویدادها و ایونت های ادبی ایران در نمایشگاه های بین المللی كتاب حضور داشته باشند كه این اتفاق ممكن شده است. همین طور در اولویت بندی برای طرح گرنت باز برگزیدگان جایزه جلال و تجربه این آثار جزو اولویت ها بوده اند. همین طور خود بنیاد باز از ظرفیت برگزیدگانش استفاده می نماید كه نمونه اش حضور آقایان عباسی و بایرامی در سمت دبیری این جایزه است.
قزلی در پاسخ به سوال مهر درباره میزان مبلغ نقدی جایزه این دوره و تاثیرگذاری شرایط اقتصادی كشور در آن، اظهار داشت: امسال برگزیده جایزه جلال ۱۰۰ میلیون تومان هدیه نقدی دریافت می كند و آثار شایسته تقدیر باز ۳۰ میلیون تومان دریافت خواهند كرد.
وی در بخش دیگری در این نشست در پاسخ به سوال دیگر مهر درباره چرایی تغییر محل اختتامیه این جایزه و شاعبه تاثیرگذاری مشكلات مالی بنیاد شعر و ادبیات داستانی در این انتخاب اظهار داشت: مجموعه بنیاد از ابتدای حضور من در آن تابحال گرفتار مشكلات مالی است. پارسال ما با برگزاری چهار جایزه ادبی، كشوری و باز پرداخت حقوق و مزایا و اجاره ساختمانمان در مجموع ۴.۵ میلیارد تومان پول خرج كردیم كه این مبلغ نسبت به سال قبلترش بیشتر از یك میلیارد كمتر بود. امسال باز تابحال حدود ۲ میلیارد تومان بودجه دریافت كردیم. همه می دانیم كه سهم و شان ادبیات بسیار بیشتر از این است. الان بیشتر از ۱۲۰۰ انجمن ادبی در سامانه مربوطه ثبت نام كرده و ۴۰۰ انجمن باز شناسه دریافت كرده اند. برای مواجه شدن با این حجم از فعالان لااقل بودجه ای معادل ۱۰ میلیارد تومان لازم است.
قزلی افزود: در مورد محل برگزاری اختتامیه جایزه جلال همه تصمیم ها به من برنمی گشت. ما در اینجا به فكر مدیریت منابع هستیم. كتابخانه ملی از مراكز بسیار مهم و با اهمیت كشور در حوزه كتاب است. خیلی از آثار و اسناد به جای مانده از آل احمد باز در آنجا نگهداری میگردد. ما این مكان را با مطالعه انتخاب كردیم و با افتخار می گویم كه این انتخاب رقم خوبی را هم برای ما در هزینه ها صرفه جویی به همراه آورد.
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر مهر درباره بخش ویژه آتیه داستان ایرانی كه امسال به جایزه جلال اضافه شده است، اظهار داشت: من در موارد خیلی از جمله در نگارش و تصویب آئین نامه انجمن های ادبی و برگزاری جوایز ادبی با وزیر محترم ارشاد، معاون فرهنگی و هیئت امنای بنیاد، مشاوره و صحبت می كنم و آنها بنده را قابل دانسته اند كه پیشنهادهایی به آنها بدهم و در صورت تائید اجرایی نماییم. برای بخش ویژه باز چنین مشورت هایی انجام شده و این اتفاق سالهای قبل باز در مورد بخش ویژه جایزه اتفاق افتاده بود. به این مسئله توجه كنید كه برگزاری این بخش ویژه ارتباطی با جایزه و اساسنامه آن ندارد و تلاش ما این بوده است كه جایزه را جدای از این بخش های ویژه به چیزی بیشتر از یك گردهمایی عصرگاهی با سوژه ادبیات تبدیل نماییم.
قزلی افزود: انتشار فهرست آتیه داستان ایرانی و رای گیری برای آن قوانین خاص خودش را داشت. مثلاً محدوده سنی مشخص یا نوشتن اثری با مضمون هویت دینی و ملی ایرانی است. به نظر من این بخش را باید به اندازه خودش دید و قضاوت كرد. نتیجه آن باز صرفاً انتخاب مردم و اهالی ادبیات از این لیست ۲۰ نفره است و قرار نیست ذات ادبیات داستانی با این لیست انتخاب و قضاوت شود.
در بخش دیگری از این نشست خبری محمدرضا بایرامی دبیر علمی این جایزه باز در سخنانی عنوان كرد: سرگذشت تك تك نویسندگان و آثارشان كه در پارسال انتشار یافته بود برای ما در این جایزه مهم بود. اتفاقی هم كه در آن افتاده حاصل روزهای متوالی كار و تلاش همكاران ما است.
وی همین طور اظهار داشت: من فكر می كنم با نگاه مقایسه ای در این جشنواره و اینكه امسالِ آن در مقایسه با سالهای قبل چه تفاوتی دارد به جایی نمی رسیم. داوران ما آثار سال ۹۶ را مورد بررسی قرار داده اند و از میان آنها دست به انتخاب زده اند. از نظر آنها بعضی آثار نازل بودند، بعضی شایسته تقدیر و بعضی برگزیده. به باور خود من باز باید آثار هر سال را با آثار دیگری در همان سال مقایسه كرد، نه با سالهای پیش از آن. كمااینكه ما با همین روش در جایزه امسال و در مجموع ۴ بخش هم آثار برگزیده و هم آثار شایسته تقدیر انتخاب كردیم.
بایرامی همین طور درباره بخش ویژه باز اظهار داشت: در ایام گذشته و با بیان بعضی از اسامی داوران جایزه به من هم درباره بخش ویژه رجوع شده و سوالاتی پرسیده شده است. می خواهم بگویم كه داوران ما و خود بنده از این لیست انتخاب اثر در آن و كم و كیف برگزاری این بخش اطلاعی نداشتیم. خود بنده صرفاً از راه فضای مجازی از ان اطلاع پیدا كردم. امروز هم بنا بر تاكید اعلام می كنم كه داوران ما در انتخاب آن نقشی نداشتند.

1397/09/11
14:49:59
5.0 / 5
4179
تگهای خبر: جایزه , جشنواره , داستان , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴