بهاره رهنما و چالش با یك نقش

بهاره رهنما و چالش با یك نقش

بلك بلاگ: بهاره رهنما كه این روزها در تمرینات نمایش «شاه لیر» حضور دارد، اظهار داشت: «گانریل» زنی سرد و قدرت طلب با رفتاری خشن است كه فاصله بسیاری از شخصیت من دارد و چالش جالبی را در دستیابی به نقش برایم به وجود آورده است.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، این بازیگر سینما، تئاتر خاطرنشان كرد: بازی در نقش «گانریل»، دو بار دیگر هم طی سه سال قبل به من پیشنهاد شده بود كه آنرا نپذیرفتم اما حضور دكتر دلخواه در جایگاه كارگردان این اثر، اطمینان زیادی برای پذیرفتن این نقش در من تولید كرد.
وی درباره روند رسیدن به شخصیت گانریل در تمرینات «شاه لیر» اظهار داشت: به جایگاه پیش داستان در رسیدن به نقش اهمیت زیادی می دهم و برای تولید باور رئالیستی درباره «گانریل» پیش زمینه ای برای این كاراكتر تعریف كرده ام.
رهنما افزود: در هیچ جایی از متن به مادر این دختران و همسر شاه لیر اشاره ای نشده است و در این پیش قصه اینگونه متصور شده ام كه گانریل مادرش را در كودكی از دست داده و همواره شاهد آزار مادر توسط شاه بوده است و حالا فرصت مناسب برای بروز این عقده یافته است.
این بازیگر در بخش دیگری از این گفت وگو مطرح كرد: شخصیت های مثبت زن در آثار شكسپیر غالباُ دخترانی جوان هستند و زن بعد از رسیدن به پختگی در غالب شخصیت هایی مانند گانریل منعكس می گردد. شخصیت های زن شكسپیر و نگاه این نمایشنامه نویس به زنان، همواره برایم بعنوان یك نویسنده و خواننده آثار ادبی، جذاب بوده است.
وی ادامه داد: به نظر می آید كه شخصیت های مثبت زن در آثار این نویسنده بسیار محدود هستند و در زنانی كم سن و سال مانند اوفلیا و كردلیا نمود می یابند. زنان در آثار شكسپیر بعد از رسیدن به پختگی در شخصیت هایی مانند گرترود (مادر هملت)، گانریل و ریگان (دختران بزرگ تر شاه لیر) و... منعكس می شوند.
این بازیگر تئاتر و سینما، افزود: ماجراهای نیمه مستند و شایعاتی از حضور زنان در زندگی شكسپیر وجود دارد كه می تواند در تولید پیش زمینه ذهنی این نویسنده در شكل گیری نوع نگاه وی به زن در جایگاه مادر یا معشوق تأثیرگذار باشد.
نویسنده و كارگردان نمایش «زنان شكسپیر» با اشاره به توانایی های تأثیرگذار این نویسنده برای نشان دادن عمق تیرگی در شخصیت هایی مانند «لیدی مكبث»، اظهار داشت: بیشتر نقش های سیاه زنان در دهه های 30 و 40 میلادی در سینمای امریكا به شكلی از این مادر الگوها تأثیر می گیرد و شكی در جذابیت آن نیست.
نویسنده نمایشنامه «چشم هایی كه مال توست» اضافه كرد: «گانریل» زنی سرد و قدرت طلب با رفتاری خشن است كه فاصله بسیاری از شخصیت من دارد و چالش جالبی را در دستیابی به نقش برایم به وجود آورده است.
وی با اشاره به جذابیت بازی در مقابل «مهدی سلطانی» در نقش «شاه لیر» اظهار داشت: قبل از این در پروژه های دیگری هم با دكتر دلخواه، الهام پاوه نژاد، خسرو شهراز و رحیم نوروزی همكاری داشته ام كه تجربیاتی اطمینان بخش بوده است و مهدی سلطانی هم از بازیگرانی است كه حضور بعنوان نقش مقابلش برایم جالب است.
رهنما افزود: گانریل دختر اول شاه مانند وی، فردی به شدت قدرت طلب است كه با وجود علاقه زیاد همسرش، پادشاه آلبانی به او از ازدواجش راضی نیست و زندگی اش خالی از عشق است. در این شرایط، پدر تهدید مهمی برای رسیدن به قدرت به حساب می آید و نادانی ها و سبكسری های شاه هم به دختران بزرگ تر، انگیزه بیشتری برای مقابله با پدر و بروز چنین گستاخی هایی می دهد.
این بازیگر با سابقه خاطرنشان كرد: اجرای نمایشنامه های شكسپیر، نیازمند تمریناتی سنگین است؛ ضمناُ تمرینات این اثر با عنایت به دغدغه من درباره كارگردانی بخصوص توجه ویژه ام به آثار شكسپیر، به منزله یك ورك شاپ كارگردانی هم هست.
رهنما اظهار داشت: شیوه كارگردانی مسعود دلخواه برای دانش آموختگان رشته تئاتر، بخصوص جوان ترها جذابیت زیادی دارد، چونكه نكات زیادی از آن می آموزند و برای من بسیار مهم می باشد كه با روش های كارگردانی وی بیشتر آشنا شوم.
وی با اعتراض به وجود تمایز آشكار در شرایط تبلیغ و اجرای آثار نمایشی اظهار داشت: گروه شاه لیر تا یك هفته مانده به اجرا، حق هیچ گونه تبلیغی در فضای شهری برای این اثر را نداشتند و تبلیغات مجازی هم در حد انعكاس تمرین ها مجاز بوده است.
رهنما با اشاره به چندین سال تلاش دكتر دلخواه بعنوان پشتوانه چنین اثری اظهار داشت: در كنار آثاری مانند شاه لیر، نمایش های دیگری هم به روی صحنه می روند كه از روابط خاص برخوردار می باشند و در شرایطی نابرابر از بسیاری امكانات و تبلغات گسترده و بیلبوردهای شهری در زمان قبل از بازنگری بهره مند می شوند.
وی با ابراز امیدواری از حمایت مخاطبان از نمایش شاه لیر، تاكید كرد: می توان ادعا كرد كه شاه لیر در سال های اخیر، تنها نمایشی با چنین پیش تولید سنگین و گروه پر تعدادی است كه به شكل مستقل روی صحنه می رود و از كمك های خاص دولتی، حمایت های خارج از نوبت و سرمایه گذار شخصی بهره ای نبرده است، ازاین رو همه امید برای دیده شدن زحماتش به استقبال مخاطبان تئاتر است.
نمایش «شاه لیر» از ۲۰ آبان ساعت ۱۸ در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه می رود.



1397/08/13
12:09:33
5.0 / 5
4084
تگهای خبر: تئاتر , داستان , سینما , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳