مدیر مركز معماری در اختتامیه دومین مسابقه معماری طراحی موكب:

حضور میلیون ها نفر در پیاده روی اربعین، نیازمند نگرش جهانی است

حضور میلیون ها نفر در پیاده روی اربعین، نیازمند نگرش جهانی است

بلك بلاگ: فروزان فر می گوید: حركت راهپیمایی اربعین از یك رخداد منطقه ای به یك پدیده جهانی بدل شده و حضور میلیون ها نفر در یك پیاده روی نیازمند نگرش جهانی نسبت به این مراسم است.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، دومین جشنواره طراحی معماری موك با معرفی افراد برگزیده، اهدای لوح تقدیر، دیپلم افتخار و اهدای جوایز پایان یافت.
در ابتدای این برنامه علی فروزان فر مدیر مركز معماری حوزه هنری با تشكر از استقبال گسترده از این جشنواره، اظهار داشت: دومین جشنواره طراحی معماری موكب نسبت به دوره پیش از استقبال بسیار خوبی برخوردار بود، آثاری كه به دبیرخانه جشنواره رسید از نظر كیفی نسبت به دوره قبل رشد خوبی را نشان می داد، علت این كه مركز معماری به سمت برگزاری این جشنواره حركت كرد دو دلیل دارد، نخست دلیل احساسی این كار است كه هنرمندان هریك می خواهند با خلق یك اثر خویش را به دستگاه حضرت سیدالشهدا(ع) مرتبط كنند، هر كس بسته به استعدادی كه دارد، شاعر با سرودن ابیات، نقاش با خلق یك تابلو و نوازنده با نواختن موسیقی، معماران و فعالان عرصه معماری هم می خواهند با خلق یك اثر و طراحی های معماری كاری در این حركت عظیم انجام داده باشند، دلیل بعدی یك دلیل منطقی و تخصصی است چونكه امروز موكب ها نیازمند یك معماری حساب شده هستند و باید به شكل تخصصی برای معماری آنها كاری صورت گیرد.
وی افزود: چند سالی است كه حركت راهپیمایی اربعین از یك رخداد منطقه ای به یك پدیده جهانی بدل شده است و حضور میلیون ها نفر در یك پیاده روی نیازمند نگرش جهانی نسبت به این مراسم است، جامعه عراق یك جامعه عشیره ای و قبیله ای است و از همین رو برای نظم دهی فضای موكب ها گاها با یك تداخل فضا و برهم ریختگی مواجه هستیم، از همین رو برای نظم دهی به سیستم موكب ها جامعه متخصصان معماری ایران باید حركتی انجام دهند، هرچند فعالیت هایی در بستر این راه صورت گرفته است اما نابسامانی هایی در طراحی موكب وجود دارد، چند مورد از سمت كشور عراق مراجعاتی صورت گرفت، از همین رو این دغدغه بوجود آمد كه مسابقه ای شكل بگیرد تا بتوانیم ایده های خلاقانه را پیرامون طراحی موكب ها به عراق عرضه دهیم.
مدیر مركز معماری حوزهنری خاطرنشان كرد: در سال نخست این جشنواره آثاری عرضه شد كه نشان می داد باید با دقت بیشتری نسبت به فضای موكب نگاه شود، از همین رو در سال دوم یعنی جشنواره امسال، شركت كنندگان بیشتری حضور داشتند و آثار دقیق تر و پخته تری به دبیرخانه ارسال شد، امیدواریم كه با همت دوستان و علاقه مندان به طراحی معماری، موفق شویم طراحی های مطلوبی را به جهان معرفی نماییم، ما می خواهیم طراحی موكب را به صورت جدی ادامه دهیم تا ان شاءلله در سال های بعد به صورت عملی در راه نجف به كربلا قابل بهره برداری باشد.
در ادامه نوریان درباره شكل گیری ایده این جشنواره اظهار داشت: 14 سال پیش طی مطالعاتی كه در اسناد دینی داشتم به احادیث و روایاتی برخورد كردم كه بسیار قابل تأمل است، در این احادیث آمده است كه شهری میان نجف و كربلا ایجاد می شود كه در آن 40 قبه طلای سرخ وجود دارد، در ادبیات عرب منظور از طلای سرخ فلز برنج و مس است، كسانی كه در راهپیمایی اربعین حضور داشته اند می دانند، من در سال قبل به این مسئله دقت كردم و 37 قبه را شمردم كه با فلز برنج تولید شده بود، ما شاهد شكل گیری شهری در میان مسیر نجف و كربلا هستیم، شهری با عرض 2 كیلومتر در طول 40 كیلومتر، شهری كه نسبت به عرض جاده حدودا بین 2 تا 10 كیلومتر فاصله دارد.
وی افزود: در جنگ عراق آوارگان موصلی كه اقلب از اهل تسنن بودند، در این منطقه سكونت پیدا كردند، حضور عشایر هم خود مزید بر علت بود، حال بعد از رونق گرفتن پیاده روی اربعین خیلی از این افراد در آنجا ساكن شده اند و فضای آنجا در قالب یك شهر طرح ریزی شده است، در فضای این شهر همه زیرساخت ها بر مبنای زندگی افراد تعریف شده است، در همین منطقه خیلی از افراد ازدواج كرده و بچه دار شده اند و به صورت كل امروز شاهد زندگی كسانی هستیم كه این منطقه وطن آنها به حساب می آید، این فضا و این زمان فرصت بسیار مناسبی برای جوانان معماری ایران است كه بتوانند برای مشكلات شهری در جاده نجف به كربلا راه چاره ای عرضه كنند. عراق در حوزه بتون بسیار پیشرفته است اما درحوزه معماری خلأهایی دارد كه می توان با ورود به آنها فضا را به سمت رفع مشكلات كاربری در شهر و توسعه شهری پیش ببریم.
عضو هیئت داوران دومین جشنواره طراحی معماری موكب، خاطرنشان كرد: در منطقه میان نجف و كربلا بستر بسیار جدی و مناسبی وجود دارد كه كمتر به مبحث معماری آن پرداخته شده است، طراحی آنجا فقیر است و كسانی كه می توانند به مسئله معماری موكب ها و سازه ها ورود كنند قادر خواهند بود كارهای مناسبی را عرضه كنند، كسانی كه با فرهنگ مردم عراق آشنا هستند می دانند كه عراق كشوری است كه فرهنگ عشیره ای در آن حاكم است، از همین رو نسبت به بعضی اقدامات گسترده و بزرگ موضع گیری می كنند. بر همین منوال فرصت خوبی است كه طراحی ها بر مبنای فرهنگ خود مردم عراق صورت گیرد تا آنها پذیرای طرح های نوین باشند.
نوریان درباره آثار دریافتی در دومین جشنوراه طراحی معماری موكب هم اظهار داشت: به صورت كل 319 طرح به دبیرخانه ارسال شد كه از میان آنها 67 اثر مورد پذیرش قرار گفت. از این میان 35 اثر قابل بررسی بود، متأسفانه برخی آثار به علت عدم طراحی امكان قضاوت را نداشتند و از دور رقابت ها كنار گذاشته شدند، هرچند از میان این 35 اثر هم تعدادی از نظر بصری طراحی ضعیفی داشتند اما ما تلاش كردیم كه در رقابت نگهشان داریم از میان 35 اثر 9 اثر برگزیده شدند كه به نظرم این 9 اثر خیلی خوب و منطبق با اصول معماری طراحی شده بودند كه حتی قابلیت اجرا هم دارند، دراین میان به 5 اثر رسیدیم كه شایسته تقدیر هستند و 3 اثر بعنوان آثار برتر معرفی گشتند. من به نمایندگی از بهمن ادیب زاده و محسن وفامهر داوران این دوره از جشنواره به همه افراد برگزیده تبریك می گویم.
پس از این توضیحات، یحیی نوریان به نمایندگی از هیئت داوران، محمد زرویی مدیرعامل سپهر سوره مهر، جواد سمنانی مدیر حوزه ریاست حوزه هنری و علی فروزان فر رئیس مركز معماری حوزه هنری از صاحبان اثرات ممتاز تقدیر كردند.
در بخش نخست، محسن عزیزیان قروی، زینت عزیزیان قروی، امیر خرقانی و الهام اصغر پور لوح تقدیر دریافت نمودند.
در بخش اهدای جوایز نیز، مرضیه صمدی، فرزانه پیكان پور و سپیده ساعی بعنوان رتبه نخست این جشنواره جایزه نقدی 5 میلیون تومانی، لوح تقدیر و دیپلم افتخار دومین جشنواره معماری موكب را دریافت نمودند.
حسین بهره ساز بعنوان نفر دوم جایزه نقدی سه میلیون تومانی به همراه لوح تقدیر را دریافت كرد.
محمد حسین محمدپور پارچه بافی هم بعنوان نفر سوم با دریافت مبلغ دو میلیون تومان و لوح تقدیر، ارائه شد.
در آخر این مراسم دكتر اكبر شیرمحمد زاده مسئول برنامه های هنری و آموزشی مركز معماری اسلامی تصریح كرد: آثار برتر دومین دوره مسابقه طراحی معماری موكب در مجله هنر و معماری به چاپ خواهند رسید.
رتبه اول تیم طراحی پایانقش

اعضا تیم طراحی: فرنازپیكانپور، مرضیه سرمدی، سپیده ساعی، راضیه شكرانی
رتبه دوم محمدحسین محمدپور پارچه بافی
رتبه سوم حسین بهره ساز
طرح های قابل تقدیر(بدون الویت)
تیم طراحی محسن عزیزیان
تیم طراحی خرقانی


1397/08/01
19:53:08
5.0 / 5
4131
تگهای خبر: برنامه , جایزه , جشنواره , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳