مدیرعامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان:

هفته ملی كودك یك رزمایش فرهنگی موثر برای كشور است

هفته ملی كودك یك رزمایش فرهنگی موثر برای كشور است

بلك بلاگ: مدیرعامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان اظهار داشت: هفته ملی كودك به دنبال حل مشكلات كودكان نیست بلكه یك رزمایش فرهنگی موثر است.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، نشست خبری فاضل نظری مدیرعامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان به مناسبت هفته ملی كودك بامداد امروز در محل این نهاد فرهنگی برگزار گردید.
در این نشست نظری در سخنانی عنوان داشت: شعار امسال هفته ملی كودك «آینده را باید ساخت» انتخاب شده است. در مواجهه با آینده آدمی با سه مفهوم مواجه می باشد. نخست اینكه می تواند بیان كند كه از آینده هیچ خبری ندارد و منتظر آن می ماند تا بیاید كه این رویكرد منفعلانه است. رویكرد دیگر حدس زدن آینده بر مبنای روال ها و رویه هایی بوده كه در گذشته وجود داشته است و رویكر سوم هم كه به آن رویكرد فعال می گوییم. اندیشیدن به این مساله است كه صرف نظر از اینكه چطور روزهایمان طی شده است، به اینكه آینده باید چگونه شود و باشد بیاندیشیم. شعار امسال ما توجه به این لزوم سوم است و به این مساله كه آینده مساله ای است كه باید آن را ساخت توجه دارد
وی افزود: مهمترین سرمایه ای كه برای ساختن آینده كودكانمان نیاز داریم، توجه به امروزمان است، امروزی كه باید بتواند برای اصلاح جامعه و اهتمام به طرحی نو درانداختن برای ساخت فردای جامعه به كار ما بیاید. ما در بعضی ساحت ها آینده را خرج و فدای امروزمان كرده ایم اما جامعه موفق جامعه ای است كه امروز را صرف و خرج ساخت آینده اش می كند. من بر این باورم كه باید این راه را طی كرد و نظام آموزش و پرورش ما هم باید خودش را با این واقعیت هماهنگ كند.
مدیرعامل كانون پرورش فكری اضافه كرد: هفته ملی كودك به دنبال حل مشكلات كودكان و نوجوانان نیست بلكه یك رزمایش فرهنگی موثر است كه برای برجسته سازی كودكان و نوجوانانمان در راه تعالی جامعه به كار می آید.
نظری در بخشی دیگر از نشست خبری خود به مبحث نظام آموزشی كشور اشاره نمود و با عنایت به لزوم تغییر محتوا و روش آموزشی جامعه، گفت روش فعلی مبتنی بر كتاب و حفظ كردن و خواندن آن است در حالیكه كودك دوست دارد در بازی و سرگرمی موضوعات مختلف را یاد بگیرد. او نیاز به آموزش مهارت ها دارد و ما باید بتوانیم این نیاز او را برآورده و در جامعه منعكس نماییم. مثلا ما سالهاست كه صحبت از این می نماییم كه كنكور مقرر است برداشته شود اما هر سال در حال برگزاری آن زودتر از موعد مقرر هستیم. من چندی پیش فیلم «مشق شب» مرحوم كیارستمی را می دیدم و بعد از آن به این فكر كردم كه ما هنوز اسیر رفتارهایی هستیم كه در این فیلم می بینیم. نیاز امروز ما نه این دست آزمون ها كه آموزش مهارت هاست. اگر مهارت هایی مانند كنترل خشم و یا قدرت نه گفتن و...را داشتیم، وضعیت جامعه ما بسیار متفاوت می بود.
وی خاطرنشان كرد: از همه حاضران و فعالان در هفته ملی كودك می خواهم كه در روزهای این هفته و بعد از آن برای تغییر مسیر ساختن آینده مان گام برداریم و به متعالی تر شدن جامعه بیشتر فكر نماییم. امیدوارم در این راه مسئولان هم به پیچیدگی ها توجه نمایند. جامعه ما در راه یك انقلاب دائمی است كه نه كرانه ای دارد و نه زمانی. اصلاح جامعه ما با كنار آمدن با این شرایط میسر نمی گردد.
شبی با سینمای كانون در هفته ملی كودك
در بخشی دیگر از این نشست خبری هم حامد رهنما دبیر هفته ملی كودك در سخنانی عنوان نمود. روزهای هفته كودك به ترتیب به موضوعات خانواده و سبك زندگی، محیط زیست و میراث فرهنگی، بازی و نشاط، رسانه و ارتباطات، آموزش سلامت و ایمنی، نیازهای ویژه و كتاب و فرهنگ مطالعه اختصاص پیدا كرده است. امسال تمركز برنامه ما بر این بود كه فعالیت هایمان در تهران تمركز نداشته باشد و در استان ها هم مانند تهران فعال باشیم.
رهنما افزود: از روز چهاردهم مهر و همزمان با ایام هفته كودك نمایشگاهی در محل مركز آفرینش ها برپا می گردد كه در آن نمایی از تمامی اتفاقاتی كه در كانون طی سال می افتد قابل رویت و مشاهده خواهد بود. در این نمایشگاه نهادهایی چون جمعیت جوانان هلال احمر، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فضایی ایران، شورای كتاب كودك، انجمن تصویرگران ایران، سازمان پست و...صاحب غرفه بوده و به اجرای برنامه برای كودكان می پردازند. همینطور شهرداری تهران هم قول داده در این هفته منتخبی از نقاشی های كودكان تهرانی را در سطح شهر تهران به نمایش بگذارد.
وی همینطور با اشاره به برگزاری نشست های تخصصی این هفته ملی در دانشگاه های خوارزمی و تربیت معلم اظهار داشت: برنامه هفته سینمای كودك را در هفته آینده در سینمای كانون در خیابان وزرا خواهیم داشت و همینطور شب شنبه هم در پردیس سینمایی كوروش برنامه شبی با سینمای كانون با مرور آثاری از عباس كیارستمی، ناصر تقوایی، فرشید مثقالی و علی اكبر صادقی برپا می گردد.
به گفته رهنما مراسم روز ملی كودك هم ۱۶ مهر ماه در محل مركز آفرینش های كانون پرورش فكری برگزار می گردد.

1397/07/10
13:44:35
5.0 / 5
4029
تگهای خبر: برنامه , رسانه , سینما , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱