دهمین جشن سینمای مستند به كام زنان برپا شد

دهمین جشن سینمای مستند به كام زنان برپا شد

بلك بلاگ: دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران با معرفی مستند ˮمثل اسمم پگاهˮ بعنوان بهترین مستند به آخر رسید.




به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، در این جشن كه اغلب جوایز را مستندسازان و فیلمسازان زن دریافت نمودند، اغلب حاضران بعنوان شب زنان سینمای مستند از آن یاد كردند.
در ابتدای این جشن كه شامگاه 31 مرداد ماه در «سالن قلم» كتابخانه ملی برگزار گردید به یاد زنده یاد عزت الله انتظامی كلیپی پخش گردید و یاد این هنرمند تازه درگذشته گرامی داشته شد.
منصور ضابطیان كه اجرای برنامه را برعهده داشت، از حاضران خواست تا یك دقیقه به احترام عزت الله انتظامی سكوت كنند.
در ادامه محسن خان جهانی رییس دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران در سخنانی كوتاه اظهار داشت: خانه سینمای ایران اكنون نام جامعه و اصناف سینمای كشور را بر خود دارد، جشن مستقل سینمای مستند ایران در دوره های بعدی به صورت كامل صنفی خواهد شد و كارگردانان و تهیه كنندگان عضو خانه سینما می توانند در آن شركت نمایند.


وی در ادامه اظهار داشت: در جشن امسال به موارد مختلفی از تخلفات در آثار برخورد كردیم كه بدون قید و شرط از هر مرحله ای از انتخاب و داوری حذف شدند و در نهایت هیات رییسه جشن، هیات انتخاب و داوری با سلامت و بدون توجه به ملاحظه ای آثار را برگزیدند.
تندیس جایزه بهترین صدا با حضور محمدرضا دلپاك صدابردار سینمای ایران و داور این رویداد با همراهی حسام اسلامی مستندساز و عضو هیات انتخاب جشن اهدا شد به انسیه ملكی برای فیلم "در جست و جوی فریده".
تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم برداری به پویان آقا بابایی برای فیلم "اسرار دریاچه "تعلق گرفت كه با حضور فتح الله امیری عضو هیات داوری و مستندساز با همراهی سید مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی این جایزه اهداء شد.
برگزیدگان:
تندیس بهترین تدوین با حضور سیف الله صمدیان هنرمند عكاس و دبیر جشن تصویر سال و سحر رضوی عضو هیات انتخاب اهداء شد به فرید دغاغله برای فیلم «330 سی سی خاطره».
تندیس بهترین موسیقی با حضور هارون یشایایی تهیه كننده و بابك بهداد مستندساز تعلق گرفت به كیاوش صاحب نصق برای فیلم «زنبورك در گام مینور».
بهترین پژوهش و تحقیق با حضور علی علایی منتقد و عضو هیات انتخاب و محبوبه هنریان عضو هیات داوری به جواد وطنی برای فیلم «ورس» تعلق گرفت.
در شب سینمای مستند ایران با حضور ارد عطارپور، سعید رشتیان و فخرالدین سیدی از احمدرضا طائی پیشكسوت عرصه صدابرداری تجلیل شد. او ضمن تشكر از خانواده اش و حضار در جشن اظهار داشت: من هنوز باز نشسته نشده ام و روی پا هستم.


و بعد از آن از نورالدین نیك روش بعنوان پیشكسوت تحقیق و پژوهش با حضور علیرضا رضاداد، پدرام اكبری و مرتضی رزاق كریمی تقدیر گردید.
پدرام اكبری در سخنانی اظهار داشت: نورالدین نیك روش فردی باهوش، نكته سنج، عاشق تاریخ و ادبیات است. وی در كلاس هایش فقط تكنیك آموزش نمی دهد بلكه درس زندگی را به شاگردانش می آموزد. در ضمن او خیلی رفیق باز است. نیك روش در جنگ ویتنام، اعراب و اسرائیل هم بعنوان تصویربردار حضور داشت و امیدوارم همچنان دانش و معنویت را به جوانان آموزش دهد.

مرتضی رزاق كریمی هم در سخنانی كوتاه اظهار داشت: تجلیل از بزرگان و جوان ترها همیشه باید در دستور كارمان باشد. جامعه ما بیش از هر چیز به محبت نیاز دارد.
نیك روش هم ضمن تشكر از حضار بیان كرد: 50 سال در این حرفه هستم و از تمام كسانی كه به من آموخته اند، تشكر می كنم.
كانون بازنشستگان صداوسیما هم از این پیشكسوت تجلیل نمود.
بعد از تجلیل از این دو پیشكسوت، با عنایت به فضای سینمای مستند به ابتكار دست اندركاران این رویداد یك گروه موسیقی خیابانی به اجرای برنامه پرداختند و حضور این گروه در سالن مورد توجه قرار گرفت.
در ادامه این مراسم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما ضمن بیان اینكه گروه های موسیقی خیابانی را خیلی دوست دارد، اظهار نمود: از احمد مسجدجامعی كه بعنوان عضو فعال فرهنگی شورای شهر است، می خواهم كه قدمی بردارد تا صدای ساز هنرمندانه این جوانان در گوشه گوشه این شهر جاری شود. باید در فضای شهر تغییرات جدی تولید شود. احساس می كنم جسارت همكاران سینمای مستند به ما در سینمای حرفه ای آموزش های جدی می دهد.
او اظهار نمود: این فضا به ما حكم می كند كه توجه مان را به سینما فارغ از گروه بندی ها وسیع تر نماییم. خانه سینما یك وظیفه ملی به دوش دارد، این خانه برای ایران است نه تهران.
شاهسواری در سخنانی كوتاه اظهار داشت: با مصوبه هیات مدیره خانه سینما یكی از ماموریت های جدی ما توسعه شعبه های خانه سینما در سراسر ایران است. نمی گردد در تهران نشست و فراموش كرد.



او از تقدیر احمدرضا طائی و نورالدین نیك روش اظهار خرسندی كرد.
شاهسواری در انتها با اشاره به مراسم های بزرگداشت های جشن كه جمعه 2 شهریور ماه در ایوان شمس برگزار می شود، اظهار داشت: امیدوارم جمعه شب عمده دوستان را در مراسم بزرگداشت چهار برجسته سینمای ایران ملاقات كنم.
در ادامه تندیس بهترین فیلم كوتاه مستند با حضور محمد كارت، كیوان كثیریان و سام كلانتری به محمدرضا وطن دوست برای فیلم "لوتوس" تعلق گرفت.
در این بخش اعلام گردید طبق نظر هیات داوران به دلیل به حدنصاب نرسیدن فیلم های كوتاه مستند، نامزدی در این بخش نداشته و تنها فیلم برگزیده را در مراسم اعلام خواهد نمود.
تندیس بهترین كارگردانی فیلم نیمه بلند با حضور محمد تهامی نژاد، رویا نونهالی و رامین حیدری فاروقی اهداء شد به ارد عطارپور برای فیلم «پرسپولیس- شیكاگو».
رامین حیدری فاروقی بعد از اعلام این فیلم برگزیده اظهار داشت: اگر فرصت را غنیمت بشماریم و سینما مستند را با هم ببینیم و خوب آن را تبیین نماییم، حتما به نفع سرزمین مان خواهد بود. جامعه ای كه سند نداشته باشد اعتمادش را از دست می دهد و بعد اعتماد به نفسش را.
همینطور تندیس بهترین مستند نیمه بلند با حضور محمد اطبایی، رضا درمیشیان و شهرام درخشان اهداء شد به محمدصادق دهقانی برای فیلم «تالان».
در ادامه، محسن امیریوسفی كارگردان و عضو هیات داوری جشن مستقل سینمای مستند ایران كه به روی صحنه دعوت شد، در سخنانی اظهار داشت: در این جشن از همه دیدگاه های سینمای مستند فیلم های خوبی دیدم. مستندسازان سینمای ایران سال های سال كار كردند و فیلم هایشان را عرضه كردند، مهمترین قسمت دیده شدن این فیلم هاست. در همه جای جهان تلویزیون هر كشوری دیده شدن فیلم ها را برعهده دارد. امیدوارم بعد از این 40 سال كه از تاسیس صداوسیما می گذرد، گونه های مختلف مستند امكان دیده شدن در این رسانه برای شان فراهم گردد.
كارگردان "آشغالهای دوست داشتنی " در انتها سخنانش اظهار داشت: شاید 10 تا 20 درصد این فیلم ها كه در این جشن برگزیده شدند، فرصت پخش در تلویزیون را داشته باشند. امیدوارم تا دیر نشده است صداوسیما صدای مردم را بشنود.
دیپلم افتخار بهترین كارگردانی فیلم بلند هم به آزاده موسوی و كورش عطایی برای فیلم "درجست و جوی فریده" و تندیس بهترین كارگردانی فیلم مستند بلند به مریم سپهری برای فیلم "زنبورك به گام مینو" تعلق گرفت.

جوایز این بخش را محسن امیر یوسفی، مازیار میری و علیرضا تابش مدیرعامل فارابی اهداء كردند.
در بخش پایانی اهدای جوایز دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران با حضور كتایون شهابی عضو هیات داوری و فرشته طائرپور تهیه كننده، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما جوایر اهداء شد.



فرشته طائرپور تهیه كننده سینما قبل از اعلام بهترین فیلم مستند بلند خطاب به ذوالفقاری نماینده مجلس كه حاضر در مراسم بود، اظهار داشت: قصه سینما را به مجلس بیاورید. مجلسی های ما نسبت به سینما همدلی كافی ندارند. ما از كمیسیون فرهنگی مجلس خیلی انتظارها داریم. امیدوارم این كمیسیون بعنوان حامی سینمای ایران به همه ابعاد سینما همدلی بیشتری داشته باشد.
دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند بلند به طلا آزادروش برای فیلم "خرامان" تعلق گرفت.
تندیس بهترین فیلم مستند بلند به سودابه بیضایی و كاوه فرنام برای فیلم "مثل اسمم پگاه" تعلق گرفت.



1397/06/01
13:25:13
5.0 / 5
4333
تگهای خبر: برنامه , جایزه , سینما , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳