سازهایی كه به اجبار كرونا فروخته شد!

سازهایی كه به اجبار كرونا فروخته شد!

به گزارش بلک بلاگ حسام اینانلو ـ نوازنده کمانچه ـ درباره اثرات کرونا بر حوزه موسیقی ایرانی در سال ۹۹ می گوید: بخشی از دستاوردهای فعالان موسیقی حوزه موسیقی ایرانی در سال ۹۹ این بود که روی فضای مجازی تمرکز کردند؛ یعنی راه های درآمدزایی و راه تبدیل کالای فرهنگی به یک مارکت را پیدا کردند. به نظرم این امر مساله ای بود که سال ها برای موسیقدان های ایران مغفول مانده بود ولی در سال ۹۹ و با آغاز شیوع ویروس کرونا، خیلی ها این راه را پیدا کردند.


این هنرمند در مصاحبه با ایسنا افزود: در سال ۹۹ بعضی از ناشرها یاد گرفتند که چگونه انتشار آلبوم های موسیقی را از حالت فیزیکی خارج کرده و به صورت دیجیتال منتشر کنند. یکی از مسائل مهم پلت فرم «یوتیوب» است؛ چونکه این پلت فرم جزو مارکت‎ های دیجیتالی است که میتوان از راه آن به واسطه بودجه ای که برای تعداد بازدید ویدئوهای هنرمندان در نظر گرفته است، درآمدزایی داشت؛ البته ایران به واسطه تحریم و فیلتر «یوتیوب» از این مورد میانبر می زند به جهت اینکه بتواند از این امکانات استفاده نماید ولی بهرحال به این سمت می رود.
این نوازنده کمانچه اظهار نمود: بخش اجرا که فضای کلی پویایی هنر موسیقی است، در همه جای دنیا امکانی برای آن وجود ندارند، گرفتار رکود شده است و اجراهای صحنه ای به شکلی بدون مخاطب اجرا می شوند.
همینطور از او پرسیدیم که فضای جاری در سال ۹۹ تا چه حد سبب پسرفت موسیقی شد؟ اظهار داشت: تا آنجا که با عنایت به گفته های دوستان موسیقیدان غیرایرانیم می دانم، خیلی از آنها به واسطه حمایت های دولت ها و فروش آثارشان در اسپاتیفای و یا یوتیوب موفق به گذران زندگی شدند. ولی در ایران خیلی از موسیقیدان ها مجبور به فروش سازهایشان شدند اما نباید فراموش کرد که فعالیت در حوزه موسیقی ایرانی شغل نیست. خود من معلم هستم و فعالیت در حرفه موسیقی را بعنوان شغل برای گذران زندگی محسوب نمی کنم.
نظر اینانلو را درباره برگزاری کنسرتهای آنلاین در سال ۱۴۰۰ در صورت ادامه شیوع کرونا پرسیدیم. بیان نمود: در سال ۹۹ در حیطه کاری خودم دو دسته گروه اجراکننده کنسرتهای آنلاین دیدم که پلت فرم هایی که کار آنها را عرضه می دادند، می توانستند درآمدزایی داشته باشند ولی اساسا دولت باید از این مورد حمایت کند؛ یعنی تمام این عرضه ها به حمایت مالی و مواد اولیه نیاز دارد که بتواند تولید شود. البته اگر بخواهند از راه فضای مجازی درآمد داشته باشند باید به یوتیوب رجوع کنند ولی این پلت فرم در ایران فیلتر است و تا زمانی که این پلت فرم فیلتر است کنسرتهای آنلاین تنها توسط دولت می توانند به حیات خود ادامه دهند.




منبع:

1400/01/11
10:40:17
0.0 / 5
882
تگهای خبر: فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱