نوال السعداوی درگذشت

نوال السعداوی درگذشت

نوال السعداوی نویسنده، پزشک و فعال اجتماعی مصری در سن ۸۹ سالگی دارفانی را وداع گفت.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، این نویسنده عرب زبان در روز یکشنبه، ۲۱ مارس ۲۰۲۰ (یکم فروردین ماه ۱۴۰۰) بعد از مدت ها مبارزه با بیماری در بیمارستانی در قاهره دار فانی را وداع گفت.
ایناس عبدالدیم، وزیر فرهنگ مصر درگذشت نوال السعداوی را تسلیت گفته و اظهار کرده است که «نوشته های وی سبب ایجاد یک جنبش فکری بزرگ شده است».
نوال السعداوی در ۲۷ اکتبر ۱۹۳۱ در شمال قاهره متولد شد. وی در دانشگاه قاهره و دانشگاه کلمبیای نیویورک پزشکی خواند. این داستان نویس که به صورت منظم برای روزنامه های مصر می نوشت، بعنوان روانپزشک و مدرس دانشگاه هم مشغول به فعالیت بود. السعداوی در سال ۲۰۰۵، یک سال بعد از دریافت جایزه شمال-جنوب (North–South Prize) از شورای اروپا، جایزه بین المللی اینانا (Inana) را هم در بلژیک دریافت کرد. در سال ۲۰۲۰، مجله تایم او را در فهرست ۱۰۰ زن سال خود قرار داد.
از آثار این نویسنده فمینیست میتوان به «خاطرات یک زن پزشک»، «چهره پنهان حوا: زنان در جهان عرب»، «عشق در زمان نفت»، «زن و جنسیت»، «مرد و جنسیت»، «زنی در نقطه صفر»، «مسئله زن مصری سیاسی و جنسی»، «چالش روانی زن»، «چهره عریان زن عرب»، «زن، دین و اخلاق»، «نزاعی نو در مساله زن» و... اشاره نمود.
از میان آثار السعداوی «چهره عریان زن عرب» با ترجمه مجید فروتن و رحیم مرادی و «زن، دین، اخلاق از دو نظرگاه مختلف» (دکتر نوال السعداوی و دکتر هبه رئوف عزت) با ترجمه زاهد ویسی در ایران انتشار یافته است. همینطور «نیمه دیگر؛ نابرابری حقوقی زن در بوته نقد» نوشته مهدی سرحدی (نقدی بر هر دو دیدگاه فمینیستی و اسلام گرای نوین نوال سعداوی و هبه رئوف عزت) و «تحلیل داستان های کوتاه نوال سعداوی همراه با ترجمه داستان ها» توسط عایشه زارعی از دیگر کتاب های منتشرشده در ارتباط با وی در ایران است.




منبع:

1400/01/02
13:45:34
0.0 / 5
1066
تگهای خبر: جایزه , حقوقی , داستان , روزنامه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳