انتشار كتاب بررسی نص بر دوازده امام (ع) در آینده نزدیك

انتشار كتاب بررسی نص بر دوازده امام (ع) در آینده نزدیك

بلک بلاگ: مدیر گروه برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از انتشار کتاب بررسی نص بر دوازده امام (ع) در پاسخ به شبهه برخی مستشرقان و مخالفان مذهب در آینده نزدیک آگاهی داد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی، صالحی امیری مدیر گروه برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهارکرد: در پاسخ به شبهه برخی مستشرقان و مخالفان مذهب که مسئله دوازده امام (ع) را ساخته و پرداخته شیعیان می دانند، کتاب «بررسی نص بر دوازده امام (ع)» تألیف حجت الاسلام والمسلمین مصطفی صادقی توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.
وی در رابطه با این کتاب اظهار داشت: برمبنای روایات خیلی از رسول خدا (ص) و ائمه معصوم (ع)، شمار دوازده امام از شروع اسلام مشخص بود؛ از طرف دیگر روایاتی در دست است که نشان میدهد عموم شیعیان از این نصوص اطلاع نداشتند؛ حتی ادعاهای امامت برخی فرزندان ائمه نشان از آن دارد که گویا به درستی از امامتِ پدران یا برادران خود آگاه نبودند و بدین جهت ادعاهایی را طرح می کردند. از ین جهت، نویسنده در این کتاب اهتمام دارد با جمع آوری و بررسی روایاتی که درباره شمار و نام و نشان ائمه از زبان پیامبر (ص) نقل شده است از یک سو، و بررسی اخباری که بی اطلاعی شیعیان و یاران ائمه از جانشینان ایشان را نشان می دهد، راهی برای پاسخ به این تعارض بیابد.
مؤلف کتاب «بررسی نص بر دوازده امام (ع)» اظهار داشت: در پاسخ به این شبهه بااینکه عالمان و دانشمندان گوناگون پاسخ داده اند و در رفع و دفع این تعارض کوشیده اند اما باتوجه به هجمه ها و طرح شبهات به گونه ها و با ادبیات مختلف، ضرورت تبیین این مهم با قلمی نو و ادبیات روز بیش از پیش نمایان می گردد. افزون بر آنکه رویکرد اغلب آن آثار حدیثی و کلامی است امّا نوشته‌ی حاضر علاوه بر توجه به این دو بُعد، موضوع را با نگاهی تاریخی بررسی می کند و به همین دلیل نویسنده محترم ساختار این پژوهش را در سه ساحت کلام، حدیث و تاریخ تنظیم نموده است.
وی اضافه کرد: بخش اول این اثر به مباحث کلامی و دیدگاه متکلمان در موضوع نص بر ائمه و سیر تاریخی آن می پردازد؛ در بخش حدیث به بررسی منابع و راویان حدیث اثنی عشر در دو قسمت عدد و نام دوازده امام توجه نموده است و در بخش تاریخی به بررسی گزارش های ظاهراً متعارض با بخش حدیث پرداخته است و در آخر به جمع بندی و بیان نظریه هایی که به حل تعارض کمک نماید، خواهد پرداخت.

1399/12/25
01:47:15
0.0 / 5
939
تگهای خبر: برنامه , كتاب , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵