مهر از آغاز ششمین جشنواره اسباب بازی گزارش می دهد

خلاصه كردن بعد فرهنگی جشنواره اسباب بازی در ارسال مجانی

خلاصه كردن بعد فرهنگی جشنواره اسباب بازی در ارسال مجانی

به گزارش بلک بلاگ ششمین جشنواره ملی اسباب بازی به صورت مجازی امروز ۲۸ بهمن ماه شروع به کار کرد و یکی از مزیت های خویش را ارسال مجانی محصولات دانست.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، سال هاست که برگزاری جشنواره های هنری و فرهنگی برای اهالی این طیف به روتین و دورهمی سالیانه تبدیل گشته است که هم بهانه ای برای نمایش آثار است و هم دیدار و گپ وگفت دوستانه میان هنرمندان. این در همه حوزه های هنری و فرهنگی تعمیم یافته و تداوم گسترده ای داشته است و دارد.
حوزه صنایع فرهنگی هم چند سالی است که خویش را به این قافله جشنواره ای رسانده و با توان زیاد تمام تلاش و زورش را می زند تا همانند رسانه های مهمی چون سینما و فیلم، تجسمی و انیمیشن راهی در این حوزه بگشاید. در حوزه اسباب بازی هم سال هاست با همراهی نهاد فرهنگی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جشنواره ای تخصصی برای محصولات برگزار می گردد که سال جاری ششمین دوره آن امروز شروع به کار کرد.
با توجه به پاندمی کرونا و تعطیل شدن خیلی از جشنواره ها و مجازی شدن بعضی از فعالیت ها، مسؤلان اجرایی جشنواره اسباب بازی تصمیم به برگزاری مجازی آن گرفتند.
ششمین دوره جشنواره اسباب بازی در حالی برگزار می گردد که سایت تخصصی را مسؤلان جشنواره طراحی کردند و علاقه مندان و مخاطبان اصلی آن که کودکان و نوجوانان هستند که می توانند از سایت خرید کنند و به شکلی جشنواره اسباب بازی به فروشگاه اسباب بازی تبدیل گشته است و از مزیت های آن هم ارسال مجانی برای عموم است.
دربخش فروش این جشنواره بیشتر از ۱ هزار و ۲۵۰ اسباب بازی و سرگرمی از ۱۴۰ تولیدکننده داخلی با عنایت به شرایط سنی و مبحث های مختلف عرضه شده است. اما سوالی که در این میان مطرح است آیا تمام رسالت جشنواره ملی اسباب بازی فروش اسباب بازی و ارسال مجانی آن است؟ پس بُعد فرهنگی چه شد؟ مقرر است با ۹۰ درصد فروش اسباب بازی های کپی شده و اقتباسی خارجی چه دستاوردهای فرهنگی برای کودکان و نوجوانان ایران زمین داشته باشیم؟ مقرر است با فروشگاه بزرگ جشنواره اسباب بازی چه بهره برداری فرهنگی از انیمیشن ها، کارتون های سینمایی، کمیک استریپ ها و ادبیات کهن و فولکلور کنیم؟
ششمین دوره جشنواره اسباب بازی در حالی برگزار می گردد که سایت تخصصی را مسؤلان جشنواره طراحی کردند و علاقه مندان و مخاطبان اصلی آن که کودکان و نوجوانان هستند که می توانند از سایت خرید کنند و به شکلی جشنواره اسباب بازی به فروشگاه اسباب بازی تبدیل گشته است و از مزیت های آن هم ارسال مجانی برای عموم است.
زمانی که از پیشینه فرهنگی و تمدنی خود صحبت می نماییم همیشه به پُربارترین و غنی ترین فرهنگ و تمدن یاد می نماییم و اشاره داریم اما این پیشینه برای ادامه دار بودن راهی طولانی را در پیش دارد ولی فرهنگ ما در دوره ای استاپ کرده است و فراتر نمی رود گویی در یک دوره متوقف شده و جلو نمی رود. خیلی از منتقدان و کارشناسان حوزه اسباب بازی از جای خالی «صنعتی شدن»، «کاراکتر ایرانی»، «بُعد فرهنگی»، «ترویج در خانواده» و… اشاره می کنند و می گویند که فرایند ای طولانی در راه حوزه اسباب بازی باید به بار بنشیند تا بتوانیم صنعت اسباب بازی با فرهنگ داشته باشیم. اما ما هنوز در ابتدای راه این فرایند برای تمام این موارد فرهنگی و صنعتی شدن اسباب بازی قرار نگرفتیم. چیزی که امروز در جشنواره اسباب بازی می بینم توجه صرف به بُعد اقتصادی می باشد نه بُعد فرهنگی. اقتصاد فرهنگ که در نشست های بین المللی از آن صحبت شده است در کجای جشنواره به آن پرداخت شده است که همچنان کاراکتر خارجی در صدر پرفروش ترین ها است و کاراکتر ایرانی حتی در ریل معرفی آن به کودکان هم قرار نگرفته است؟ یا با نمایش دادن صِرف عروسک های قدیمی و سنتی اقوام در پستوها هیچ چیز عایدمان نمی‎ شود اگر توانستیم عروسک ها را به تولید انبوه برسانیم و سنت مان را حفظ نماییم، یعنی درست حرکت کردیم.
درست است روتین برگزار کردن جشنواره و جا نماندن از مجازی ها و از تب وتاب نیفتادن و در حاشیه رفتن همه چیز را گرفتار غفلت می کند اما هیاهوها و تلاطم های برگزاری هم سبب گم شدن و تغییر مسیر می شود و گاهی همان به بی راهه رفتن است. همه سالهای اولیه هر جشنواره را به فال نیک می گیرد و نوپا بودن را بهانه ای برای نقاط ضعف ها، ولی نوپا بودن تا کی مقرر است دست مایه مسؤلان قرار بگیرد و خویش را پشت این مساله قائم کنند!
در حوزه اسباب بازی ضعف های تولیدی و طراحی بیشتر از پیش خودش را نشان داده و بیشتر به از خودباختگی فرهنگی شبیه شده است و متخصصان و کارشناسان در این عرصه تنها اظهار تأسف می کنند که این راه به کندی پیش می رود و این حوزه همچنان در راه صنعتی شدن نیست، یا بیشتر تولیدکننده های حوزه اسباب بازی تخصصی نیستند و کمتر در ساخت اسباب بازی به علایق کودکان توجه می شود و بیشتر غیرمتخصصان در این عرصه فعالیت دارند.
امسال هم ششمین «فروشگاه / جشنواره ملی اسباب بازی» شروع به کار کرد اما یادمان باشد با فراموش کردن بُعد فرهنگی و قرار دادن آن در اولویت های هزارم، هیچ دستاوردی را از آن خود نمی نماییم تنها نمایش برای ظاهر و بیلان کاری را برای بالادستی ها و مدیران به ارمغان می آوریم و همچنان یک پنجم و کمتر فروش اسباب بازی ها را از آن کشورمان نماییم و می گوئیم که خانواده ها در سبدشان خرید اسباب بازی ایرانی را جای نداده اند پس حلقه های مفقوده را دریابیم.
*عکس برای دوره پیشین پنجمین سال جشنواره اسباب بازی است.


منبع:

1399/11/28
14:45:13
0.0 / 5
926
تگهای خبر: جشنواره , خرید , رسانه , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲