دهقانكار در نشست خبری مطرح كرد؛

مناسبات فضای مجازی برای شعر و اعلام زمان اختتامیه جشنواره فجر

مناسبات فضای مجازی برای شعر و اعلام زمان اختتامیه جشنواره فجر

بلک بلاگ: مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست خبری پانزدهمین جشنواره شعر فجر به بیان مناسباتی که ویروس کرونا و به تبع آن فضای مجازی برای ادبیات و شعر کشور فراهم نمود، پرداخت.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر بامداد امروز یکشنبه ۱۹ بهمن با حضور ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مریم جلالی دبیر علمی و مصطفی راضی جلالی، دبیر اجرائی این دوره از جشنواره بین المللی شعر فجر برپا شد.
دهقانکار در ابتدای این جلسه اظهار داشت: از ۳۰ مهر تا به امروز که ۱۱۰ روز را گذراندیم، با ۵ نشست خبری با اهالی رسانه در ارتباط بوده ایم. علاوه بر این، در طول این مدت به صورت جداگانه با اهالی رسانه مکتوب و برخط به شکل مجزا نیز گفت وگوهایی داشته ایم. همین طور هفته آتی، نشست خبری سی و هشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و هشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال را برگزار خواهیم کرد. با این حساب، خانه کتاب و ادبیات ایران در ۱۲۰ روز، شش نشست خبری برگزار کرده است.
وی اضافه کرد: در شروع تاسیس خانه کتاب و ادبیات ایران بعنوان یک موسسه نوپا، درگیر ویروس کرونا بودیم و شروع تاسیس این مجموعه با شیوع این ویروس همزمان شد. به عقیده من، مواجهه با ویروس کرونا سه مرحله داشت؛ اولین مرحله ابهام بود که نه فقط برای کشور ما بلکه سایر کشورها، هفته های اولیه هفته ابهام درباره زمان از بین رفتن ویروس بود. مرحله دوم، مرحله پذیرش بود که بعد از بررسی های تیم های پزشکی به این نتیجه رسیدند که این ویروس قصد رفتن ندارد. بدین سبب ما تصمیم گرفتیم فعالیت ها و برنامه های خودرا بر طبق این ویروس پیش ببریم.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات به مرحله سوم مواجهه با ویروس کرونا اشاره نمود و اظهار داشت: سومین مرحله انطباق است که پس از خروج از ابهام و پذیرش وارد فاز انطباق شدیم و بعد از این مرحله برنامه ها را منطبق با این ویروس پیش بردیم. خانه کتاب و ادبیات ایران در این مرحله نمره قابل قبولی دریافت می کند چونکه سعی کردیم خللی در برنامه ها و فعالیت ها ایجاد نشود و برنامه ها متوقف نشود اما در شیوه و نحوه اجرا تفاوت هایی داشتیم.
دهقانکار به فعالیت ها و برنامه های خانه کتاب و ادبیات ایران در سال پیش رو اشاره نمود و اظهار داشت: بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، طرح های فصلی پشتیبانی از کتابفروشی ها، جایزه ادبی جلال آل احمد، جشنواره نقد کتاب، جشنواره کتاب و رسانه، اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و الان نیز در حال برگزاری جشنواره بین المللی شعر فجر هستیم. فصل مشترک این برنامه ها محرومیت از دیدارهای چهره به چهره فعالان حوزه ادبیات و نشر و استفاده از ظرفیت بسیار بزرگ اما مغفول فضای مجازی است. کرونا امکانی جهت استفاده از فضای مجازی ایجاد کرد که تا حالا از آن غافل بودیم یا به نحو شایسته از آن استفاده نمی کردیم. این فضا فرصت مغتنمی برای حوزه فرهنگ خصوصاً حوزه ادبیات و نشر است.
فضای مجازی مناسبات گسترده ای در شعر و ادبیات فراهم کرد
وی در ادامه اظهار داشت: گاهی فضاهایی که شبکه های اجتماعی در اختیار ما قرار می دهد بزرگ تر و فراخ تر از فضای واقعی و حقیقی است پس ما برای بهره مندی از امکانات این فضا باید سرعت خودرا بالا ببریم. در این راه ارتباط با سایر همتایان در ایران و سایر کشورها سهولت بهتری یافت و ما با بهره گیری از فضای مجازی دیپلماسی فرهنگی را تسریع یافته تر دیدیم. بدین سبب در خانه کتاب و ادبیات ایران پیوند منطقی بین حوزه کتاب و فضای مجازی را تعریف کردیم. گرچه شرایط و محدودیت های موجود ما را از برگزاری محافل حضوری شعر فجر محروم کرد اما شاهد فرصت های جدیدی بودیم که تا سالیان گذشته وجود نداشت یکی از آنها محفل فارسی زبانان و فارسی گویان بود که در فضای مجازی انجام شد و ثمرات خوبی برجای گذاشت چونکه حتی اگر کرونا و محدودیت هایش نبود باز هم جمع کردن آن افراد در فضای فیزیکی سخت بود اما فضای مجازی این امکان را داد که مناسبات گسترده ای در شعر و ادبیات داشته باشیم.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران اظهار داشت: کارگاه های آموزشی که هر ساله در جشنواره شعر فجر برگزار می شد معمولا در گذشته سه روزه و محدود برگزار می شد و به سبب بعد مسافت خیلی از علاقه مندان نمی توانستند در آن شرکت نمایند و شرکت برای علاقه مندان از شهرهای دور بسیار دشوار بود اما امسال با بهره گیری از فضای مجازی، کارگاه ها در سه بخش به مدت دو ماه انجام شد و ما حتی شرکت کنندگانی از خارج کشور داشتیم. بدین سبب به نظر من این شرایط محدود که استفاده از امکانات فضای مجازی را تسریع و تسهیل کرد برای ما مغتنم بود. نخستین سال است که برنامه ها را در وضعیت کرونائی برگزار می نماییم و صرف نظر از وجود کرونا، برای همه کارهای حوزه نشر و ادبیات، فضای مجازی شرایطی فراهم نمود که می توان از این شرایط استفاده حداکثری کرد.
دهقانکار در آخر سخنانش اظهار داشت: فصل مشترک برنامه های ما در خانه کتاب و ادبیات ایران، چهل سالگی دفاع مقدس بود و کارهای ما به مناسبت شهادت سردار سلیمانی ارتباط معنوی داشت و در بخش غیررقابتی جشنواره بین المللی شعر فجر، ادای احترامی به شهید فخری زاده در امام زاده صالح(ع) انجام گرفت.
ضرورت تامل در آثار حوزه کودک و نوجوان
در ادامه این مراسم، مریم جلالی درباره جشنواره بین المللی شعر فجر اظهار داشت: این جشنواره چند نکته قابل تأمل دارد که بخش مفید حال و بخشی برای آینده نزدیک مفید خواهد بود. بخش های مؤید را در اولویت قرار می دهم؛ در این دوره آثار فراوانی از بانوان شاعر به جشنواره ارسال شده است و این امر نشان میدهد شرایطی فراهم شده که شاعران توانسته اند آثارشان را به جشنواره ارسال نمایند.
وی اضافه کرد: با کمک دبیر اجرائی طرح خوبی برای انتخاب داوران داشتیم اما تمام این بخش ها حتی گزینش داوران با نگاه کمیته علمی انجام شد و توانستیم کسانی را انتخاب نماییم که چند خصوصیت شایسته همچون شاعر بودن، نگاه منصفانه و... داشتند. تعداد آثار پژوهشی ارسال شده به جشنواره ۲۸۶ اثر است که این بخش به نظر من ویژه است چون کمیت آثار بسیار عالی بود و از افرادی صاحب نامی اثر دریافت کردیم.
دبیر علمی جشنواره شعر فجر افزود: در حوزه کودک و نوجوان ۱۷۰ اثر رسیده که گمان می کنم باید روی این بخش تأمل بیشتری داشته باشیم چونکه اگر همین گونه پیش برویم ممکنست در سال های آتی آثار مناسب برای ورود به جشنواره نداشته باشیم و باید روی کمیت و کیفیت آثار تامل نماییم.
جلالی به آثار پژوهشی ارسالی به جشنواره اشاره نمود و اظهار داشت: کمیت آثار پژوهشی خوب بود اما تنوع آثار چشم گیر نبود و انتظار می رود این آثار این بخش ارتقاء پیدا کند. آثار پژوهشی که برای داوری ارسال شده بود نویسندگان آن شاعر بودند و این از نقاط قوت جشنواره است. امید می رود در سال های آتی شاهد حضور افرادی باشیم که تحول مبتی در حوزه شعر و ادب فارسی ایجاد کنند. هر متنی یک پیرامتنی دارد؛ پس از ۱۴ سال یک بانو بعنوان دبیر علمی جشنواره شعر فجر انتخاب شده است که این اتفاق جزو پیرامتن است و استقبال بانوان بی ربط به این مساله نیست و امید می رود آینده درخشانی برای شعر فارسی خصوصاً بانوان شاعر و فعال در این عرصه داشته باشیم.
اعلام زمان اختتامیه جشنواره
در ادامه مصطفی راضی جلالی دبیر اجرائی پانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر با اعلان اینکه امسال فضای مجازی به کمک عرصه ادبیات و شعر آمد، اظهار داشت: در دبیرخانه جشنواره از این فرصت غافل نشدیم. ما در اختتامیه این جشنواره از مجموعه هایی که در عرصه شعر در فضای مجازی تلاش داشته اند و مولفان کتاب هایی درباره کرونا تجلیل خواهم کرد. هر چند انجمن های ادبی از جلسه های حضوری محروم بودند اما امسال گل کاشتند و انجمن های ادبی حوزه شعر تلاش بی وقفه ای در خاموش نشدن چراغ شعر در کشور داشتند. ۱۵ چهره های برتر حوزه شعر دفاع مقدس در ۴۰ سال اخیر توسط نمایندگان رسانه ها انتخاب شدند که برخی از این برگزیدگان در آیین اختتامیه حضور خواهند داشت.
وی درباره زمان برگزاری آیین اختتامیه این جشنواره اظهار داشت: آیین اختتامیه روز یکشنبه، ۲۶ بهمن در تالار وحدت ساعت ۱۰ بامداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، برخی از برگزیدگان و اهالی رسانه برگزار می شود که جزئیات و شرایط حضور در این آیین روزهای آینده اطلاع رسانی می شود.
دبیر علمی پانزدهمین دوره جشنواره بین الملی شعر فجر در آخر اظهار داشت: از آنجائیکه بیش از چهار هزار نفر در پایگاه نقد شعر عضو هستند، بررسی آثار اعضای این پایگاه طول می کشد بدین جهت هنوز نامزدهای این بخش مشخص نشدند و تا قبل از مراسم اختتامیه برگزیدگان این بخش مشخص می شوند.


منبع:

1399/11/19
22:06:11
0.0 / 5
881
تگهای خبر: آموزشی , برنامه , جایزه , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱