پستچی باردیگر می آید!

پستچی باردیگر می آید!

بلک بلاگ: «چرا هر روز فقط یک کتاب؟»؛ پرسشی که در ابهامش هزینه های بسیاری صرف این می شود که پستچی هر روز بیاید و فقط یک مرسوله از نمایشگاه کتاب تهران را به دست مان برساند!


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، برای چهارمین روز متوالی درست حوالی ساعت همیشگی بسته کتاب را تحویل می دهد و بعد از آن که جویای رسیدن سفارش های روز قبل که ناگزیر شده بود به دست همسایه بدهد می شود، می پرسد: «بازم هست؟»
به گمانم شاید حق دارد، حتی اگر بنا بود نامه های متوالی عاشقانه هم برساند ناگزیر نبود هر روز به یک نشانی بیاید!
پاسخ پرسشش چیزی نیست جز فردایی شبیه به امروز، روز گذشته و...؛ «بله، یکی دیگه هم سفارش داده بودم.»
این البته تنها سرگذشت این روزهای او نیست؛ همه خریداران نمایشگاه مجازی کتاب امسال در ایام اخیر با همین صحنه مواجه اند، یکی هفت روز پی در پی، دیگری ۱۰ روز پی در پی و... سفارش کتاب های شان را از پستچی تحویل گرفته اند.
از پاسخم و تکرار باردیگر روزهای گذشته برای فردا در چهره پستچی تعجب پیداست؛ علت تعجبش البته انگار بیشتر از جهت تعداد بالای کتاب های سفارش داده شده ام است، پستچی که برای کسب معاشش ناگزیر شده است هر روز روانه نشانی تکراری ام شود، «ای بابا، تو هم شکمت سیره» از چشمانش فریاد می زند!
او و البته همکاران دیگرش تنها کسانی نیستند که یک راه را چندین بار در ماجرای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب می روند، این ماجرا مرا یاد مراجعه های گوناگون خریداران به سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران می اندازد که باید بارها سراغش می رفتی تا بالاخره کامیاب شوی!
هرچند که دشواری این تکرار انگار سبب نشده است تا بار روی دوش کتاب ها بیفتد، تا جای ممکن سالم اند و نو، اما پستچی از چند روز پیش که اولین کتابم را آورد انگار هم موتورش فرسوده تر شده است و هم شاید خودش!
می گویند امکانش نبود اما حتما چاره ای بود برای آن که تجمیعی درباب ارسال سفارش های نمایشگاه مجازی کتاب تهران صورت بگیرد تا موتور فرسوده پستچی آسمان شهر را آلوده تر، خودش را فرسوده تر و مصرف سوخت را بیشتر نکند و منابع دیگر بیش از این هدر نروند، همانند زمانی که از خریداران در نمایشگاه مجازی کتاب تهران در ساعات مختلف روز صرف شد تا سروری گران تر و بهتر خریده نشود. هزینه ای که می توانست در این جا به کار آید، ده ها برابر صرف ترافیک اینترنت مردم و باقی قضایا شد، هزینه ای که می توانست صرف سازماندهی و تجمیع سفارش ها شود، چندبرابر صرف رساندن دانه به دانه کتاب ها در سراسر کشور می شود؛ هزینه ای که البته بنا بر اعلام برگزارکنندگان نمایشگاه، برای بسته های بالای ۵۰هزار تومان پای ناشران بوده و کمترش پای پست. البته شاید این دفعه هم مردم باید کاری کنند؛ مثل وقتی که پنجره را باز کردند تا کرونا برود و سپس بستند که مازوت نیاید و خرید کتاب از نمایشگاه را به ساعات مختلف موکول کردند، اصلا خیلی هم کتاب از نمایشگاه نمی خریدند تا وضعیت چنین نشود؛ آمار فروش را هم خود مسئولان فکری برایش می کردند!
«خدانگهدار»
پستچی اما باردیگر می آید...




منبع:

1399/11/16
18:18:44
0.0 / 5
1151
تگهای خبر: اینترنت , خرید , سایت , سرور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲